رفع نقاط کور خودرو به کمک اختراع یک دانش‌آموز ۱۴ ساله
۱۱ دی ۱۳۹۸ رفع نقاط کور خودرو به کمک اختراع یک دانش‌آموز ۱۴ ساله

شاید برای شما هم پیش آمده که در هنگام رانندگی و به دلیل محدودیت دید خصوصاً در ستون‌های جلویی، ناگهان با یک عابر پیاده در سمت راست یا چپ خودرو مواجه شده و تلاش در نشان دادن یک عکس‌العمل سریع داشته باشید. این همان چیزی است که یک مخترع ۱۴ ساله، با نوآوری جالب خود موفق به مرتفع نمودن آن شده است.

آلاینا گاسلر (Alaina Gassler)، با راه‌حل خلاقانه خود برای از بین بردن نقاط کور اتومبیل، جایزه ۲۵ هزار دلاری «Samueli Foundation» را از آن خود نموده است. مادر آلاینا، به دلیل نقاط کور ناشی از ستون‌های کناری خودروی جیپ خانوادگیشان، علاقه‌ای به راندن آن نداشت و همین مسئله، ایده اولیه تلاش برای رفع این معظل را در ذهن آلاینا شکل داد. عمدتاً ستون‌های جلویی خودرو، به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که در هنگام تصادف و ضربه‌های سنگین، از شیشه جلویی خودرو و سرنشینان جلویی محافظت نمایند. با این حال، معمولاً ابعاد و شکل طراحی آن‌ها، باعث ایجاد نقاط کوری برای راننده خودرو می‌شود. آلاینا در این خصوص می‌گوید: «آنجاکه نمی‌شد ستون را از طراحی خودرو حذف کرد، به این فکر افتادم که بدون حذف آن، از شر این مشکل خلاص شوم».

ایده گاسلر، شامل یک وب‌کم، پرژکتور، آداپتور و پارچه بازتابنده بوده که با نمایش تصاویر مربوط به پشت ستون مذکور بر روی آن، عملاً مانع ایجاد شده توسط ستون جلویی سمت راست خودرو را حذف می‌نماید. یک وب‌کم به ستون متصل شده و با استفاده از پرژکتور نصب شده بر روی سقف داخلی خودرو، تصاویر ضبط‌شده به نمایش در می‌آید. گاسلر نوجوان، به منظور پوشاندن ستون خودرو، از پارچه بازتابنده‌ای استفاده نموده که به خودی خود، ایده‌ای جالب و منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. مجموعه این اجزا، به همراه یک قطعه مخصوص که برای فوکوس نزدیک پرژکتور استفاده می‌شود، به راننده کمک می‌کند تا تصاویر را با وضوح کامل مشاهده نموده و در عین حال، سایر سرنشینان از نور پرژکتور آزرده نشوند. جالب اینجا است که اطلاعات مرتبط با تصادفات ناشی از نقاط کور در خودروها، یکی از انگیزه‌های اصلی گاسلر برای توسعه و بهبود اختراعش بوده است. وی در این خصوص می‌گوید: «تحقیق کردم و فهمیدم که سالانه بیش از ۸۴۰ هزار تصادف ناشی از نقاط کور، فقط در آمریکا رخ می‌دهد و همین مسئله، این پروژه را برایم بسیار مهم‌تر از قبل نمود».

گفتنی است، جایزه ۲۵ هزار دلاری «Samueli Foundation» که به دلیل طراحی منحصربه‌فرد گاسلر به وی اعطا شده، یک رقابت حرفه‌ای در حوزه علم و مهندسی برای دانش‌آموزان دوره متوسطه آمریکا است که مرحله نهایی آن، تحت عنوان «Broadcom MASTERS»، با حضور گاسلر و ۲۹ دانش‌آموز دیگر برگزار شد. گاسلر هم‌اکنون دانش‌آموز سال اول دبیرستان بوده و امیدوار است که با تکمیل فرآیند ثبت طراحی خود، این ایده را به شرکت‌های نوآوری نظیر تسلا عرضه نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day