ادعای یک پزشک آمریکایی در خصوص نقض پتنت از سوی اپل
۱۷ دی ۱۳۹۸ ادعای یک پزشک آمریکایی در خصوص نقض پتنت از سوی اپل

شرکت اپل، در خصوص نسل سوم ساعت‌های هوشمند خود، با یک اتهام جدید نقض پتنت مواجه شده است. در این شکایت به نسبت متفاوت، بر خلاف بسیاری از دعاوی قضایی، یک شرکت فناور و یا یک باج‌گیر پتنت نیست که مدعی نقض پتنت شده است، بلکه این بار یک پزشک نیویورکی، مدعی شده که فناوری پتنت شده توسط وی، در ساعت‌های هوشمند اپل مورد استفاده قرار گرفته است. این پزشک، مدعی است که فناوری تشخیص ضربان نامنظم قلب که در سری جدید ساعت‌های هوشمند اپل نیز بکار گرفته شده و امکان تشخیص سریع حمله قلبی را فراهم می‌سازد، پیش از این از سوی وی به ثبت رسیده و این کار اپل، مصداق نقض پتنت می‌باشد.

نسخه جدید ساعت‌های هوشمند اپل، تحت عنوان «Apple Watch 3»، در سال ۲۰۱۷ میلادی و با تغییراتی قابل توجه نسبت به مدل‌های قبلی، به بازار عرضه گردید. یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های بکار گرفته شده در این محصول، استفاده از سنسور نوری برای رصد ضربان قلب و شناسایی ضربان نامنظم کاربر است که تشخیص سریع حملات قلبی را ممکن می‌سازد. با این حال، به نظر می‌رسد که این فناوری منحصربه‌فرد، در مرکز یک مسابقه ثبت اختراع قرار گرفته است.

در سال ۲۰۰۶ میلادی، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US7020514» را به دکتر جوزف ویزل (Joseph Wiesel) اعطا نموده که در آن، روش و دستگاهی برای تشخیص انقباض عضلانی قلب، توصیف شده است. وی مدعی شده با وجودی که در این پتنت به وضوح از ساعت مچی هوشمند حرفی به میان نیامده است، اما اساس و ماهیت آن، شامل ریزپردازنده‌ای است که اطلاعات سنسورها را دریافت و تفسیر می‌نماید و این دقیقاً همان چیزی است که توسط اپل مورد استفاده قرار گرفته است. نکته جالب‌تر این‌که ویزل اعلام داشته که اندکی پیش از معرفی نسل سوم ساعت‌های اپل، این شرکت را در جریان اختراع پتنت شده خود قرار داده و معتقد است که مذاکرات اپل با وی، با حسن نیت همراه نبوده است. با توجه به ادعای عمدی بودن نقض پتنت از سوی اپل، دکتر ویزل در پی دریافت حق امتیاز، دریافت غرامت بابت خسارات گذشته و همچنین تأمین هزینه‌های حقوقی این شکایت است.

لازم به ذکر است که یکی از کلیدی‌ترین مصادیق دیجیتال‌سازی در جهان امروز، حوزه بهداشت و درمان بوده که از سوی بسیاری از شرکت‌ها، نظیر «مایکروسافت»، «آمازون»، «Cerner»، «اپل» و ...، دنبال شده است. سرمایه‌گذاری‌های اپل در این حوزه، موجب شده تا کارشناسان این شرکت را در آستانه بدل شدن به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه سلامت دیجیتال معرفی نمایند. از نوآوری‌های اخیر اپل برای توسعه خدمات سلامت دیجیتال، می‌توان به کنترل و درمان بیماری پارکینسون، مانیتور فشار خون، ارزیابی تنفس و الکتروکاردیوگرافی، شناسایی نقاط در معرض اشعه ماوراءبنفش، شناسایی بوی مواد غذایی فاسد و تشخیص گازهای سمی و آلودگی‌های شیمیایی، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day