همزمان با پیشرفتهای فناورانه در حوزههای مختلف، به نظر میرسد که این روزها دستیاران صوتی به عرصه جدیدی برای رقابت شدید شرکتهای بزرگ فناور بدل شدهاند. یکی از آخرین نوآوریهای مایکروسافت برای دستیار صوتی محبوبش به نام کورتانا (Cortana)، خواندن و خلاصهسازی ایمیلهای دریافتی، پیامهای متنی و سایر ارتباطات کاربران است.
دستیاران صوتی، ابزارهایی ارزشمند برای کاربران دستگاههای هوشمند بوده که از طریق صوت، امکان برقراری ارتباط با کاربر را فراهم مینمایند. عرضه دستیارهای صوتی انحصاری از سوی غولهای فناوری نظیر اپل، آمازون و مایکروسافت، به خوبی نشان میدهد که این فناوری میتواند چه قابلیتهای منحصربهفرد و به تبع آن، بازار بزرگ و جذابی داشته باشد. مرور تلاشهای اخیر مایکروسافت، دقیقاً بر همین موضوع صحه میگذارد؛ بهطوری که چشمانداز این شرکت برای کورتانا، همچنان در حال توسعه و تکامل است. در آخرین نوآوری این شرکت، پیامهای منتخب نظیر ایمیل درخواست ارسال رزومه، پیام متنی رئیس شرکت و یا حتی یادآوری ساعت پرواز کاربر، میتواند از طریق هدفون به کاربر اعلام شود. این پیامها، با استفاده از قابلیت جدید خواندن و انتقال پیامها در «Play My Emails» کورتانا و با دسترسی به «Outlook» کاربر، امکانپذیر خواهد بود. بر این اساس، کورتانا ایمیلها را خوانده و پس از مرور و خلاصهسازی آنها، اهم مطالب را به کاربر اعلام مینماید.
مایکروسافت در پتنت مذکور که در سال ۲۰۱۷ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن به تازگی با شماره «US10516637» صادر شده است، خلاصهسازی ایمیلها را بسیار ضروری میداند. این شرکت مدعی شده که پیامهای طولانی و پیچیده، آن هم به صورت صوتی و با صدای بلند، مغز را سردرگم میکند. بنابراین نیاز به خلاصهسازی مطالب مهم است. کورتانا برای خلاصهسازی پیامهای مهم و یادآوری آنها به فرد، از منابع مختلفی بهویژه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده میکند. خلاصههای آماده شده، به صوت تبدیل شده و از طریق یک دستگاه ارتباطی، اعم از گوشی تلفن، هدفون و حتی اسپیکرهای هوشمند، در اختیار کاربر قرار میگیرد. نکته جالب اینکه یک هشدار از پیش تعریف شده نیز برای مدتزمان خواندن ایمیل تعبیه شده است، بهطوری که اگر خواندن پیام بیش از ۳۰ ثانیه طول بکشد، هشدار «مدتزمان آن طولانی است» و اگر بیشتر از یک دقیقه طول بکشد، هشدار «مدت زمان واقعاً طولانی است» اعلام میشود.
گفتنی است که دستیارهای دیجیتال، به یک صنعت مهم و کلیدی برای بسیاری از شرکتها بدل شدهاند. استفاده از فرمانهای صوتی، مانند قابلیت پاسخ خودکار «Siri» اپل در هنگام رد تماس، تلاشهای گوگل برای توسعه ویژگی تشخیص صدای کاربر، فرمان صوتی بیصدای مایکروسافت و حتی ایده شرکت خودروسازی فورد برای باز و بسته نمودن دربهای خودرو با استفاده از فرمانهای صوتی، همگی نشان از سرمایهگذاری وسیع این شرکتها در زمینه توسعه فناوری دستیار دیجیتال دارد.