نوآوری منحصربه‌فرد نوجوان آمریکایی برای تغییر در ظاهر دستگاه پزشکی مادربزرگش
۲۳ دی ۱۳۹۸ نوآوری منحصربه‌فرد نوجوان آمریکایی برای تغییر در ظاهر دستگاه پزشکی مادربزرگش

یک دختر نوجوان آمریکایی، طراحی جدید و منحصربه‌فردی برای پوشش دستگاه پزشکی مادربزرگش ارائه نموده که می‌تواند استقبال از این دستگاه را در میان سالمندان بهبود دهد. آوری کای (Avery Kay) هفده ساله که این ایده را چند سال پیش و هنگام تحصیل در مقطع راهنمایی ارائه داده بود، موفق به دریافت یک پتنت طراحی برای نوآوری خلاقانه خود شده است.

چند سال قبل، مادربزرگ آوری که برای اجرای یک مراسم مذهبی به گورستان خانوادگیشان رفته بود، به دلیل ابتلا به بیماری پارکینسون و زمین خوردن در آنجا، دچار شکستگی از ناحیه لگن شد. آوری از مادربزرگش پرسیده بود که چرا از هشدار سلامت یا «Life Alert» که در دستگاه ویژه وی وجود داشت استفاده نکرده است و در پاسخ متوجه شد که به دلیل عدم جذابیت پوششی این دستگاه، مادربزرگش از آن استفاده نکرده است. در همین لحظه، ایده طراحی یک پوشش تزئینی و منحصربه‌فرد به ذهن آوری خطور نمود. گفتنی است که دستگاه مذکور، یک تجهیز پزشکی پوشیدنی است که سالمندان می‌توانند آن را به مچ دست خود بسته و یا همانند یک گردنبند، از آن استفاده نمایند. در صورت رخ دادن هر گونه اتفاق غیرمترقبه و نیاز به کمک اضطراری، کافی است تا دکمه روی دستگاه از سوی کاربر فشرده شده و منتظر کمک بماند. تنها مشکل این تجهیز، ظاهر ساده و پوشش استیل آن است که به‌عنوان یک تجهیز پوشیدنی، جذابیت لازم را ندارد.

آوری با مشاهده این مشکل و به عبارت بهتر یافتن یک فرصت بی‌نظیر برای نوآوری و بهبود یک محصول، اقدام به طراحی یک پوشش مبتنی بر گل «hibiscus» نمود (گیاهی با گل‌های بزرگ و رنگ روشن که در آب‌وهوای گرم رشد می‌کند). وی این طرح را در جولای ۲۰۱۷ میلادی، تحت عنوان یک پتنت طراحی (Design Patent) به ثبت رسانید و پس از گذشت دو سال در اکتبر ۲۰۱۹، گواهی ثبت اختراع آن با شماره «US D862708»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردید.

آوری در ارتباط با طراحی خلاقانه‌اش اظهار می‌دارد: «طراحی را به مادربزرگم نشان دادم و وی آن را تأیید کرد. فکر می‌کنم که این ایده می‌تواند برای وی و بسیاری از سالمندان در آمریکا و خارج از کشور مفید باشد». با توجه به اطمینان از حفاظت از طراحی صورت گرفته، آوری تصمیم دارد تا آن را در پلتفرم «Kickstarter» که یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی است به اشتراک گذاشته و با جمع‌آوری سرمایه لازم، تولید انبوه و فروش آن را آغاز نماید. وی همچنین در حال برنامه‌ریزی برای حضور در برنامه تلویزیونی «Shark Tank» برای معرفی ایده خود است. لازم به ذکر است که علاقه آوری به بحث طراحی، به این مورد ختم نشده و پیش از این نیز، انجام طراحی روی تی‌شرت را آغاز کرده بود و در همین راستا، وی و خانواده‌اش برای ادامه کارهای طراحی خود، یک علامت تجاری مرتبط با پوشاک هم به ثبت رسانیده‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day