اصلاحات جدید چین پیرامون ارزیابی اختراعات مرتبط با فناوری‌های نوظهور
۲۴ دی ۱۳۹۸ اصلاحات جدید چین پیرامون ارزیابی اختراعات مرتبط با فناوری‌های نوظهور

در ادامه اقدامات اصلاحی چین پیرامون قوانین و مقررات مالکیت فکری و تلاش برای تقویت سیستم پتنت این کشور، دستورالعمل‌های جدیدی برای حوزه‌های نوظهور فناوری، نظیر بلاک‌چین و هوش مصنوعی اعلام شده است. بنا بر اعلام اداره ملی مالکیت فکری چین (CNIPA)، این دستورالعمل‌های اصلاحی که از اول فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی لازم‌الاجرا خواهد بود، ارزیابی پرونده‌های ثبت اختراع با موضوع هوش مصنوعی، بزرگ داده‌ها (Big Data)، بلاک‌چین و «Internet Plus» را هدف قرار می‌دهد. علاوه بر موارد فوق، محدودیت‌های مرتبط با ثبت فرمول‌های ریاضی و روش‌های کسب‌وکار نیز، در این دستورالعمل‌های جدید مورد توجه قرار گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان چینی، هدف از این دستورالعمل‌ها، ساده‌سازی فرآیند ثبت درخواست در فناوری‌های نوین و تقویت اجرای حقوق انحصاری اعطا شده می‌باشد. به عنوان مثال، طبق اصلاحات جدید، هنگام بررسی جدید بودن یک اختراع که الگوریتم‌ها و یا فرآیندهای کسب‌وکار را هدف قرار داده است، هیچ یک از ویژگی‌های فنی، به‌عنوان یک جزء متمایز نباید استفاده شده و فناوری پیشنهادی به همراه چالش‌های مرتبط با آن و نتایج فنی مورد انتظار، به صورت یک بسته جامع و کلی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. در این دستورالعمل‌ها، مجموعه‌ای از مثال‌های مرتبط با فناوری‌های نوظهور، اعم از شبکه‌های عصبی همگرا (هوش مصنوعی)، ارتباطات بین «Node»های بلاک‌چین و ساخت مدل‌های ریاضی، تشریح شده است.

تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، چین بالغ بر ۱۲۳۰۰ پتنت به ثبت رسیده در حوزه بلاک‌چین را شاهد بوده که ۴۲۹۵ مورد از آن‌ها، به سال ۲۰۱۹ تعلق دارد. بازیگرانی همچون علی‌بابا (Alibaba)، تنسنت (Tencent) و ری‌چین (ReeChain)، از بازیگران برتر ثبت اختراع در این حوزه محسوب شده و عملاً چین به بازیگر نخست حوزه بلاک‌چین در جهان بدل شده است. البته فعالیت‌های مالکیت فکری چین در سایر حوزه‌های فناوری نیز، به شدت افزایش یافته و طبق آخرین گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری پیرامون شاخص‌های جهانی «IP»، این کشور به بزرگ‌ترین بازیگر دنیای مالکیت فکری در جهان مبدل شده است. در هم شکسته شدن سلطه آمریکا در حوزه فناوری‌های پیشرفته، به یک جنگ تجاری فزاینده بین دو کشور دامن زده است که نمود آن را می‌توان در اتهام‌های وارد شده به شرکت‌های چینی همچون هوآوی در خصوص سرقت اسرار تجاری و ابراز نگرانی سیاست‌گذاران آمریکایی از تلاش چین برای رهبری سازمان جهانی مالکیت فکری، مشاهده نمود. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day