دعاوی حقوقی گسترده در انتظار صنعت خودروسازی
۲۸ دی ۱۳۹۸

دعاوی حقوقی گسترده در انتظار صنعت خودروسازی

به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور، صنعت خودروسازی به استقبال جنگی تمام عیار پیرامون حقوق مالکیت فکری خواهد رفت. رقابت فزاینده و همه جانبه موجود در این صنعت، با استفاده گسترده از فناوری‌های ارتباطی در نسل‌های جدید خودروها، به‌ویژه وسایط نقلیه دارای فناوری هدایت خودکار، پای بازیگران جدیدی را نیز به این عرصه باز نموده است. با ورود بازیگران جدید به حوزه خودروسازی، به نظر می‌رسد که این صنعت نیز مشابه با دیگر صنایع حساس به پتنت، همچون داروسازی، باید خود را برای ظهور دعاوی حقوقی گسترده و جنجالی آماده نماید.

تاریخچه توسعه و تکامل صنعت خودرو، حاکی از آن است که این صنعت دیرینه، همواره با نظمی از پیش تعیین شده همراه بوده که بازیگران پیشرویی همچون فورد، جنرال موتورز و تویوتا، در آن نقش‌آفرینی عمده را به عهده داشته‌اند. از سوی دیگر، در سال‌های اخیر و با شدت گرفتن رقابت‌ها در این حوزه، پتنت به یک ابزار کلیدی در صنعت اتومبیل مبدل شده و بسیاری از خودروسازان بزرگ، به صورت چشم‌گیری فعالیت‌های خود را در این حوزه افزایش داده‌اند. این روند، با توسعه نسل‌های جدید خودروها و تمایل برای ارائه خودروهای نیمه‌خودران و خودران، با روند صعودی قابل توجهی همراه شده است. بنا بر گزارش‌های انتشار یافته پیرامون روند ثبت اختراع در خودروهای خودران، تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده در سال ۲۰۰۹ میلادی، در حدود ۱۳۵۸ پرونده بوده که با روندی صعودی، در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۱۴۴۸۷ مورد رسیده است. در طی سال‌های اخیر، این روند تصاعدی بیشتر مشهود بوده و از سال ۲۰۱۶ میلادی به این‌سو، تعداد پرونده‌های ثبت اختراع، با رشدی چهار برابری همراه بوده است. با این حال، تغییر ظریف و در عین حال کلیدی ورود شرکت‌های فناور بزرگی نظیر گوگل، سامسونگ و اپل به بازی در این میدان جدید، می‌تواند تغییرات محسوسی را به دنبال داشته باشد.

از دیرباز، خودروسازان بزرگ خواستار ظهور دعاوی پتنت در این صنعت نبوده‌اند. حتی برخی از این شرکت‌های بزرگ و نام‌دار، بدون اینکه تمایلی برای ورود به ادعاهای نقض پتنت داشته باشند، به دنبال اتخاذ استراتژی‌های خلاقانه برای بهره‌مندی از سبدهای پتنت موجود در این صنعت هستند. با این حال، شرکت‌های فناوری که عمدتاً در حال توسعه فناوری‌های ترکیبی در صنعت خودرو هستند، افکار نسبتاً متفاوتی را دنبال می‌کنند. این دو دسته از شرکت‌ها، انگیزه‌ها و رویکردهای متفاوتی نسبت به ثبت اختراع داشته و به نظر می‌رسد که شرکت‌های فناور در مقایسه با خودروسازان سنتی، استراتژی‌های تهاجمی‌تری را در این زمینه اتخاذ می‌کنند.

یک مثال خوب برای وضعیت شکننده فعلی و احتمال آغاز دعاوی گسترده در صنعت خودرو، کنفرانس اخیر این صنعت در آسیا می‌باشد. در این کنفرانس، گفتگوهای بسیاری میان خودروسازان چینی و شرکت‌های فناور فعال در صنایع ارتباطی صورت گرفت که تمرکز اصلی بیشتر آن‌ها، بر نرخ حق امتیاز مجوزهای بهره‌برداری مرتبط با فناوری بی‌سیم بود. اگرچه از نظر تاریخی می‌توان این روند را ادامه‌ای از سیاست‌های غالب موجود در این صنعت، یعنی تمایل شرکت‌های خودروساز بزرگ برای همکاری و تبادل مجوزهای بهره‌برداری از پتنت دانست، اما به نظر می‌رسد که مسئله به این سادگی‌ها هم نیست.

اگر مذاکرات به خوبی ادامه نیافته و در نتیجه صدور مجوز به‌عنوان یک استراتژی پایدار، نتواند نیازمندی‌ها و انتظارات طرفین را برآورده سازد، استراتژی‌های فعلی نیز با تغییرات قابل توجهی روبرو می‌شوند. نتیجه احتمالی، یک جنگ گسترده بر سر پتنت‌ها بوده که از یک‌سو، تشدید نوآوری را به جهت رقابت بیشتر برای ثبت اختراع و اخذ گواهی ثبت اختراع حاصل نموده و از سوی دیگر، پرونده‌های حقوقی بزرگ و پیچیده‌ای را در اقصی نقاط جهان به دنبال خواهد داشت. مثال بارز این امر، رویارویی جدی نوکیا و دایملر بر سر حق امتیاز مجوزهای بهره‌برداری از پتنت است که دو شرکت را به چالش‌های حقوقی عجیبی کشانده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی
۳ خرداد ۱۳۹۹

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی

کانون پتنت ایران، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دوره‌ای سه‌روزه تحت عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)» را برگزار می‌نمایند. هدف از این کمپ که در مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، ایجاد فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری است، تا با مفاهیم اولیه این حوزه و نقش پتنت در حفاظت از فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی آن‌ها، آشنا شوند.

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!

کانون پتنت ایران، در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خود، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» نموده است. در این کارگاه که در مورخ ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، با اجزای پتنت آشنا شده و پس از مطالعه عملی یک پتنت، نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن را فرا می‌گیرید.

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، با هدف تسهیل ارتباط بین دارندگان حقوق پتنت‌ها و اخذکنندگان بالقوه مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم جدید نموده است. این پلتفرم جدید که «Patents 4 Partnerships» نام دارد، در گام ابتدایی در برگیرنده مجموعه‌ای از گواهی‌های ثبت اختراع و پرونده‌های انتشار یافته مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بوده که آن‌ها را برای واگذاری مجوز، در دسترس قرار داده است. البته این پلتفرم در آینده با توسعه‌هایی نیز همراه بوده و ممکن است حوزه‌های دیگری را نیز شامل شود.

USPTO
سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده

شرکت ژاپنی هوندا، سیستم کیسه هوای جدیدی برای خودروهای خود ابداع نموده که در عین توجه به ایمنی سرنشینان، به افراد حاضر در خارج از خودرو نیز توجهی ویژه دارد. سیستم ابداعی هوندا، ترکیبی از کیسه‌های هوا و حسگرهای خاصی است که در صورت هر گونه برخورد، شدت آسیب‌ها به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را کاهش می‌دهد. در این سیستم حفاظتی، حسگرها اندازه و فاصله شیء (مثلاً یک موتورسیکلت یا یک عابر پیاده) را اندازه‌گیری نموده و بر اساس اطلاعات دریافتی، کیسه هوای خارجی با سرعت کافی و در لحظه مناسب عمل می‌کند.

Ride Apart
تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری

اختلاف دو میلیارد دلاری «تسلا» و «نیکولا»، بر سر شباهت بخشی از فناوری‌های مورد استفاده در کامیون‌های تولیدی این دو شرکت، وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر آخرین رأی صادر شده در خصوص این دعوی بزرگ، درخواست تسلا مبنی بر رد اعتبار یکی از پتنت‌های نیکولا، تأیید نشده و همین موضوع، یک پیروزی اولیه برای نیکولا محسوب می‌گردد که این شرکت را یک گام دیگر تا دستیابی به ۲ میلیارد دلار خسارت نزدیک می‌نماید.

Auto Blog
نیروگاه خورشیدی شناور در آب
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

نیروگاه خورشیدی شناور در آب

یک شرکت نروژی فعال در حوزه انرژی خورشیدی، ایده‌ای بکر و نوآورانه برای بهره‌مندی از این انرژی پاک و لایزال ارائه نموده است. نوآوری جدید «اوکین سان»، نوعی نیروگاه خورشیدی شناور در آب را معرفی نموده که متشکل از ماژول‌های سیلیکونی اصلاح شده است. این ماژول‌ها، بر روی یک غشای انعطاف‌پذیر هیدروالاستیک نصب شده و قابلیت استفاده در آب‌های ساحلی و همچنین مخازن و محیط‌های آبی دست‌ساز بشر، مانند مزارع پرورش ماهی را دارا می‌باشند.

oedigital