شکل‌گیری یک همکاری فناورانه به منظور استفاده از هوش مصنوعی برای تولید داروهای جدید
۲۹ دی ۱۳۹۸ شکل‌گیری یک همکاری فناورانه به منظور استفاده از هوش مصنوعی برای تولید داروهای جدید

یک شرکت فعال در حوزه خدمات مالکیت فکری، در راستای تولید و توسعه داروهای مختص به بیماری‌های قلبی و سرطانی، همکاری‌های گسترده خود با غول داروسازی آلمان را آغاز نموده است. شرکت «فرانتیر آی‌پی» (Frontier IP) که به صورت تخصصی در زمینه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری دانشگاهی فعالیت دارد، در بیانیه‌ای رسمی خبر از یک همکاری فناورانه به ارزش ۲۰۴ میلیون پوند داده است. بر این اساس، شرکت «اکسلجیا» (Exsledgeia) به عنوان یکی از مجموعه‌های طرف قرارداد «فرانتیر»، تفاهمی با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی آلمان، یعنی «بایر» (Bayer) به امضا رسانیده است.

طبق این موافقت‌نامه که با پشتیبانی «فرانتیر» منعقد شده است، «اکسلجیا» و «بایر» بر یک همکاری ویژه به منظور توسعه و تجاری‌سازی داروهای مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های سرطانی، متمرکز می‌شوند. با توجه به حوزه تخصصی «اکسلجیا» که تحقیق و توسعه مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه داروهای جدید می‌باشد، این همکاری می‌تواند تولید و عرضه داروهای اختصاصی بیماری‌های مذکور را تسریع نماید.

بر این اساس، «اکسلجیا» در راستای انجام آزمایشات بالینی خود، واجد شرایط برای دریافت مبلغ ۲۰۴ میلیون پوند به عنوان پیش‌پرداخت و گرنت تحقیقاتی بوده و حتی پیش‌بینی شده که از محل فروش آتی محصولات نیز، حق امتیازی نصیب این شرکت گردد. پروفسور اندرو هاپکینز (Andrew Hopkins)، مدیرعامل این شرکت که در آکسفورد مستقر می‌باشد، با ابراز خشنودی از توافق منعقد شده اظهار داشته: «ما از همکاری با بایر به‌عنوان یک شرکت دارویی شناخته شده در سطح جهان خوشحالیم. ابداعات و نوآوری‌های ما و بهبود پلتفرم طراحی خودکار مولکول‌های کوچک، توانمندی‌های فنی ما را نشان داده و همکاری با شرکای تجاری نظیر بایر، کشف مولکول‌های دارویی و تجاری‌سازی آن‌ها را تسریع می‌نماید».

دکتر جرج مولر (Joerg Moeller)، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دارویی «بایر» نیز، در خصوص این همکاری اعلام داشته: «فناوری‌های دیجیتال نظیر هوش مصنوعی، می‌تواند کشف و توسعه داروهای جدید را تسریع نموده و بیماری‌ها را قابل‌کنترل نماید. همکاری با اکسلجیا، به معنای شناسایی دقیق‌تر اهداف دارویی و دستیابی به نقاط عطف پروژه‌های تعریف شده، در زمانی کوتاه‌تر است».

گفتنی است که شرکت «فرانتیر آی‌پی»، در ازای ارائه خدمات مالکیت فکری خود به «اکسلجیا»،  ۳/۲۵ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. این همکاری را می‌توان یک مثال خوب از کسب‌وکار رو به گسترش خدمات مالکیت فکری دانست که این روزها به شکل‌های گوناگونی در دسترس شرکت‌های فناور قرار گرفته است. برآورد تقریبی ۶/۷ میلیارد دلاری از ارزش بازار نرم‌افزارهای مالکیت فکری تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی و فعالیت گسترده شرکت‌هایی همچون «IPfolio»، آناکوآ، «CPA Global» و پت‌اسنپ در زمینه توسعه پلتفرم‌های مدیریت پتنت، یکی از روندهای غالب در دنیای «IP» است که با استقبال شرکت‌های فناور بزرگ و کوچک و حتی دانشگاه‌ها مواجه شده است. به موازات این روند، برخی شرکت‌های «IP» نیز بر موضوع تجاری‌سازی دارایی‌های فکری متمرکز شده‌اند که مثال‌های بارز آن، شرکت‌های آوانسی (فعال در صدور مجوز بهره‌برداری از فناوری‌های ارتباطی و اینترنت اشیا به ویژه در صنعت خودرو) و «فرانتیر آی‌پی» می‌باشند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.