در یک قدمی خودروی پرنده پورشه و بوئینگ
۳۰ دی ۱۳۹۸ در یک قدمی خودروی پرنده پورشه و بوئینگ

تنها چند ماه پس از آن‌که شواهدی مبنی بر همکاری شرکت آلمانی پورشه با بوئینگ، به منظور ساخت یک ماشین پرنده پیشرفته مبرهن گردید، پتنت جدیدی از این خودروساز مشهور انتشار یافته که علاوه بر تأیید صحت اطلاعات قبلی، جزئیات بیشتری را در خصوص این دستگاه عجیب افشا می‌نماید.

آرزوی پرواز در آسمان، از رؤیاهای دیرین بشر به‌حساب آمده که در سال ۱۹۰۳ میلادی، با پرواز برادران رایت تحقق یافت. با این حال، خودروی پرنده ایده بسیار جذابی است که در طی سال‌های اخیر، بسیاری از مخترعین و نوآوران فعال در صنعت خودرو، به تلاش برای توسعه و تجاری‌سازی آن روی آورده‌اند. خودروی پرنده، تفاوت‌های قابل ذکری با یک هواپیما دارد؛ هواپیما نیاز به باند ویژه برای پرواز و فرود داشته و استفاده از آن در فضاهای شهری، با محدودیت‌های جدی همراه است. هلیکوپترها نیز تنها قابلیت استفاده برای طی نمودن مسیرهای هوایی را دارا می‌باشند. با توجه به چنین محدودیت‌هایی، دستیابی به وسیله‌ای که فراز و فرود آن آسان بوده و قابلیت حرکت همزمان در جاده و همچنین پرواز در آسمان را داشته باشد، به گزینه‌ای بسیار جذاب برای شرکت‌های فعال در این حوزه بدل شده است. تلاش‌های پورشه هم دقیقاً در همین راستا بوده و به نظر می‌رسد که همکاری فناورانه این خودروساز آلمانی با بوئینگ، می‌تواند گامی بزرگ برای دستیابی بشر به این آرزوی دیرینه باشد.

پتنت جدید پورشه که در جولای سال گذشته میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20200010209» انتشار یافته است، یک وسیله نقلیه پرنده با چهار پروانه بزرگ را معرفی می‌نماید. دو پروانه جلویی که به صورت افقی تعبیه شده‌اند، قابلیت تولید نیروی لازم برای حرکت به سمت بالا و پایین را دارا می‌باشند. دو پروانه عقبی نیز که کمی بزرگ‌تر در نظر گرفته شده‌اند، قابلیت چرخش داشته و هم برای تأمین نیروی عمودی و بلند شدن از زمین قابل استفاده بوده و هم با چرخش ۹۰ درجه‌ای، می‌توانند پیشرانه لازم برای حرکت به سمت جلو را تأمین نمایند. نکته قابل توجه در خصوص این وسیله هوایی، برقی بودن کامل آن است. همچنین شایان ذکر است که بر اساس طراحی معرفی شده، کابین این وسیله نقلیه، امکان سوار شدن دو سرنشین را فراهم می‌نماید.

 

 

گفتنی است که بوئینگ و پورشه، یک توافقنامه همکاری در خصوص توسعه بازار وسایط نقلیه پرنده و گسترش ترافیک شهری به فضای هوایی به امضا رسانیده‌اند. این دو شرکت، با وجودی که پروژه توسعه یک وسیله نقلیه برقی با قابلیت نشستن و برخاستن عمودی را به عنوان یک مفهوم تأیید نموده‌اند، اما مشخص نیست که آیا پتنت جدید پورشه، بیانگر همین مفهوم مشترکی است که دو شرکت برای توسعه آن در تلاش می‌باشند. اگرچه پتنت ارائه شده تلاش‌های صورت‌گرفته برای توسعه چنین وسیله نقلیه‌ای را نشان می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که راه طول و درازی برای تجاری‌سازی آن وجود داشته و برای مشاهده سرانجام این ایده بلندپروازانه، بایستی بیشتر منتظر ماند و ادامه نوآوری‌های دو شرکت را از نزدیک دنبال نمود. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.