شارژ تبلت با استفاده از پنل‌های خورشیدی که نیازی به نور خورشید ندارد!
۰۱ بهمن ۱۳۹۸ شارژ تبلت با استفاده از پنل‌های خورشیدی که نیازی به نور خورشید ندارد!

بررسی ثبت اختراعات صورت گرفته از سوی مایکروسافت، حاکی از آن است که این شرکت فناور برای آینده تبلت‌های «Surface» خود، نقشه‌ای جدید و منحصربه‌فرد در نظر دارد. ایده خلاقانه مایکروسافت برای این محصول موفق، افزودن قابلیت شارژ خورشیدی به آن بوده که می‌تواند نسل جدید این تبلت‌ها را از وابستگی به منبع انرژی الکتریکی رها سازد. بدیهی است که در صورت تجاری‌سازی موفق این ویژگی، استقبال گسترده کاربران و بازار دوچندان محصولات مایکروسافت، امری طبیعی و غیرقابل‌ اغماض خواهد بود.

تصاویر و نقشه‌های موجود در پتنت جدید مایکروسافت که اوایل اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن با شماره «US10528083»، به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده است، دستگاهی مشابه با «Surface Pro» را توصیف نموده که چهار پنل خورشیدی در پشت آن تعبیه شده است. مایکروسافت در این پتنت تأکید نموده که اگرچه استفاده از سیستم شارژ خورشیدی در دستگاه‌های مختلف کاملاً رایج است، اما در حال حاضر هیچ گزینه کاربردی برای شارژ خورشیدی یک تجهیز الکترونیکی که در حین استفاده است، وجود نداشته و این همان چیزی است که غول فناوری جهان در تلاش برای حل آن می‌باشد.

ایده فنی مایکروسافت، با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جالبی همراه است؛ اول این‌که پنل‌های خورشیدی در پشت دستگاه تعبیه شده و در نتیجه جایگذاری آن چه از نظر فنی و چه از نظر زیبایی‌شناختی، با چالش خاصی روبرو نمی‌باشد. دومین و شاید مهم‌ترین ویژگی این سیستم شارژ جدید، قابلیت کار در فضاهایی است که نور خورشید وجود ندارد. در فناوری ارائه شده توسط مایکروسافت، با توجه به استفاده از منابع نور مصنوعی برای شارژ باتری، دیگر جهت شارژ نیازی به روشنایی روز و یا نور مستقیم خورشید نخواهد بود.

گفتنی است که ماندگاری باتری یکی از ویژگی‌های بسیار مهم تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی این‌چنینی بوده و شرکت‌ها در تلاش برای توسعه فناوری‌ها و راهکارهای جدیدی هستند که بتوانند چالش ذهنی پایان شارژ دستگاه را از ذهن کاربران حذف نموده و مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب نمایند. بدیهی است که یک راه‌حل خورشیدی انعطاف‌پذیر که حتی در نیمه‌های شب هم قابل استفاده باشد، بازار تبلت و حتی تلفن‌های همراه هوشمند را به شدت متحول می‌سازد.

لازم به ذکر است که مایکروسافت ایده‌های جانبی دیگری را نیز برای بحث باتری‌ها و ساده‌سازی چالش‌های پیش روی کاربران در نظر گرفته است. برای مثال، این شرکت تدبیری اندیشیده که اطلاعات گسترده و دقیقی در مورد کارکرد باتری و شارژ باقی‌مانده آن به کاربر ارائه شده تا وی برای چگونگی ادامه کار با دستگاه و تنظیم میزان مصرف انرژی، تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشد. بر این اساس، میزان شارژ باتری و حداکثر زمان استفاده بر اساس سناریوهای مختلف (تماس تصویری، بازی، حضور در شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم، وبگردی و ...) برآورد شده و کاربر این امکان را خواهد داشت تا با توجه به فاصله زمانی تا منبع شارژ و یا اولویت کارهای فعلی، مصارف خود را مدیریت نماید.

با تمام این تفاصیل، باید منتظر ماند و سرانجام ایده نوآورانه شارژ خورشیدی دستگاه‌های الکترونیکی را به نظاره نشست. باقی ماندن به‌عنوان صرف یک ایده پتنت شده، ورود به بحث تجاری‌سازی تنها برای تبلت‌ها و یا یک هدف بلندپروازانه و بزرگ برای شارژ خورشیدی تلفن‌های همراه هوشمند، گزینه‌های محتملی هستند که مایکروسافت می‌تواند در پی آن‌ها باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.