سلامت دیجیتال؛ چالش یا راهکاری برای اپل؟!
۰۲ بهمن ۱۳۹۸ سلامت دیجیتال؛ چالش یا راهکاری برای اپل؟!

در حالی که اپل به شدت در تلاش برای ورود به حوزه‌های مختلف سلامت دیجیتال بوده و پیش‌بینی‌های زیادی برای تبدیل شدن این شرکت فناور به غول سلامت دیجیتال جهان شده است، اما به نظر می‌رسد که اپل در خصوص ساعت‌های هوشمند خود و فناوری‌های پزشکی مورد استفاده در آن‌ها، با چالش‌ها و اتهامات جدی و متعددی روبرو است. این شرکت که در ساعت‌های هوشمند خود، قابلیت‌هایی نظیر سنسور نوری رصد ضربان قلب و تشخیص سریع حملات قلبی را در نظر گرفته است، در این بین با اتهامات نقض پتنت و سرقت اسرار تجاری متعددی روبرو شده است. در آخرین شکایت‌های صورت گرفته از اپل، این بار شرکت «ماسیمو» (Masimo)، اپل را با اتهام سرقت اسرار تجاری و نقض پتنت‌ روبرو نموده است. ماسیمو یک شرکت فناور پزشکی بوده و در شکایت رسمی خود، اپل را به نقض ۱۰ پتنت و سرقت اسرار تجاری از طریق استخدام نیروهای کلیدی این شرکت، متهم نموده است.

دادخواست «ماسیمو» که در دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیا به ثبت رسیده، اپل را در دو موضوع کلیدی متهم می‌کند؛ اول این‌که ماسیمو مدعی شده که غول فناوری جهان و یکی از بازیگران اصلی صنعت تلفن همراه و ساعت‌های هوشمند، در پوشش مذاکرات تجاری و همکاری‌های فناورانه، اقدام به شناسایی فناوری‌های کلیدی این شرکت نموده است. این ملاقات‌ها، در سال ۲۰۱۳ میلادی و پیش از عرضه نسل اول ساعت‌های هوشمند اپل آغاز شده و به نظر می‌رسد که هدف اصلی و پنهانی اپل از آن‌ها، کسب اطلاعات بیشتر از فناوری‌های ماسیمو بوده است. این فناوری‌ها، عمدتاً بر شناسایی و رهگیری نبض کاربر، اشباع اکسیژن شریانی و به‌طور کلی، روش‌های نظارتی غیرتهاجمی بر اوضاع فیزیولوژیک کاربر متمرکز است.

دومین اتهام ماسیمو، استخدام چهره‌های جدایی‌ناپذیر و کلیدی این شرکت، از جمله مایکل اوریلی (Michael O’Reilly) و مارسلو مالینی لامگو (Marcelo Malini Lamego)، از سوی اپل بوده که به ترتیب در سمت‌های معاون اجرایی و مدیر ارشد فناوری ماسیمو، مشغول فعالیت بوده‌اند. ماسیمو مدعی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی با استخدام‌های مذکور از سوی اپل، اطلاعات محرمانه و بسیار مهمی به این شرکت انتقال یافته و علاوه بر نقض پتنت‌های این شرکت در مدل‌های سری ۴ و ۵ ساعت اپل، مصداق بارز سرقت اسرار تجاری نیز اتفاق افتاده است.

لازم به ذکر است که اتهام شرکت ماسیمو و «Cercacor» (شرکت زایشی زیرمجموعه ماسیمو)، به‌طور خاص ویژگی نظارت بر ضربان قلب کاربر را هدف قرار داده است. این‌طور که از شواهد امر مشخص می‌باشد، اپل که پیش از این نیز با ادعای یک پزشک آمریکایی در خصوص نقض پتنت در ساعت‌های هوشمند خود مواجه شده بود، از فناوری نظارت بر سلامت شرکت ماسیمو برای رفع مشکلات عملکردی ساعت‌های هوشمند خود، از جمله سنسور نوری ضربان قلب نیز، استفاده نموده است. ماسیمو نیز، مشابه با دکتر «جوزف ویزل»، از اعلام هشدار به شرکت اپل مبنی بر نقض پتنت و تمایل به مذاکره خبر داده که البته شرکت اپل به این درخواست‌ها توجهی ننموده است. اقدامی که دو شکایت جدی نقض پتنت و سرقت اسرار تجاری را به فاصله زمانی بسیار کوتاه، برای این شرکت به ارمغان آورده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.