برگزاری کارگاه آموزش مقدماتی ثبت اختراع در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک
۰۲ بهمن ۱۳۹۸ برگزاری کارگاه آموزش مقدماتی ثبت اختراع در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک

به همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک و همکاری کانون پتنت ایران، در روز چهارشنبه مورخ ۲۵ دی‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «آموزش مقدماتی ثبت اختراع»، با حضور بیش از ۵۵ نفر از اعضای هیئت‌علمی, کارشناسان و دانشجویان، در سالن دکتر کاظمی آشتیانی این مرکز برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، جناب آقای «کمالی»، معاون محترم آموزشی دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت اعلام نمودند که: «مرکز رشد دانشگاه، مشوق ثبت خلاقیت‌های فکری، بهره‌برداری و حمایت از ابداعات محققین دانشگاه می‌باشد». همچنین ایشان در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به تمایل به محافظت از دارایی‌های فکری مجموعه از طریق ثبت پتنت اظهار داشتند: «مرکز رشد معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک، می‌کوشد تا ضمن تسهیل ثبت مالکیت فکری یافته‌های پژوهشی محققین، به منظور تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه آن‌ها در مرکز رشد دانشگاه، بسترسازی نماید.»

این کارگاه تئوری، با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان، با مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها و با حضور معاون و مدیر محترم پژوهشی، بهداشت، درمان، آموزشی و اعضای محترم هیئت‌علمی و همچنین کارشناسان  و دانشجویان مرکز برگزار گردید.

برخی عناوین مطرح شده در این کارگاه، شامل کلیات و تاریخچه مالکیت فکری و قلمرو حوزه شمول، تعاریف و شرح انواع حقوق مالکیت فکری، ثبت اختراع (موارد قابل ثبت و غیر قابل ثبت)، اطلاعات پتنت‌ها و پتنت‌خوانی، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای و کنوانسیون‌ها و همچنین شرایط ثبت اختراع بود. معرفی فرآیند کلی ثبت اختراع، نظام ثبت اختراعات در ایران و نحوه ثبت اختراع داخلی و مراحل ثبت در اداره ثبت اختراعات ایران، از جمله نکات ویژه‌ای بود که در این کارگاه توسط مدرس محترم، سرکار خانم مهندس «میترا امین‌لو» مطرح گردید.

از دیگر نکات مطرح در این کارگاه، می‌توان به معرفی خدمات کانون پتنت ایران اشاره نمود. به منظور نظرسنجی و بررسی میزان کارآمدی کارگاه نیز، در پایان دوره میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که اکثریت شرکت‌کنندگان از محتویات آموزشی و تسلط مدرس رضایت داشتند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day