رشد ۱۵ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع در آمریکا؛ «IBM» و سامسونگ همچنان در صدر!
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ رشد ۱۵ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع در آمریکا؛ «IBM» و سامسونگ همچنان در صدر!

سیستم پتنت آمریکا، به رکورد جدیدی برای تعداد پتنت‌های گرنت شده دست یافته است. بنا بر گزارش «IFI Claims»، در سال ۲۰۱۹ میلادی، تعداد گواهی‌های ثبت اختراع صادر شده از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، برابر با «۳۳۳.۵۳۰» مورد بوده که جهش قابل توجهی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. بر اساس آمار منتشر شده، مشابه با سال‌های گذشته، باز هم شرکت مشهور «IBM» گوی رقابت را از سایرین ربوده و برای بیست و هفتمین سال متوالی، در صدر دارندگان بیشترین «US» پتنت گرنت شده قرار گرفته است.

بی‌شک یکی از بهترین معیارها برای رصد و اندازه‌گیری پیشرفت‌های فنی شرکت‌های فناور، بررسی سبد پتنت تحت تملک آن‌ها است. این روزها، پتنت‌ها به عنوان سنگ بنای چشم‌انداز آتی شرکت‌ها قلمداد شده و بخش عمده‌ای از دارایی‌های استراتژیک آن‌ها را تشکیل می‌دهند. «IFI Claims»، بنا به سنت هر ساله خود، اقدام به بررسی روند فعالیت‌های ثبت اختراع در آمریکا پرداخته و بر همین اساس، فهرست شرکت‌های موفق در سال ۲۰۱۹ میلادی را، منتشر نموده است. اطلاعات ارائه شده در این گزارش، از چند جنبه مختلف حائز اهمیت بوده و نیازمند تأمل می‌باشد. اول این‌که در سال ۲۰۱۹ میلادی، «۳۳۳.۵۳۰» پتنت گرنت شده است که این رکوردی جدید برای دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به حساب می‌آید؛ به‌طوری که پس از کاهش ۳/۵ درصدی گواهی‌های اعطا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی (نسبت به سال ۲۰۱۷)، سال ۲۰۱۹ با جهشی ۱۵ درصدی روبرو شده است.

دومین نکته جالب در خصوص گزارش مذکور، سهم ۴۹ درصدی شرکت‌های آمریکایی از «US» پتنت‌های گرنت شده در سال ۲۰۱۹ میلادی است. ژاپن با ۱۶ درصد در رده دوم قرار داشته و کره جنوبی به لطف فعالیت‌های گسترده ثبت اختراع سامسونگ و شرکت‌های تابعه، با ۷ درصد، در رده سوم جای گرفته است. در این میان، چین با کمک غول‌های فناوری نظیر هوآوی و سبد پتنت قدرتمند آن، از آلمان پیشی گرفته و با سهم ۵ درصدی، در رده چهارم کشورهای دارنده «US» پتنت گرنت شده در سال ۲۰۱۹ میلادی، قرار گرفته است.

در بین شرکت‌های فناور، «IBM» برای بیست و هفتمین سال متوالی، در صدر فهرست دارندگان «US» پتنت قرار گرفته است. این شرکت، با ۹۲۶۲ پتنت، در رده نخست جای گرفته و سامسونگ با ۶۴۶۹ پتنت، در تعقیب آن می‌باشد. «Canon» با ۳۵۴۸، «Microsoft Technology Licensing» با ۳۰۸۱، اینتل با ۳۰۲۰، «LG Electronics» با ۲۸۰۵، اپل با ۲۴۹۰، فورد با ۲۴۶۸، آمازون با ۲۴۲۷ و هوآوی با ۲۴۱۸ پتنت گرنت شده، سایر فناوران حاضر در فهرست ده شرکت برتر را تشکیل می‌دهند. لیست بیست شرکت برتر ۲۰۱۹ از نگاه «IFI Claims»، همراه با عملکرد آن‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی، در جدول زیر ارائه شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day