کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

تسلا یکی از شرکت‌های نوآور در حوزه خودروهای الکتریکی و خودران محسوب شده که با اخباری همچون توسعه و تجاری‌سازی باتری‌های یک میلیون مایلی و نسل جدید سقف‌های خورشیدی، خود را به یکی از بازیگران پیشگام در حوزه انرژی نیز مبدل نموده است. طی سال‌های اخیر، تسلا به موضوعات مختلفی ورود نموده و تلاش همه‌جانبه‌ای برای خودنمایی نوآوری‌های خود داشته است. معرفی «Tesla Glass» با قابلیت استفاده در برخی از محصولات این شرکت، از جمله «Semi-Truck» (مدلی از کامیون‌های تولیدی تسلا با چهار موتور مستقل و شتاب حداکثری) و «Cybertruck» (کامیون‌های چندمنظوره همراه با عملکردهای مشابه خودروهای اسپرت)، از مصادیق این قبیل فعالیت‌ها است.

نوآوری جدید تسلا، نوعی فناوری جذاب برای شیشه‌های عایق صوت و دما است که در پتنت جدید این شرکت معرفی شده است. این پتنت، در ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20200001932» انتشار یافته است. در پتنت تسلا اشاره شده که در برخی از وسایط نقلیه، از مواد جایگزین برای ساختار و بدنه خودرو استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است از شیشه برای قسمت‌هایی از سقف و یا کل آن استفاده شده و بدین وسیله، دید بهتری ایجاد شود. شیشه‌ها همچنین می‌توانند برای جذب سروصدا و یا نوعی عایق حرارتی نیز بکار گرفته شوند و این دقیقاً همان رویکردی است که تسلا در پتنت خود مد نظر قرار داده است.

شیشه ابداعی تسلا، متشکل از دو لایه درونی و بیرونی است که لایه داخلی به شکل سوراخ‌ سوارخ طراحی شده و در عین حال، بین دو لایه بیرونی و درونی شکافی پیش‌بینی شده است که در کاهش سروصدا و تنظیم حرارت، اثرات قابل توجهی به همراه خواهد داشت. نکته دیگری که در شیشه‌های تسلا مورد توجه قرار گرفته، استحکام بسیار بالای آن‌ها است؛ به شکلی که این شیشه‌ها حتی در صورت برخورد گوی‌های فولادی هم نمی‌شکنند!

مخترعین این فناوری خلاقانه، «کریستوفر کانکلین» (Christopher Conklin)، مدیر ارشد مهندسی سابق تسلا و مسئول کاهش سروصدا در وسایط نقلیه تسلا و «هیونجون شین» (Hyunjun Shin)، کارآموز سابق تسلا در این حوزه هستند که به همراه یکی دیگر از کارمندان این شرکت، به نام «روسی ماتسمیت» (Rosie Mottsmith)، موفق به توسعه و ابداع شیشه‌های جدید شده‌اند. لازم به ذکر است که تجاری‌سازی این فناوری، منوط به استراتژی‌های آتی تسلا بوده و شاید این ثبت اختراع تنها با هدف جلوگیری از تحقیق و توسعه شرکت‌های رقیب و یا اهداف دیگر صورت گرفته باشد. در هر صورت، باید منتظر نشست و آینده شیشه‌های خودروهای تسلا را به نظاره نشست.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.