تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی

پنج دفتر بزرگ مالکیت فکری، جلسه افتتاحیه کارگروه مشترک خود در زمینه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی را در برلین برگزار نمودند. این نشست که به میزبانی دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) و با همکاری دفتر مالکیت فکری کره جنوبی (KIPO) برگزار شد، نمایندگان «IP5»، متشکل از دو دفتر یاد شده و همچنین دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، دفتر ثبت اختراع ژاپن (JPO) و اداره مالکیت فکری چین (CNIPA) را گرد هم آورد.

تشکیل کارگروه مذکور، در ژوئن سال گذشته میلادی و در حاشیه نشست سالانه «IP5» در اینچئون کره جنوبی مورد تصویب قرار گرفت و بر اساس آن مقرر شد که جنبه‌های حقوقی، فنی و سیاستی فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی، به همراه اثرات آن‌ها بر سیستم پتنت و دفاتر پنج‌گانه «IP5»، مورد بررسی جدی قرار گیرد. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه، شناسایی حوزه‌هایی بود که در بهبود فرآیندهای ثبت اختراع، می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرند. علاوه بر این، به‌کارگیری الزامات ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع ایجاد شده توسط ماشین‌ها، از اهداف جانبی این کارگروه محسوب می‌شود.

در این نشست دو روزه، ۳۰ تن از کارشناسان حقوقی، ثبت اختراع و فناوری اطلاعات از دفاتر پنج‌گانه مذکور و نیز سازمان جهانی مالکیت فکری حضور داشتند. در طول این نشست، فهرستی از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور تهیه گردید و همچنین پیرامون همکاری‌های آینده و جنبه‌های قانونی، «IT» و استراتژیک آن‌ها، به بحث و تبادل‌نظر پرداخته شد.

گفتنی است که کارگروه مذکور، تصمیم دارد که تا ژوئن سال جاری میلادی، سندی در خصوص فعالیت‌های مرتبط با فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی تدوین نموده و آن را به رؤسای «IP5» ارائه دهد. یک نکته جالب‌توجه پیرامون برگزاری این نشست در برلین، تطابق آن با برنامه راهبردی دفتر ثبت اختراع اروپا، مبنی بر تبدیل دفتر برلین به یک مرکز تخصصی در زمینه هوش مصنوعی است و این مسئله، حاکی از میزان اهمیت موضوع برای مدیران و سیاست‌گذاران این نهاد است.

لازم به ذکر است که بحث هوش مصنوعی و اثرات آن بر سیستم پتنت، یک موضوع بسیار کلیدی برای دفاتر ملی و منطقه‌ای ثبت اختراع به شمار می‌رود. در همین راستا، سازمان جهانی مالکیت فکری نیز در تاریخ سیزدهم دسامبر سال گذشته میلادی، اقدام به انتشار پیش‌نویس سیاست مالکیت فکری در ارتباط با فناوری هوش مصنوعی کرده و فراخوانی عمومی برای دریافت نظرات و پیشنهادات پیرامون آن را آغاز نموده است. این اقدام، در کنار فعالیت‌های کارگروه مشترک «IP5»، به خوبی نشان می‌دهد که هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند سیستم‌های مالکیت فکری را تحت تأثیر خود قرار دهد.  

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.