پتنت ابزاری برای حفاظت از فناوری‌های نوآورانه؛ گام دیگری از سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری سپری شد!
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ پتنت ابزاری برای حفاظت از فناوری‌های نوآورانه؛ گام دیگری از سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری سپری شد!

کانون پتنت ایران، در راستای برنامه‌های حمایتی خود برای آموزش در حوزه مالکیت فکری و مطابق با برنامه منتشر شده در تقویم آموزشی زمستانه خود، در مورخ یکم بهمن‌ماه سال جاری، اقدام به برگزاری یک وبینار رایگان با عنوان «پتنت ابزاری برای حفاظت از فناوری‌های نوآورانه» نمود.

 

در آغاز وبینار، سرکار خانم «طهرانی»، کارشناس محترم آکادمی کانون پتنت ایران، به معرفی وبینار مذکور پرداخته و در ادامه نیز، با معرفی خدمات کانون پتنت و حمایت‌های موجود از مخترعین و محققین کشور در راستای ثبت خارجی اختراعات و همچنین برنامه‌های آموزشی تحت مدیریت آکادمی کانون و تقویم زمستانه منتشر شده در این خصوص، مطالبی را ارائه نمودند.

در ادامه، جناب آقای دکتر «امیرحسین برنایی»، مدرس و مشاور کانون پتنت ایران، چهار سرفصل اصلی را مبنای آموزش خود قرار دادند که این سرفصل‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • مالکیت فکری و انواع آن؛
  • پتنت و اینکه چرا جوامع به آن نیاز دارند؛
  • شرایط احراز پتنت و اجزای آن؛
  • ثبت درخواست از طریق «PCT».

در گام ابتدایی وبینار، توضیحات مختصری در خصوص حقوق مالکیت فکری و انواع آن، از جمله کپی‌رایت، علائم تجاری، طراحی‌های صنعتی و پتنت‌ها ارائه گردید. پس از ارائه مقدمات کلی در خصوص «IP» و اهمیت آن برای جوامع مختلف، وبینار بیشتر بر روی اهمیت پتنت‌ها متمرکز شد و اینکه چرا به پتنت‌ها به‌عنوان ابزاری مهم وابسته و نیازمند هستیم، به عنوان یک سؤال مهم مطرح گردید. در پاسخ به این پرسش، برنایی اعلام داشت: «سیستم پتنت، بستری قانونی برای حفاظت از فناوری‌ها و امکان تجاری‌سازی آن‌ها فراهم می‌نماید. در واقع، پتنت ابزاری است که با حفاظت از دارایی‌های فکری، مسیر تجاری‌سازی را هموار می‌نماید». وی در ادامه نیز، در راستای روشن نمودن هدف اصلی از ثبت درخواست پتنت و دریافت گواهی ثبت اختراع و همچنین به منظور فاصله گرفتن از نگاه صرف علمی به پتنت‌ها اظهار داشت: «هدف از ثبت پتنت، چیزی فراتر از ارائه یک تولید علمی صرف است. پتنت ابزاری تجاری است و نه علمی».

شرایط احراز پتنت و الزاماتی از جمله نوآوری، غیربدیهی بودن و کاربرد صنعتی که در بررسی یک درخواست ثبت اختراع، به عنوان معیارهای ارزیابان محسوب می‌شود، یکی دیگر از نقاط تمرکز وبینار بود. در ادامه نیز، اجزای پتنت‌ها تشریح گردید. در این میان، مسئله اهمیت ادعاها در یک پتنت، به عنوان یکی از نکات کلیدی وبینار مطرح گردید. دکتر برنایی در این خصوص اظهار داشت: «ادعاها مهمترین بخش یک پتنت را تشکیل می‌دهند. دادگاه‌ها نیز، مبنای ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهند، همین ادعاهایی است که در پتنت‌ها درج شده است». در پایان نیز، شرایط استفاده از معاهده همکاری ثبت اختراع یا «PCT»، به عنوان یکی از موارد مهم که در عرصه بین‌المللی می‌تواند کارساز باشد، معرفی گردید.

نکته برجسته دیگری که در این وبینار مطرح شد، اهمیت استفاده از اطلاعات پتنت‌ها، برای پوشش گپ موجود در فناوری‌های امروزی و اضافه نمودن نوآوری‌های جدید در این عرصه است. بر این اساس، اگر شناخت مناسبی نسبت به آن‌ها پیدا نموده، دانش و تجربه لازم برای جستجو و خواندن آن‌ها را کسب نماییم و بتوانیم اطلاعات موجود در آن‌ها را به خوبی استخراج کنیم، قطعاً مسیر ما برای رسیدن به این مهم کوتاه‌تر می‌گردد. در این مسیر، اگرچه در کتب و مقالات علمی هم می‌توان اطلاعات مفیدی به دست آورد، اما باید به این نکته توجه داشت که آن‌ها منابع کاملی برای رسیدن به فناوری‌های جدید محسوب نشده و در دنیای امروز، ابزارهایی مثل تحلیل پتنت و شرکت‌هایی که خدمات اختصاصی در این حوزه ارائه می‌دهند، می‌توانند مسیرهای فناورانه را به شکل قابل توجهی کوتاهتر نمایند.

در پایان این وبینار نیز، سرکار خانم طهرانی، نکاتی را در خصوص سلسله وبینارهای سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری اظهار داشته و اعلام نمودند که با توجه به اینکه وبینار حاضر مقدماتی بر مسائل مربوط به پتنت‌ها را معرفی نموده است، علاقه‌مندان می‌توانند در وبینارهای بعدی که با عناوین «آشنایی با معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT) و مزایای آن»، «جستجوی پتنت» و «آشنایی با پایگاه اطلاعاتی Espacenet» برگزار می‌گردند نیز شرکت نموده و در این خصوص، سطح علمی و توانایی‌های عملی خود را بهبود دهند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.