کاهش تعداد کل درخواست‌های ثبت اختراع در چین در کنار افزایش درخواست‌های خارجی
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ کاهش تعداد کل درخواست‌های ثبت اختراع در چین در کنار افزایش درخواست‌های خارجی

اداره ملی مالکیت فکری چین (CNIPA)، در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود، خبر از افت ۹/۱ درصدی پرونده‌های ثبت اختراع این نهاد در سال ۲۰۱۹ میلادی داده است. در کنار روند کاهشی درخواست‌های ثبت اختراع چین، با توجه به افزایش ۳ درصدی درخواست‌های به ثبت رسیده در آمریکا در بازه زمانی مشابه، به نظر می‌رسد که طی سال‌های آتی، احتمال اینکه آمریکا مجدداً جایگاه نخست کشورهای دارای درخواست ثبت اختراع را از آن خود نماید، وجود خواهد داشت.

در کنار کاهش تعداد درخواست‌های ثبت اختراع در چین، بنا بر آمار ارائه شده از سوی «CNIPA»، تعداد گواهی‌های اعطا شده نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی در حدود ۴/۸ درصد افزایش داشته که احتمالاً به دلیل اثرات صعودی درخواست‌های ثبت شده در سال‌های گذشته بوده است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که در سال ۲۰۱۹ میلادی، تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده از سوی مخترعین و شرکت‌های فناور خارجی در چین، رشدی حدود ۶ درصدی را تجربه نموده که نشان‌دهنده جذابیت بازار این کشور و استقبال فزاینده شرکت‌های خارجی برای حضور در آن می‌باشد. ژاپن، آمریکا و آلمان، از بازیگران اصلی ثبت اختراع در چین به حساب می‌آیند.

چین یکی از بازیگران اصلی دنیای مالکیت فکری محسوب شده که در ادامه روند صعودی و شتابان خود در حوزه نوآوری، خود را در قامت یک رهبر جهانی معرفی نموده است. بنا بر آخرین گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری از وضعیت حقوق مالکیت فکری در جهان، چین توانسته رهبری مطلق خود را در زمینه ثبت اختراع، یوتیلیتی مدل‌ها، علائم تجاری، طراحی‌های صنعتی و گونه‌های گیاهی به اثبات برساند. این کشور، بالغ بر «۳.۳۲۶.۳۰۰» پتنت در سال ۲۰۱۸ میلادی به ثبت رسانیده که تقریباً ۴۶/۴ درصد از کل پرونده‌های ثبت اختراع در سطح جهان را شامل می‌شود. در چنین شرایطی، افت بی‌سابقه ۹ درصدی که از سوی دفتر مالکیت فکری این کشور اعلام شده است، می‌تواند زنگ خطری جدی برای این کشور و متولیان نوآوری و فناوری آن محسوب شود.

در طی سال‌های اخیر، روند ثبت اختراعات در چین همواره صعودی بوده و حتی کار به جایی رسیده است که فعالیت‌های چشمگیر شرکت‌های چینی در سایر سیستم‌های پتنت از جمله آمریکا، موجب بهبود جایگاه این کشور در بین بازیگران ثبت اختراع در بازارهای خارجی نیز شده است. نمود این مطلب را می‌توان سهم ۵ درصدی چین در «US» پتنت‌های گرنت شده در سال ۲۰۱۹ میلادی دانست که موجب پیشی گرفتن این کشور از آلمان و جایگیری در رده چهارم کشورهای برتر (پس از آمریکا، ژاپن و کره جنوبی) شده است. همین موارد، موجب شده که کاهش ۹ درصدی درخواست‌ها در چین کمی عجیب به نظر آید. لازم به ذکر است که در کنفرانس مطبوعاتی «CNIPA»، هیچ اشاره‌ای به دلایل احتمالی این افت محسوس نشده و تنها افزایش پتنت‌های گرنت شده و درخواست‌های خارجی، محور صحبت‌ها بوده است. کارشناسان به مواردی نظیر افت اقتصادی و کند شدن رشد توسعه در چین، افزایش کیفیت ثبت اختراعات و یا کاهش انگیزه دولت برای حمایت و تشویق فعالیت‌های ثبت اختراع، به‌عنوان دلایلی برای کاهش تعداد درخواست‌ها اشاره نموده‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.