پیوستن «IBM»، تویوتا و «Trend Micro» به شبکه مبارزه با باج‌گیران پتنت
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ پیوستن «IBM»، تویوتا و «Trend Micro» به شبکه مبارزه با باج‌گیران پتنت

اخبار جدید مبنی بر پیوستن برخی از غول‌های فناوری جهان به شبکه «LOT»، حاکی از اتحاد بی‌سابقه شرکت‌های فناور در برابر زیاده‌خواهی‌های باج‌گیران پتنت است. بنا بر آخرین گزارش‌ها، شرکت‌های «IBM»، تویوتا و «Trend Micro»، به سایر اعضای این شبکه بزرگ و قدرتمند، متشکل از آمازون، فیسبوک، گوگل و مایکروسافت می‌پیوندند. این اقدام، می‌تواند تلاش‌های باج‌گیران پتنت را دشوارتر از گذشته نموده و شرکت‌های فناور را در مقابل آن‌ها مقاوم‌تر نماید.

شاید چالش باج‌گیران پتنت برای عموم مردم مسئله آن‌چنان مهمی نباشد، اما مطمئناً برای نوآوران و فناوران، دردسر بسیار بزرگی است. این امر به قدری حائز اهمیت است که برخی از شرکت‌های بزرگ اینترنتی جهان، شامل آمازون، فیسبوک، علی‌بابا، گوگل و همچنین صدها شرکت بزرگ و کوچک دیگر، اقدام به راه‌اندازی شبکه‌ای تحت عنوان «LOT Network» نموده‌اند. اعضای این شبکه، در صورت متهم شدن یکی از شرکت‌ها به نقض پتنت از سوی پتنت ترول‌ها، اقدام به اعطای مجوز پتنت‌های خود به شرکت مزبور نموده و از این طریق، به مبارزه با فعالیت‌های باج‌خواهانه بر می‌خیزند. تجربه نشان داده است که این حرکت مؤثر، می‌تواند دارایی‌های پتنت شده شرکت‌ها را از دادخواست‌های حقوقی شرکت‌های باج‌گیر در امان داشته و در عین حال، کارکردهای سنتی دارایی‌های مذکور را برای دارندگان آن‌ها حفظ نماید.

پس از توسعه این شبکه و تلاش‌های گسترده شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و گوگل در اهدای مجموعه‌ای از پتنت‌های خود به استارت‌آپ‌های عضو، به نظر می‌رسد که دیگر غول‌های فناوری نیز، از پیوستن به «LOT Network» استقبال می‌کنند. پیوستن «IBM» به‌عنوان بازیگر پیشرو در فعالیت‌های ثبت اختراع که به تازگی برای بیست و هفتمین سال متوالی جایگاه نخست فهرست دارندگان بیشترین «US» پتنت گرنت شده را به خود اختصاص داده است، در کنار تویوتا به‌عنوان غول خودروسازان جهان و نیز شرکت سایبری «Trend Micro»، می‌تواند قدرت این شبکه را دوچندان نماید.

گفتنی است که شبکه «LOT» در سال ۲۰۱۴ میلادی تأسیس گردیده و در طی این مدت کوتاه، بالغ بر ۶۰۰ شرکت بزرگ و کوچک را گرد هم آورده است. بنا بر اظهارات مدیران ارشد این نهاد، از زمان راه‌اندازی، نرخ رشد سالانه اعضا به‌طور متوسط ۱۱۵ درصد بوده و این رقم در دو سال اخیر به شدت صعودی شده و از آگوست ۲۰۱۸ میلادی، تعداد شرکت‌های عضو از ۲۷۵ شرکت، به ۶۲۳ مورد افزایش یافته است. در حال حاضر، بیش از ۴۰۰ استارت‌آپ در این مجموعه عضو بوده و از خدمات آن بهره‌مند می‌باشند.

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day