استفاده از فیبر ذرت برای کاهش ۵۰ درصدی قند و کالری شکلات
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ استفاده از فیبر ذرت برای کاهش ۵۰ درصدی قند و کالری شکلات

شرکت «موندلز» (Mondelez) که یکی از غول‌های صنایع غذایی در جهان به حساب می‌آید، روشی جدید برای کاهش قند و کالری محصولات خود یافته که می‌تواند نگرانی مشتریان از قند بالای محصولاتی نظیر شکلات‌ها را مرتفع نماید. به کمک نوآوری منحصربه‌فرد موندلز، بدون آن‌که طعم شیرین شکلات‌های این شرکت کم شده و یا تأثیر قابل‌توجهی در ترکیب شکلات پدید آید، به کمک استفاده از فیبر ذرت، قند موجود در آن‌ها تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

موندلز یک شرکت بزرگ و بین‌المللی فعال در صنایع غذایی است که بیشتر بر تولید و توزیع میان وعده‌ها و همچنین انواع شکلات و آب‌نبات تمرکز دارد. این شرکت که رکورد خیره‌کننده درآمد خالص ۳/۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است، در بیش از ۸۰ کشور جهان فعالیت داشته و حدود ۸۰ هزار نفر در کارخانجات، دفاتر اداری و مراکز تحقیق‌و‌توسعه آن، مشغول به فعالیت می‌باشند. یکی از راهبردهای اصلی موندلز، نوآوری مستمر در محصولات و فرآیندهای تولیدی است که نمونه بارز آن، ثبت اختراع جدید این شرکت برای تولید شکلات کم‌کالری است. این پتنت که با توجه به حوزه فعالیت بین‌المللی موندلز، از طریق پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) و در تاریخ سیزدهم ژوئن ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده، به تازگی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری، با شماره «WO2019239366» انتشار یافته است. جالب اینجا است که در پرونده ثبت اختراع، نام شرکت «کرافت فودز» (Kraft Foods)، به‌عنوان متقاضی قید شده و مالکیت اختراع نیز در اختیار موندلز قرار دارد، امری که نشان می‌دهد این دو شرکت دارای مالکیت مشترکی بوده‌اند.

گفتنی است که مصرف‌کنندگان و متولیان بهداشت عمومی، به‌طور فزاینده‌ای نگران میزان قند موجود در مواد غذایی و به‌طور خاص قند محصولاتی مانند شکلات‌ها می‌باشند. از سال ۱۸۸۳ میلادی که «کنستانتین فالبرگ» (Constantin Fahlberg)، موفق به اختراع ساخارین به عنوان اولین شیرین‌کننده مصنوعی شد، استقبال قابل توجه شرکت‌های تولیدی مواد غذایی و همچنین مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت و همین مسئله، یک روند نوآوری جهانی را نیز پدید آورد. راه‌حل موندلز برای استفاده از این فرصت منحصربه‌فرد، به‌کارگیری فیبر ذرت برای مشتریانی است که مایل به کاهش قند محصولات مصرفی خود می‌باشند. بررسی‌های موندلز حاکی از آن است که بسیاری از مردم جهان، ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی، میزان قند طبیعی محصولات کمتر بوده و فیبر ذرت، راهکاری برای پاسخ به این نیاز فزاینده است.

لازم به ذکر است که ثبت درخواست «PCT» برای این اختراع جالب، نشان دهنده آن است که حتی شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی که احتمالاً مسئله‌ای با هزینه‌های ثبت اختراع ندارند، به منظور برخورداری از مزایای مختلف «PCT»، به‌ویژه ثبت یک درخواست واحد (پیچیدگی کمتر)، صرفه‌جویی زمانی و هزینه‌ای و نیز داشتن زمان مناسب برای بررسی جغرافیای مدنظر برای حفاظت، از این ابزار کلیدی استفاده می‌کنند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day