شکار یکی از مخترعین برجسته «IBM» توسط بانک آمریکایی
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ شکار یکی از مخترعین برجسته «IBM» توسط بانک آمریکایی

بانک آمریکایی «جی‌پی مورگان» (JP Morgan)، موفق به شکار یکی از مخترعین برجسته «IBM» شده است. این بانک مشهور، «مارکو پیستویا» (Marco Pistoia)، محقق کهنه‌کار «IBM» را استخدام نموده تا یک گروه جدید در زمینه توسعه فناوری‌های نوظهور، به‌ویژه محاسبات کوانتومی را رهبری نماید.

در اقتصاد دانش‌بنیان کنونی، منابع انسانی ماهر و متخصص، یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای موفقیت کسب‌وکارها محسوب می‌شوند. یافتن نیرویی که ضمن کارآمدی، همسویی لازم با سازمان و اهداف آن را داشته باشد، یکی از چالش‌هایی است که تقریباً تمامی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ با آن روبرو هستند. همین عامل، موجب شده که در عرصه کسب‌وکار، رقابت بر سر استخدام متخصصین، به یک امر مرسوم بدل شود. طی سال‌های اخیر، شاهد نمونه‌های متعددی از گردش نیروی کار بین شرکت‌های رقیب در صنایع مختلف بوده‌ایم و حتی کار به جایی رسیده که این امر را در صنایع و کسب‌وکارهای غیرمرتبط هم به کررات می‌بینیم. استخدام پیستویا از سوی بانک جی‌پی مورگان، مصداقی از این مسئله است.

مارکو پیستویا، از مخترعین برجسته «IBM» محسوب می‌شود. وی ۲۴ سال از عمر حرفه‌ای خود را در این شرکت گذرانده و مسئولیت توسعه الگوریتم‌های محاسبات کوانتومی را بر عهده داشت. نکته جالب در مورد این مخترع مشهور، عنوان «Master Inventor» در شرکت «IBM» است، عنوانی که به تعداد انگشت‌شماری از مخترعین این شرکت که مرتباً اختراعات و نوآوری‌های ارزشمندی تولید می‌کنند، اطلاق می‌گردد. پیستویا، ۱۹۷ پتنت گرنت شده و صدها پرونده ثبت اختراع (از جمله، ۲۶ پرونده در حوزه محاسبات کوانتومی) در کارنامه خود دارد و همین ویژگی، وی را به یک گزینه مهم برای بانک جی‌پی مورگان مبدل نموده است.

گفتنی است که جی‌پی مورگان در اواخر سال گذشته میلادی، اقدام به راه‌اندازی گروهی ویژه برای توسعه کاربردهای مالی فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر محاسبات کوانتومی، «5G» و اینترنت اشیا (IoT) نمود. در همین راستا، پیستویا قرار است رهبری این بخش که تحت عنوان «Future Lab for Applied Research & Engineering» نام‌گذاری شده است را بر عهده گیرد. نظر به سرمایه‌گذاری گسترده بانک‌ها در فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین، این اقدام جی‌پی مورگان، گامی برای پیشی گرفتن از سایر رقبا مانند بانک «BoA» محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که جی‌پی مورگان همواره بر جذب نیروهای متخصص و حرفه‌ای تأکید داشته و برای دستیابی به اهداف تحقیق‌وتوسعه خود، با نگاهی ویژه به این افراد نگریسته است. این بانک در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز، «مانوئلا ولوسو» (Manuela Veloso) که از محققین برجسته دانشگاه «Carnegie Mellon» در حوزه هوش مصنوعی است را به استخدام خود درآورد تا ریاست بخش تحقیقات هوش مصنوعی این بانک را بر عهده گیرد. با توجه به بودجه فناوری ۱۱ میلیارد دلاری این بانک و جذب نفرات شاخص، باید در طی سال‌های آتی، منتظر پیشرفت‌های فنی قابل‌توجه این بانک فناور باشیم.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day