محکومیت ۱.۱ میلیارد دلاری اپل و برودکام به دلیل نقض پتنت
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ محکومیت ۱.۱ میلیارد دلاری اپل و برودکام به دلیل نقض پتنت

اپل و یکی از تأمین‌کنندگان تراشه‌های مورد استفاده در محصولات تولیدی این شرکت، مجموعاً محکوم به پرداخت غرامتی ۱/۱ میلیارد دلاری، به شرکت «کالتک» (CalTech) شده‌اند. این حکم سنگین، در پی ادعای نقض پتنت و شکایت کالتک از اپل و برودکام (Broadcom) صادر گردیده و بنا بر رأی هیئت‌منصفه، بایستی مبلغ ۸۳۷/۸ میلیون دلار از سوی اپل و ۲۷۰/۲ میلیون دلار از سوی برودکام، به شرکت کالتک پرداخت شود. اپل هنوز واکنشی به رأی دادگاه نشان نداده و تنها بر پیگیری پرونده و درخواست تجدیدنظر تأکید نموده است.

فناوری مورد اختلاف، مربوط به تراشه‌های وای فای (Wi-Fi) است که شرکت اپل طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی، از آن‌ها در آیفون‌ها، آی‌پدها و مک‌بوک‌های خود استفاده نموده است. نکته جالب این‌که در فرآیند دادرسی، اپل بر این نکته تأکید فراوانی داشته که اصلاً نباید نامش در زمره ناقضین پتنت‌های متعلق به این شرکت قرار گیرد، چرا که مانند بسیاری از سازندگان گوشی تلفن همراه، از تراشه‌های برودکام استفاده نموده و هر اتهامی در این زمینه، به برودکام باز می‌گردد. اپل در دفاعیه دادگاه، خود را یک مصرف‌کننده پایین‌دست تراشه‌های مذکور نامیده که محصولات تولیدی خود را با استفاده از این تراشه‌ها به بازار عرضه کرده است.

با این حال، هیئت‌منصفه با استدلالات وکلای اپل موافقت نکرده و این شرکت را هم از ناقضین پتنت متعلق به کالتک دانسته است. کالتک در بیانیه‌ای که به همین مناسبت ارائه نموده با ابزار خرسندی از حکم دادگاه، اعلام داشته: «به‌عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی آموزش عالی، متعهد به گسترش دانش بشری از طریق تلفیق آموزش و تحقیق هستیم و در این راستا، محافظت از دارایی‌های فکری را در اولویت کارهای خود قرار داده‌ایم».

گفتنی است که برودکام از سال‌ها پیش به‌عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی اپل شناخته می‌شود، به‌طوری که در سال گذشته میلادی، بالغ بر ۲۰ درصد از درآمد مالی این شرکت، از سوی اپل به دست آمده است. همچنین اخیراً این دو شرکت وارد یک توافقنامه جدید صدور مجوز و بهره‌برداری از تراشه‌های وای فای شده‌اند که می‌تواند درآمدی ۱۵ میلیارد دلاری را برای برودکام به ارمغان آورد. ماهیت فناورانه شرکت‌هایی مانند برودکام، اینتل و کوآلکام و مبادلات مبتنی بر صدور مجوز با سازندگان مشهوری نظیر اپل، موجب شده است که همواره مجموعه‌ای از دعاوی حقوقی پیرامون این شرکت‌ها وجود داشته باشد. اختلاف با «LG»، منازعه گسترده با فولکس‌واگن و دعوی اخیر با کالتک، تنها گوشه‌هایی از پرونده‌های برودکام در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

نکته جالب دیگر، حکم ۱/۱ میلیارد دلاری اخیر به‌عنوان یک نقطه عطف بزرگ در تاریخچه دعاوی حقوقی پتنت در این صنعت محسوب می‌شود. تا پیش از این، غرامت یک میلیارد دلاری سامسونگ بابت کپی طراحی آیفون و نقض پتنت مرتبط با آن، بزرگ‌ترین رأی محسوب می‌شد که البته پس از کش‌وقوس‌های فراوان، اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۸ میلادی، بر سر مبلغی اعلام نشده، با یکدیگر توافق نمودند. در خصوص پرونده جدید کالتک با اپل و برودکام نیز، کار به پایان نرسیده و باید منتظر ماند و نتیجه نهایی پرونده را به نظاره نشست.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day