پیش‌بینی محبوبترین آثار موسیقی به کمک فناوری جدید آمازون
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ پیش‌بینی محبوبترین آثار موسیقی به کمک فناوری جدید آمازون

آمازون که به صورت سنتی به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده آنلاین محصولات در سطح جهان شناخته می‌شود، در ادامه نوآوری‌های به ظاهر غیرمرتبط و عجیبش، فناوری جدیدی ابداع نموده که قادر به پیش‌بینی و معرفی قطعات موسیقی پربازدید (Hits) و هنرمندان محبوب آینده می‌باشد.

یکی از مفاهیم رایج در دنیای امروز، اینفلوئنسرها یا سلبریتی‌هایی است که قادر به تأثیرگذاری بر تعداد زیادی از مردم هستند. مهم نیست که یک فوتبالیست، یک هنرپیشه یا یک موسیقیدان مشهور باشید، حتی ممکن است یک چهره مشهور فضای مجازی با تعداد زیادی دنبال کننده (Follower) باشید تا به شما عنوان اینفلوئنسر اطلاق گردد. اینفلوئنسرها، در بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل حضور پررنگی دارند که یکی از آن‌ها، دنیای موسیقی است. بارها پیش آمده است که یک موسیقی داغ و محبوب، ابتدا توسط مجموعه‌ای از شنوندگان اولیه و البته تأثیرگذار، کشف و به دیگران پیشنهاد شده است. حالا آمازون در یک اقدام بلندپروازانه، می‌خواهد از فناوری‌های پیشرفته خود برای شناسایی قطعات موسیقی دارای پتانسیل استفاده نموده و آن‌ها را به اینفلوئنسرها معرفی نماید.

بنا بر پتنت جدید آمازون که در آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن، به تازگی با شماره «US10546309» صادر شده است، میزان فروش و محبوبیت اقلام رسانه‌ای، به‌ویژه در عرصه موسیقی، درجات بالایی از نابرابری را تجربه می‌کند. تنها تعداد کمی از این کارهای هنری از منظر رسانه‌ای برجسته می‌شوند و بسیاری از تولیدات، به دلیل گمنام ماندن و عدم توجه، زیر سایه قرار می‌گیرند. الگوریتم ابداعی آمازون، ترجیحات موسیقیایی پذیرندگان اولیه (Early Adopters) را مطابق با سوابق خرید و اطلاعاتی که از آن‌ها در دسترس است، تعیین نموده و مواردی که ممکن است برای آن‌ها جالب باشد را پیشنهاد می‌دهد. این الگوریتم، بر شناسایی و معرفی قطعاتی تمرکز دارد که پتانسیل محبوبیت آتی بالایی دارند. این بدین معنی است که موسیقی‌های پیشنهادی، لزوماً محصولات مشهوری نبوده و تنها مطابق با قواعد امتیازگذاری الگوریتم، از پتانسیل لازم برای محبوب شدن برخوردارند. در این پتنت، تأکید شده که استفاده از پلتفرم خرید آنلاین آمازون برای خرید و استفاده از آثار موسیقی موجود در بازار، می‌تواند برخی کاربران را به‌عنوان پذیرندگان اولیه در الگوریتم مذکور، لحاظ نماید.

این‌که آینده موسیقی و محبوب شدن برخی از خوانندگان و آثار موسیقی در گرو تأیید مجموعه‌ای از پذیرندگان اولیه و اینفلوئنسرها باشد، کابوسی بزرگ است که بسیاری از اساتید موسیقی نسبت به آن هشدار می‌دهند. با این وجود، به نظر می‌رسد که این موضوع می‌تواند آینده‌ای پول‌ساز برای سرویس موسیقی آمازون (Amazon Music) باشد. هدف نهایی آمازون، شناسایی کاربرانی است که بارها و بارها با موسیقی و به صورت کلی، «Media» درگیر شده و بتوانند به آمازون برای پیش‌بینی آثار محبوب آینده کمک نمایند. روزی را تصور نمایید که آمازون یک آلبوم موسیقی را به شما پیشنهاد می‌دهد که اگرچه حتی نام خواننده آن را تا کنون نشنیده‌اید، اما می‌تواند به شکل قابل توجهی منطبق با سلیقه شما بوده و شما را به وجد آورد. در مرحله بعدی، معرفی این محتوا از سوی شما به دیگران، نقشی بی‌بدیل در محبوبیت آن خواهد داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران
۱ مهر ۱۴۰۰

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در پاییز سال جاری، هشت مورد از پرمخاطب‌ترین رویدادهای خود را در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌نماید.

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱
۳۰ شهریور ۱۴۰۰

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱

سوئیس برای چندمین سال متوالی، در صدر فهرست نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفت. پس از سوئیس هم، کشورهای سوئد و آمریکا، رده‌های دوم و سوم بهترین عملکرد نوآوری را از آن خود نموده‌اند. بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر شده، ایران هم با عملکردی بهتر نسبت به سال گذشته میلادی، صعود هفت پله‌ای را تجربه نموده و در جایگاه ۶۰ام کشورهای نوآور جهان قرار گرفته است.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل
۲۹ شهریور ۱۴۰۰

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل

ثبت اختراعات جدید «دایسون»، حکایت از تمرکز جدی این شرکت بر روی مدل‌های جدیدی از ربات‌های خدماتی دارد. ربات‌های دایسون، قادر به پایین و بالا رفتن از پله‌ها بوده و می‌توانند آن‌ها را تمیز نمایند. در کنار طراحی نوآورانه و منحصربه‌فرد در نظر گرفته شده برای این ربات‌ها، قابلیت تعامل آن‌ها با سایر لوازم خانه، جابجایی لوازم، باز و بسته کردن کشوها و حتی قابلیت در دست گرفتن لیوان و خودکار، حکایت از ربات‌های همه فن حریفی دارد که تا پیش از این، فقط در فیلم‌های تخیلی هالیوودی دیده می‌شد.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.