پیش‌بینی محبوبترین آثار موسیقی به کمک فناوری جدید آمازون
۲۳ بهمن ۱۳۹۸

پیش‌بینی محبوبترین آثار موسیقی به کمک فناوری جدید آمازون

آمازون که به صورت سنتی به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده آنلاین محصولات در سطح جهان شناخته می‌شود، در ادامه نوآوری‌های به ظاهر غیرمرتبط و عجیبش، فناوری جدیدی ابداع نموده که قادر به پیش‌بینی و معرفی قطعات موسیقی پربازدید (Hits) و هنرمندان محبوب آینده می‌باشد.

یکی از مفاهیم رایج در دنیای امروز، اینفلوئنسرها یا سلبریتی‌هایی است که قادر به تأثیرگذاری بر تعداد زیادی از مردم هستند. مهم نیست که یک فوتبالیست، یک هنرپیشه یا یک موسیقیدان مشهور باشید، حتی ممکن است یک چهره مشهور فضای مجازی با تعداد زیادی دنبال کننده (Follower) باشید تا به شما عنوان اینفلوئنسر اطلاق گردد. اینفلوئنسرها، در بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل حضور پررنگی دارند که یکی از آن‌ها، دنیای موسیقی است. بارها پیش آمده است که یک موسیقی داغ و محبوب، ابتدا توسط مجموعه‌ای از شنوندگان اولیه و البته تأثیرگذار، کشف و به دیگران پیشنهاد شده است. حالا آمازون در یک اقدام بلندپروازانه، می‌خواهد از فناوری‌های پیشرفته خود برای شناسایی قطعات موسیقی دارای پتانسیل استفاده نموده و آن‌ها را به اینفلوئنسرها معرفی نماید.

بنا بر پتنت جدید آمازون که در آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن، به تازگی با شماره «US10546309» صادر شده است، میزان فروش و محبوبیت اقلام رسانه‌ای، به‌ویژه در عرصه موسیقی، درجات بالایی از نابرابری را تجربه می‌کند. تنها تعداد کمی از این کارهای هنری از منظر رسانه‌ای برجسته می‌شوند و بسیاری از تولیدات، به دلیل گمنام ماندن و عدم توجه، زیر سایه قرار می‌گیرند. الگوریتم ابداعی آمازون، ترجیحات موسیقیایی پذیرندگان اولیه (Early Adopters) را مطابق با سوابق خرید و اطلاعاتی که از آن‌ها در دسترس است، تعیین نموده و مواردی که ممکن است برای آن‌ها جالب باشد را پیشنهاد می‌دهد. این الگوریتم، بر شناسایی و معرفی قطعاتی تمرکز دارد که پتانسیل محبوبیت آتی بالایی دارند. این بدین معنی است که موسیقی‌های پیشنهادی، لزوماً محصولات مشهوری نبوده و تنها مطابق با قواعد امتیازگذاری الگوریتم، از پتانسیل لازم برای محبوب شدن برخوردارند. در این پتنت، تأکید شده که استفاده از پلتفرم خرید آنلاین آمازون برای خرید و استفاده از آثار موسیقی موجود در بازار، می‌تواند برخی کاربران را به‌عنوان پذیرندگان اولیه در الگوریتم مذکور، لحاظ نماید.

این‌که آینده موسیقی و محبوب شدن برخی از خوانندگان و آثار موسیقی در گرو تأیید مجموعه‌ای از پذیرندگان اولیه و اینفلوئنسرها باشد، کابوسی بزرگ است که بسیاری از اساتید موسیقی نسبت به آن هشدار می‌دهند. با این وجود، به نظر می‌رسد که این موضوع می‌تواند آینده‌ای پول‌ساز برای سرویس موسیقی آمازون (Amazon Music) باشد. هدف نهایی آمازون، شناسایی کاربرانی است که بارها و بارها با موسیقی و به صورت کلی، «Media» درگیر شده و بتوانند به آمازون برای پیش‌بینی آثار محبوب آینده کمک نمایند. روزی را تصور نمایید که آمازون یک آلبوم موسیقی را به شما پیشنهاد می‌دهد که اگرچه حتی نام خواننده آن را تا کنون نشنیده‌اید، اما می‌تواند به شکل قابل توجهی منطبق با سلیقه شما بوده و شما را به وجد آورد. در مرحله بعدی، معرفی این محتوا از سوی شما به دیگران، نقشی بی‌بدیل در محبوبیت آن خواهد داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.