پیش‌بینی محبوبترین آثار موسیقی به کمک فناوری جدید آمازون
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ پیش‌بینی محبوبترین آثار موسیقی به کمک فناوری جدید آمازون

آمازون که به صورت سنتی به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده آنلاین محصولات در سطح جهان شناخته می‌شود، در ادامه نوآوری‌های به ظاهر غیرمرتبط و عجیبش، فناوری جدیدی ابداع نموده که قادر به پیش‌بینی و معرفی قطعات موسیقی پربازدید (Hits) و هنرمندان محبوب آینده می‌باشد.

یکی از مفاهیم رایج در دنیای امروز، اینفلوئنسرها یا سلبریتی‌هایی است که قادر به تأثیرگذاری بر تعداد زیادی از مردم هستند. مهم نیست که یک فوتبالیست، یک هنرپیشه یا یک موسیقیدان مشهور باشید، حتی ممکن است یک چهره مشهور فضای مجازی با تعداد زیادی دنبال کننده (Follower) باشید تا به شما عنوان اینفلوئنسر اطلاق گردد. اینفلوئنسرها، در بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل حضور پررنگی دارند که یکی از آن‌ها، دنیای موسیقی است. بارها پیش آمده است که یک موسیقی داغ و محبوب، ابتدا توسط مجموعه‌ای از شنوندگان اولیه و البته تأثیرگذار، کشف و به دیگران پیشنهاد شده است. حالا آمازون در یک اقدام بلندپروازانه، می‌خواهد از فناوری‌های پیشرفته خود برای شناسایی قطعات موسیقی دارای پتانسیل استفاده نموده و آن‌ها را به اینفلوئنسرها معرفی نماید.

بنا بر پتنت جدید آمازون که در آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن، به تازگی با شماره «US10546309» صادر شده است، میزان فروش و محبوبیت اقلام رسانه‌ای، به‌ویژه در عرصه موسیقی، درجات بالایی از نابرابری را تجربه می‌کند. تنها تعداد کمی از این کارهای هنری از منظر رسانه‌ای برجسته می‌شوند و بسیاری از تولیدات، به دلیل گمنام ماندن و عدم توجه، زیر سایه قرار می‌گیرند. الگوریتم ابداعی آمازون، ترجیحات موسیقیایی پذیرندگان اولیه (Early Adopters) را مطابق با سوابق خرید و اطلاعاتی که از آن‌ها در دسترس است، تعیین نموده و مواردی که ممکن است برای آن‌ها جالب باشد را پیشنهاد می‌دهد. این الگوریتم، بر شناسایی و معرفی قطعاتی تمرکز دارد که پتانسیل محبوبیت آتی بالایی دارند. این بدین معنی است که موسیقی‌های پیشنهادی، لزوماً محصولات مشهوری نبوده و تنها مطابق با قواعد امتیازگذاری الگوریتم، از پتانسیل لازم برای محبوب شدن برخوردارند. در این پتنت، تأکید شده که استفاده از پلتفرم خرید آنلاین آمازون برای خرید و استفاده از آثار موسیقی موجود در بازار، می‌تواند برخی کاربران را به‌عنوان پذیرندگان اولیه در الگوریتم مذکور، لحاظ نماید.

این‌که آینده موسیقی و محبوب شدن برخی از خوانندگان و آثار موسیقی در گرو تأیید مجموعه‌ای از پذیرندگان اولیه و اینفلوئنسرها باشد، کابوسی بزرگ است که بسیاری از اساتید موسیقی نسبت به آن هشدار می‌دهند. با این وجود، به نظر می‌رسد که این موضوع می‌تواند آینده‌ای پول‌ساز برای سرویس موسیقی آمازون (Amazon Music) باشد. هدف نهایی آمازون، شناسایی کاربرانی است که بارها و بارها با موسیقی و به صورت کلی، «Media» درگیر شده و بتوانند به آمازون برای پیش‌بینی آثار محبوب آینده کمک نمایند. روزی را تصور نمایید که آمازون یک آلبوم موسیقی را به شما پیشنهاد می‌دهد که اگرچه حتی نام خواننده آن را تا کنون نشنیده‌اید، اما می‌تواند به شکل قابل توجهی منطبق با سلیقه شما بوده و شما را به وجد آورد. در مرحله بعدی، معرفی این محتوا از سوی شما به دیگران، نقشی بی‌بدیل در محبوبیت آن خواهد داشت.