نقش کلیدی «جف بزوس» در نوآوری‌های آمازون؛ بنیان‌گذاری با بیش از ۱۵۴ پتنت
۲۷ بهمن ۱۳۹۸

نقش کلیدی «جف بزوس» در نوآوری‌های آمازون؛ بنیان‌گذاری با بیش از ۱۵۴ پتنت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که «جف بزوس» (Jeff Bezos)، علاوه بر بنیان‌گذاری شرکت آمازون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان، فردی کلیدی در فرآیند نوآوری و اختراع این شرکت محسوب می‌شود. بنا بر تحقیقات صورت گرفته در این خصوص، در ۱۵۴ پتنت ثبت شده آمازون، نام جف بزوس به‌عنوان مخترع درج شده است.

آمازون، یکی از مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان است که بدون اسیر شدن در قالب یک فروشگاه صرف، با ارائه نوآوری‌های متنوع، خود را در قواره یکی از فناوران پیشگام در حوزه‌های مختلف، اعم از هواپیماهای بدون سرنشین، پردازش ابری، یادگیری ماشین و حتی فناوری‌های پرداخت مالی شناسانده است. این شرکت مشهور، به بحث ثبت و حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها، به شدت معتقد بوده و طی یک دهه اخیر، سبد پتنتش را با رشدی خیره‌کننده، از ۱۰۰۰ پتنت فعال در سال ۲۰۱۰ میلادی، به حدود ۱۰۰۰۰ پتنت در سال ۲۰۱۹ افزایش داده است. اما پشت تمامی این تحولات مثبت، فردی ایستاده که تقریباً تمام موفقیت‌های آمازون، مدیون افکار بلندپروازانه وی بوده است: "جف بزوس، بنیان‌گذاری که خود عاشق اختراع است".

جف در کودکی علاقه داشت که مانند «توماس ادیسون»، یک مخترع بزرگ شود. این شور و شوق، در تمام دوران کودکی با وی رشد کرد و حتی گاراژشان را به آزمایشگاهی برای اختراعات عجیب خود بدل نمود. همین ویژگی که همیشه با بزوس همراه بوده است، می‌تواند ابزاری برای شناخت بهتر استراتژی‌های آمازون باشد، شرکتی که در عین نوآوری و قدرت مالی، به شدت مخفی‌کار و مرموز است!

نام جف بزوس، در ۱۵۴ اختراع ثبت شده آمازون، به‌عنوان مخترع آمده است. وی در ۳۵ مورد از این اختراعات، مخترع اول بوده و در ۱۱ مورد هم، تنها مخترع پتنت می‌باشد. این آمار، به خوبی نشان می‌دهد که جف بزوس تنها نقش یک هدایتگر را در آمازون نداشته و به‌طور جدی، با اختراعات و نوآوری‌های آمازون در حوزه محصولات و خدمات درگیر است.

نکته بسیار جالب‌تر این‌که از سال ۲۰۰۷ میلادی به این‌سو، فعالیت‌های ثبت اختراع بزوس، به شدت افزایش یافته است. برای مثال، ۱۳۹ پتنت از ۱۵۴ مورد یاد شده، متعلق به همین دوره است. این در حالی است که به‌طور منطقی، باید عکس این مسئله اتفاق افتاده و با بزرگ شدن مقیاس فعالیت‌های آمازون و پیچیدگی‌های رو به فزونی آن، بزوس زمان کمتری برای مشارکت مستقیم در اختراعات داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که اهمیت و ارزش اختراع و پتنت در ذهن بزوس، طی سال‌های متمادی افزایش یافته و علیرغم مشغله‌های متعدد، وی نوآوری و اختراع را فراموش نکرده است.

بررسی اختراعات بزوس در آمازون، نشان می‌دهد که وی بر حوزه‌های کلیدی این شرکت، نظیر تجارت الکترونیک، لجستیک و همچنین محتوای دیجیتال و محاسبات متمرکز است. اینجا است که هم‌راستایی استراتژی‌های توسعه‌ای آمازون و نوآوری‌هایی که در ذهن بزوس جریان دارد، نمود بیشتری می‌یابد. شاید بتوان گفت که این ذهن مخترع و خلاق و علاقه‌مندی‌های بزوس، توانسته مسیر حرکتی آمازون را تا حدی تحت تأثیر قرار دهد.

در نهایت، می‌بایست به اهمیت و جایگاه مشتری در ذهن بزوس اشاره کنیم. آنالیز تکرار کلمات مختلف در چکیده پتنت‌های بزوس، نشان می‌دهد که کلمه «کاربران» در رده نخست قرار دارد. اگر کاربران را نمادی از «مشتریان» بدانیم، عملاً چنین نتیجه می‌شود که بزوس از یک دیدگاه مشتری‌محور برخوردار بوده و این را به شرکت متبوعش هم تسری داده است.  

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.