نقش کلیدی «جف بزوس» در نوآوری‌های آمازون؛ بنیان‌گذاری با بیش از ۱۵۴ پتنت
۲۷ بهمن ۱۳۹۸

نقش کلیدی «جف بزوس» در نوآوری‌های آمازون؛ بنیان‌گذاری با بیش از ۱۵۴ پتنت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که «جف بزوس» (Jeff Bezos)، علاوه بر بنیان‌گذاری شرکت آمازون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان، فردی کلیدی در فرآیند نوآوری و اختراع این شرکت محسوب می‌شود. بنا بر تحقیقات صورت گرفته در این خصوص، در ۱۵۴ پتنت ثبت شده آمازون، نام جف بزوس به‌عنوان مخترع درج شده است.

آمازون، یکی از مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان است که بدون اسیر شدن در قالب یک فروشگاه صرف، با ارائه نوآوری‌های متنوع، خود را در قواره یکی از فناوران پیشگام در حوزه‌های مختلف، اعم از هواپیماهای بدون سرنشین، پردازش ابری، یادگیری ماشین و حتی فناوری‌های پرداخت مالی شناسانده است. این شرکت مشهور، به بحث ثبت و حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها، به شدت معتقد بوده و طی یک دهه اخیر، سبد پتنتش را با رشدی خیره‌کننده، از ۱۰۰۰ پتنت فعال در سال ۲۰۱۰ میلادی، به حدود ۱۰۰۰۰ پتنت در سال ۲۰۱۹ افزایش داده است. اما پشت تمامی این تحولات مثبت، فردی ایستاده که تقریباً تمام موفقیت‌های آمازون، مدیون افکار بلندپروازانه وی بوده است: "جف بزوس، بنیان‌گذاری که خود عاشق اختراع است".

جف در کودکی علاقه داشت که مانند «توماس ادیسون»، یک مخترع بزرگ شود. این شور و شوق، در تمام دوران کودکی با وی رشد کرد و حتی گاراژشان را به آزمایشگاهی برای اختراعات عجیب خود بدل نمود. همین ویژگی که همیشه با بزوس همراه بوده است، می‌تواند ابزاری برای شناخت بهتر استراتژی‌های آمازون باشد، شرکتی که در عین نوآوری و قدرت مالی، به شدت مخفی‌کار و مرموز است!

نام جف بزوس، در ۱۵۴ اختراع ثبت شده آمازون، به‌عنوان مخترع آمده است. وی در ۳۵ مورد از این اختراعات، مخترع اول بوده و در ۱۱ مورد هم، تنها مخترع پتنت می‌باشد. این آمار، به خوبی نشان می‌دهد که جف بزوس تنها نقش یک هدایتگر را در آمازون نداشته و به‌طور جدی، با اختراعات و نوآوری‌های آمازون در حوزه محصولات و خدمات درگیر است.

نکته بسیار جالب‌تر این‌که از سال ۲۰۰۷ میلادی به این‌سو، فعالیت‌های ثبت اختراع بزوس، به شدت افزایش یافته است. برای مثال، ۱۳۹ پتنت از ۱۵۴ مورد یاد شده، متعلق به همین دوره است. این در حالی است که به‌طور منطقی، باید عکس این مسئله اتفاق افتاده و با بزرگ شدن مقیاس فعالیت‌های آمازون و پیچیدگی‌های رو به فزونی آن، بزوس زمان کمتری برای مشارکت مستقیم در اختراعات داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که اهمیت و ارزش اختراع و پتنت در ذهن بزوس، طی سال‌های متمادی افزایش یافته و علیرغم مشغله‌های متعدد، وی نوآوری و اختراع را فراموش نکرده است.

بررسی اختراعات بزوس در آمازون، نشان می‌دهد که وی بر حوزه‌های کلیدی این شرکت، نظیر تجارت الکترونیک، لجستیک و همچنین محتوای دیجیتال و محاسبات متمرکز است. اینجا است که هم‌راستایی استراتژی‌های توسعه‌ای آمازون و نوآوری‌هایی که در ذهن بزوس جریان دارد، نمود بیشتری می‌یابد. شاید بتوان گفت که این ذهن مخترع و خلاق و علاقه‌مندی‌های بزوس، توانسته مسیر حرکتی آمازون را تا حدی تحت تأثیر قرار دهد.

در نهایت، می‌بایست به اهمیت و جایگاه مشتری در ذهن بزوس اشاره کنیم. آنالیز تکرار کلمات مختلف در چکیده پتنت‌های بزوس، نشان می‌دهد که کلمه «کاربران» در رده نخست قرار دارد. اگر کاربران را نمادی از «مشتریان» بدانیم، عملاً چنین نتیجه می‌شود که بزوس از یک دیدگاه مشتری‌محور برخوردار بوده و این را به شرکت متبوعش هم تسری داده است.  

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت
۱۴ تیر ۱۳۹۹

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری صورت گرفت، به استحضار اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت می‌رساند که از نهم تیرماه، امکان ثبت‌نام برای وبینارهای مردادماه فراهم شده است.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه

محققین دانشگاه «Cornell»، روش جدیدی برای آماده‌سازی بستنی ابداع نموده‌اند که انقلاب بزرگی در این صنعت محسوب می‌شود. این فرآیند جدید، با استفاده از دی‌اکسید کربن تحت فشار، امکان تولید بستنی را در کمتر از چند ثانیه فراهم می‌نماید. به کمک این فناوری، امکان تولید و عرضه بستنی در محل فراهم شده و لزوم استفاده از زنجیره تأمینی شامل خنک‌کننده‌ها و یخچال‌ها و همچنین استفاده از مواد تثبیت‌کننده، به طور کامل رفع می‌شود.