نقش کلیدی «جف بزوس» در نوآوری‌های آمازون؛ بنیان‌گذاری با بیش از ۱۵۴ پتنت
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ نقش کلیدی «جف بزوس» در نوآوری‌های آمازون؛ بنیان‌گذاری با بیش از ۱۵۴ پتنت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که «جف بزوس» (Jeff Bezos)، علاوه بر بنیان‌گذاری شرکت آمازون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان، فردی کلیدی در فرآیند نوآوری و اختراع این شرکت محسوب می‌شود. بنا بر تحقیقات صورت گرفته در این خصوص، در ۱۵۴ پتنت ثبت شده آمازون، نام جف بزوس به‌عنوان مخترع درج شده است.

آمازون، یکی از مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان است که بدون اسیر شدن در قالب یک فروشگاه صرف، با ارائه نوآوری‌های متنوع، خود را در قواره یکی از فناوران پیشگام در حوزه‌های مختلف، اعم از هواپیماهای بدون سرنشین، پردازش ابری، یادگیری ماشین و حتی فناوری‌های پرداخت مالی شناسانده است. این شرکت مشهور، به بحث ثبت و حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها، به شدت معتقد بوده و طی یک دهه اخیر، سبد پتنتش را با رشدی خیره‌کننده، از ۱۰۰۰ پتنت فعال در سال ۲۰۱۰ میلادی، به حدود ۱۰۰۰۰ پتنت در سال ۲۰۱۹ افزایش داده است. اما پشت تمامی این تحولات مثبت، فردی ایستاده که تقریباً تمام موفقیت‌های آمازون، مدیون افکار بلندپروازانه وی بوده است: "جف بزوس، بنیان‌گذاری که خود عاشق اختراع است".

جف در کودکی علاقه داشت که مانند «توماس ادیسون»، یک مخترع بزرگ شود. این شور و شوق، در تمام دوران کودکی با وی رشد کرد و حتی گاراژشان را به آزمایشگاهی برای اختراعات عجیب خود بدل نمود. همین ویژگی که همیشه با بزوس همراه بوده است، می‌تواند ابزاری برای شناخت بهتر استراتژی‌های آمازون باشد، شرکتی که در عین نوآوری و قدرت مالی، به شدت مخفی‌کار و مرموز است!

نام جف بزوس، در ۱۵۴ اختراع ثبت شده آمازون، به‌عنوان مخترع آمده است. وی در ۳۵ مورد از این اختراعات، مخترع اول بوده و در ۱۱ مورد هم، تنها مخترع پتنت می‌باشد. این آمار، به خوبی نشان می‌دهد که جف بزوس تنها نقش یک هدایتگر را در آمازون نداشته و به‌طور جدی، با اختراعات و نوآوری‌های آمازون در حوزه محصولات و خدمات درگیر است.

نکته بسیار جالب‌تر این‌که از سال ۲۰۰۷ میلادی به این‌سو، فعالیت‌های ثبت اختراع بزوس، به شدت افزایش یافته است. برای مثال، ۱۳۹ پتنت از ۱۵۴ مورد یاد شده، متعلق به همین دوره است. این در حالی است که به‌طور منطقی، باید عکس این مسئله اتفاق افتاده و با بزرگ شدن مقیاس فعالیت‌های آمازون و پیچیدگی‌های رو به فزونی آن، بزوس زمان کمتری برای مشارکت مستقیم در اختراعات داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که اهمیت و ارزش اختراع و پتنت در ذهن بزوس، طی سال‌های متمادی افزایش یافته و علیرغم مشغله‌های متعدد، وی نوآوری و اختراع را فراموش نکرده است.

بررسی اختراعات بزوس در آمازون، نشان می‌دهد که وی بر حوزه‌های کلیدی این شرکت، نظیر تجارت الکترونیک، لجستیک و همچنین محتوای دیجیتال و محاسبات متمرکز است. اینجا است که هم‌راستایی استراتژی‌های توسعه‌ای آمازون و نوآوری‌هایی که در ذهن بزوس جریان دارد، نمود بیشتری می‌یابد. شاید بتوان گفت که این ذهن مخترع و خلاق و علاقه‌مندی‌های بزوس، توانسته مسیر حرکتی آمازون را تا حدی تحت تأثیر قرار دهد.

در نهایت، می‌بایست به اهمیت و جایگاه مشتری در ذهن بزوس اشاره کنیم. آنالیز تکرار کلمات مختلف در چکیده پتنت‌های بزوس، نشان می‌دهد که کلمه «کاربران» در رده نخست قرار دارد. اگر کاربران را نمادی از «مشتریان» بدانیم، عملاً چنین نتیجه می‌شود که بزوس از یک دیدگاه مشتری‌محور برخوردار بوده و این را به شرکت متبوعش هم تسری داده است.  

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day