جنگ حقوقی هوآوی و ورایزون: گامی دیگر از اختلافات تجاری چین و آمریکا
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ جنگ حقوقی هوآوی و ورایزون: گامی دیگر از اختلافات تجاری چین و آمریکا

هوآوی در ادامه درگیری‌های حقوقی جدی خود با شرکت‌های آمریکایی، رقیب آمریکایی خود را به نقض پتنت متهم نموده است. شکایت اخیر هوآوی از «ورایزون» (Verizon) که با ادعای بهره‌برداری بدون مجوز از ۱۲ فناوری پتنت شده این شرکت چینی صورت گرفته است، نشانگر روابط به شدت خصمانه غول فناوری چین با آمریکا است.

هوآوی یکی از شرکت‌های فناور پیشگام و نوآور چین است که به لطف سبد پتنت گسترده و غنی خود، یکی از بازیگران اصلی صدور مجوز در فناوری‌های ارتباطی و شبکه محسوب می‌شود. این شرکت، به دلیل تشدید اختلافات تجاری چین و آمریکا و به‌عنوان یکی از نمادهای کشور چین در حوزه فناوری، مورد توجه دولت آمریکا قرار گرفته و حتی به جاسوسی و سرقت اسرار تجاری شرکت‌های آمریکایی نیز متهم شده است. البته سیاست‌گذاران آمریکایی، فکر یک نکته ظریف را در این استراتژی به شدت تهاجمی علیه هوآوی نکرده بودند و آن، سبد پتنت قدرتمند این شرکت است؛ دارایی‌های فکری ارزشمند و منحصربه‌فردی که بسیاری از آن‌ها، به‌عنوان پتنت‌های ضروری استاندارد، مورد نیاز فناوران بزرگ و کوچک آمریکایی می‌باشند. پافشاری اینتردیجیتال (InterDigital Wireless) به منظور صدور مجوز برای هوآوی با وجود تحریم‌های موجود علیه این شرکت، گواهی بر این ماجرا است که هیچ شرکت فعال در این عرصه، نمی‌تواند از همکاری با این شرکت فناور چینی شانه خالی کند.

در کنار فشارهای شدید آمریکا بر این شرکت و حتی تلاش به منظور ورود کشورهایی همچون بریتانیا برای تحریم هوآوی، این شرکت هم روی دیگر سکه را به نمایش گذاشته است. هوآوی پس از آن‌که در ازای واگذاری مجوز بهره‌برداری از فناوری‌های پتنت شده خود به شرکت ورایزون، خواستار مبلغی در حدود یک میلیارد دلار شده بود، حالا این شرکت را متهم به نقض پتنت‌های خود نموده که بیشتر در زمینه فناوری شبکه می‌باشند. گفتنی است که هوآوی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در جهان، بالغ بر ۱۵ درصد از درآمدهای شرکت را در پروژه‌های تحقیق و توسعه هزینه می‌کند (در حدود ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸). این شرکت در بیانیه‌ای که به مناسبت اقامه دعوی علیه ورایزون منتشر کرده، اظهار داشته است: «از سال ۲۰۱۵ میلادی، هوآوی بیش از ۱/۴ میلیارد دلار حق امتیاز پتنت دریافت نموده و البته تاکنون، بیش از ۶ میلیارد دلار برای بهره‌برداری مشروع از فناوری‌های پتنت شده دیگران پرداخت نموده است. ۸۰ درصد از این هزینه‌ها، مرتبط با شرکت‌های آمریکایی است».

«سونگ لیوپینگ» (Song Liuping)، رئیس ارشد حقوقی هوآوی، در خصوص دعوی جدید می‌افزاید: «محصولات و خدمات ورایزون، از فناوری‌های ثبت شده هوآوی که طی سال‌ها تحقیق و توسعه پدید آمده‌اند، استفاده می‌کنند. ما سال‌ها است که با شرکت‌های مختلف، مذاکرات موفقی در زمینه صدور مجوز بهره‌برداری از فناوری داشته‌ایم، اما متأسفانه هیچ توافقی با ورایزون حاصل نشده و ما چاره‌ای جز به‌کارگیری راهکار حقوقی نداریم». به اعتقاد کارشناسان، غرامت درخواستی هوآوی، می‌تواند به چند صد میلیون دلار برسد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day