گزارش برگزاری وبینار نحوه ثبت درخواست در پرتال کانون پتنت ایران
۰۱ اسفند ۱۳۹۸ گزارش برگزاری وبینار نحوه ثبت درخواست در پرتال کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری خود، هفته گذشته در مورخ ۲۹ بهمن‌ماه، وبیناری با عنوان «آموزش نحوه ثبت درخواست در پرتال کانون پتنت ایران» را برگزار نمود. این وبینار که در راستای اهداف کانون پتنت، به منظور تسهیل ثبت درخواست‌ها در پرتال کانون برگزار گردید، مخاطبینی از گروه‌های مختلف، از جمله متقاضیان فردی و همینطور مسئولین دفاتر همکار را در بر داشت.

در ابتدای این وبینار، سرکار خانم «طهرانی»، کارشناس آکادمی کانون پتنت ایران، نکاتی را در خصوص علت برگزاری این وبینار ابراز داشتند که از آن جمله، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درخواست‌ها و تماس‌های متقاضیان و همینطور مسئولین دفاتر همکار، در ارتباط با لزوم آشنا شدن با سیستم ارسال درخواست در پرتال کانون پتنت و نیاز به آموزش آن؛
  • معرفی تغییرات صورت گرفته در پرتال کانون پتنت ایران؛
  • ارتباط گرفتن با کارشناس ثبت اختراع خارجی و فراهم شدن امکان پرسش و پاسخ متقاضیان.

در ادامه، سرکار خانم «وجهیه کاظم‌پور»، مسئول محترم واحد ثبت اختراع خارجی کانون پتنت ایران، مطالب خود را در سه محور مهم «روند رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان»، «مراحل گام‌به‌گام ثبت درخواست توسط متقاضیان» و «الزامات اساسی در بررسی درخواست‌های ثبت‌شده در پرتال کانون»، ارائه نمودند. در این میان، معرفی تغییرات صورت گرفته در پرتال کانون، از مهم‌ترین نکات مطرح بود که موراد یاد شده در این خصوص، به شرح زیر می‌باشند:

  • امکان ثبت درخواست توسط خود متقاضی، در پرونده‌هایی که دانشگاه یا مرکز علمی پژوهشی، سهمی از مالکیت اختراع را دارا می‌باشند؛
  • تبادل اطلاعات تقاضانامه بین متقاضی و مسئول دفتر، در یک فضای ایمیلی و محافظت شده  از طریق دفتر کانون پتنت؛
  • ایجاد یک حق انتخاب برای متقاضی در خصوص اینکه شخصاً برای ثبت درخواست اقدام نموده و یا از طریق مسئول دفتر همکار برای این مهم اقدام نماید.

شایان ذکر است که با وجود معرفی حق انتخاب در نظر گرفته شده برای متقاضی به منظور ثبت درخواست توسط دفتر یا اقدام به صورت مجزا برای آن، مزایایی نیز برای اقدام توسط مسئولین دفاتر مطرح گردید که شایان تأمل می‌باشند:

۱) مسئولین دفاتر، افرادی آموزش‌دیده بوده که توانایی لازم برای راهنمایی و مشاوره متقاضیان به منظور تکمیل فرم‌ها، رفع نقص‌ها و تسهیل امور را دارا می‌باشند.

۲) مسئولین دفاتر، امکان برقراری ارتباط بهتر میان متقاضی و کانون پتنت را فراهم می‌نمایند.

۳) در تقاضانامه‌های ثبت‌شده از طریق مسئولین دفاتر، امکان نظارت مرکز مربوطه وجود خواهد داشت.

۴) در خصوص روند بررسی‌ها، اقدام از طریق مسئولین دفاتر، صرفه‌جویی در زمان، حذف رفت و آمدهای غیرضروری و جلوگیری از روبرویی با مشکلات در کار کردن با پرتال را به همراه خواهد داشت.

در پایان این وبینار نیز، سرکار خانم طهرانی، با بیان رویکرد مخاطب‌محور آکادمی کانون پتنت ایران، اعلام داشتند که متقاضیان در صورتی‌که نیازهای آموزشی در خصوص ثبت اختراع و یا موارد مرتبط با معرفی کانون دارند، می‌توانند با اعلام این نیازها، زمینه لازم برای برگزاری وبینارهای مرتبط را برای کانون پتنت فراهم نمایند. در ادامه نیز ایشان ابراز داشتند که سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری در سال ۱۳۹۸، با دو وبینار دیگر به پایان می‌رسد. یکی از این وبینارها، با عنوان «آشنایی با پایگاه اطلاعاتی Espacenet» بوده و دیگری «آشنایی با معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT) و مزایای آن» می‌باشد که به ترتیب در مورخ ششم و سیزدهم اسفندماه برگزار می‌گردند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day