گزارش برگزاری کارگاه ثبت اختراع پیشرفته در دانشگاه سیستان و بلوچستان
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ گزارش برگزاری کارگاه ثبت اختراع پیشرفته در دانشگاه سیستان و بلوچستان

به همت انجمن دانشجویی ارتباط با صنعت دانشگاه سیستان و بلوچستان، معاونت پژوهشی و فناوری این دانشگاه و همکاری کانون پتنت ایران، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، مورخ ۳۰ بهمن و یکم اسفند‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «ثبت اختراع پیشرفته»، با حضور بیش از ۲۵ نفر از اعضای هیئت‌علمی, کارشناسان و دانشجویان، در محل مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، جناب آقای دکتر «امیر اسعد فاطمی»، مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه سیستان و بلوچستان، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص هدف‌گذاری دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص مالکیت فکری و پتنت اعلام داشتند: «یکی از اهداف دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان یک دانشگاه کارآفرین در کشور، همیشه این بوده که اعضاء هیئت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان این دانشگاه، در جهت ایجاد کسب‌وکار های دانش‌بنیان و مورد نیاز کشور، گام برداشته و پیش‌قدم باشند. در این راستا، جهت ایجاد یا توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و برداشتن گام‌های موفقیت‌آمیز برای ورود در بازارهای ملی و بین‌المللی، نیازمند توانمندی در زمینه مالکیت فکری و پتنت است. از این حیث، توصیه می‌شود که افراد فعال در این زمینه، هر چه زودتر نسبت به ثبت پتنت اقدام نمایند.»

عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل تعریف و بیان اهمیت حقوق مالکیت فکری، تعریف پتنت، شرایط احراز یک اختراع به عنوان پتنت و فرایند ثبت پتنت بود. در روز دوم نیز، کارگاه عملی با عناوینی شامل: بررسی اطلاعات اسناد پتنت و آموزش نحوه مطالعه آن، آموزش جستجوی پتنت و معرفی کانون پتنت ایران برگزار گردید.

معرفی اهمیت اظهارنامه بین‌المللی «PTC» و نحوه ثبت آن، از نکات ویژه اشاره شده در این کارگاه بود. همچنین، معرفی خدمات کانون پتنت ایران، از جمله حمایت‌های کانون جهت ثبت اظهارنامه بین‌المللی «PCT»، حمایت‌های مربوط به ثبت پتنت در آمریکا، مشاوره و انجام کلیه امور مربوط به ثبت پتنت، از دیگر نکات حائز اهمیت این کارگاه بود.

در انتهای کارگاه، میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان نسبت به مباحث ارائه شده، مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که تمامی افراد شرکت‌کننده در این کارگاه، از رضایت حداکثری و مطلوبی برخوردار بودند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day