برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته

بررسی‌ها در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که شرکت‌های فناور چینی، موفق به پیشی گرفتن از رقبای آمریکایی خود شده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده، چین در ۹ گروه از مجموع ۱۰ گروه فناوری‌های پیشرفته، از جمله بلاک‌چین و هوش مصنوعی، در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

چین در سال ۲۰۱۷ میلادی، با اختصاص تقریباً ۴۹ درصد از پرونده‌های ثبت اختراع به حوزه‌های ده‌گانه فناوری‌های پیشرفته، موفق به قرار گرفتن در صدر فهرست کشورهای فعال در حوزه ثبت اختراع گردید. در سال‌های اخیر، این کشور با تلاش برای ایجاد یک اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری، سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه‌های مختلف فناوری داشته و با تسهیل مسیر حرکتی شرکت‌های فناور خود، بهبود و تقویت سیستم‌های مالکیت فکری را به‌عنوان یک زیرساخت کلیدی، در اولویت قرار داده است.

مطالعات صورت گرفته که بر ده گروه فناوری، شامل «هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، دارو، خودروهای خودران، بلاک‌چین، امنیت سایبری، واقعیت مجازی، باتری‌های لیتیوم یونی، پهپادها و پلیمرهای هادی» متمرکز است، تجزیه‌وتحلیل اسناد ثبت اختراع طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ میلادی را در بر دارد. بر اساس این مطالعات، شرکت‌های چینی در تمامی حوزه‌های معرفی شده، به جز محاسبات کوانتومی، در صدر قرار دارند. آمریکا با پیشگامی در محاسبات کوانتومی و قرار گرفتن در رده دوم در ۷ حوزه (به جز پلیمرهای هادی و باتری‌های لیتیوم یونی)، خود را به‌عنوان یکی از رقبای قدرتمند چین معرفی نموده است. ژاپن، کره جنوبی، آلمان و کانادا، از دیگر کشورهای فعال در این حوزه‌ها محسوب می‌شوند.

لازم به تأکید است که سیاست‌گذاران چینی، چشم‌انداز بلندپروازانه‌ای را برای پیشگامی در حوزه محاسبات کوانتومی نیز در نظر گرفته و در تلاش هستند تا تنها حوزه استراتژیکی که هنوز هم تحت سیطره آمریکا است را از چنگ این کشور در آورند. در همین راستا، چین در خصوص تحقیقات کوانتومی، یک مگاپروژه تعریف نموده که هدف آن، دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

بازوهای اصلی چین برای هژمونی جهانی در فناوری‌های پیشرفته، چهار شرکت تنسنت (Tencent)، علی‌بابا (Alibaba Group)، بایدو (Baidu) و هوآوی (Huawei) هستند که آن‌ها را تحت عنوان «BATH» می‌نامند. جالب اینجا است که این رقابت فناورانه بین چین و آمریکا که متأثر از جنگ تجاری دو کشور هم می‌باشد، شرکت‌های مذکور را تحت تأثیر خود قرار داده است. اخبار مرتبط با متهم کردن هوآوی به سرقت اسرار تجاری و اعمال محدودیت‌های تجاری علیه این شرکت که با واکنش هوآوی در مذاکرات صدور مجوز با شرکت‌های آمریکایی همراه گردیده، از جمله پیامدهای این موضوع است.

البته باید به این نکته کلیدی اشاره نمود که با وجود پیشی گرفتن چین در تعداد پتنت‌ها، هنوز هم شرکت‌های آمریکایی از منظر کیفی در صدر قرار دارند؛ به‌طوری که از ۱۰۰ نوآور برتر در گروه‌های ده‌گانه فناوری، ۶۴ شرکت آمریکایی بوده و تنها یک شرکت چینی در بین آن‌ها وجود دارد. بدیهی است که این وضعیت، احتمالاً در طی یک دهه آینده تغییر خواهد کرد و با توجه به بودجه ۴۶۰ میلیارد دلاری چین در حوزه علم و فناوری، شرکت‌های چینی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.