ترک سیگار به کمک سیگار الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی
۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ترک سیگار به کمک سیگار الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی

یک شرکت تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی، به دنبال استفاده از فناوری‌های نوظهور برای کمک به ترک سیگار است. بنا بر پتنت جدید به ثبت رسیده توسط شرکت «جوول» (Juul)، دستگاه ابداعی مجهز به فناوری هوش مصنوعی بوده و با محدود کردن مصرف روزانه نیکوتین، به کاربران کمک می‌کند تا به تدریج اقدام به ترک سیگار نمایند.

یکی از معضلات قدیمی و به ظاهر حل‌نشدنی بشر، مصرف سیگار و دخانیات از سوی بسیاری از مردم است. امروزه بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان، به کسب‌وکار در این صنعت مشغول بوده و برآورد می‌شود که گردش مالی سیگار، در حدود ۳۳۰ میلیارد دلار در سال است. در این میان، عوارض کشیدن سیگار، نه تنها مصرف‌کنندگان که اطرافیان آن‌ها را هم درگیر خود می‌کند. بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه هشت میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار فوت می‌کنند، در حالی‌که بسیاری از آن‌ها، خودشان هیچ‌گاه سیگار نکشیده‌اند.

در این میان، بسیاری از شرکت‌های فناور، در تلاش برای یافتن راهی کارآمد جهت ترک سیگار می‌باشند. «جوول»، یکی از این شرکت‌ها است که با تولید و عرضه سیگارهای الکترونیکی، به مصرف‌کنندگان سیگار کمک می‌کند تا عوارض بهداشتی مصرف نیکوتین را به حداقل برسانند. این شرکت، در آخرین نوآوری خود، استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش تدریجی نیکوتین مصرفی را در دستور کار خود قرار داده است. درخواست جدید این شرکت که در اواخر ژوئن ۲۰۱۹ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190387796» انتشار یافته است، دستگاهی منحصربه‌فرد را توصیف می‌کند.

دستگاه ابداعی «جوول»، قادر به جایگزینی نیکوتین با یک محصول مشابه و غیر نیکوتینی مانند اسید سیتریک است. در این سیگار الکترونیکی، یک کنترل‌کننده نیکوتین تعبیه شده که با استفاده از یادگیری ماشین (تعداد پک‌هایی که کاربر به سیگار می‌زند و میزان فعالیت بخارساز (Vaporizer) سیگار)، توانایی تنظیم میزان تحویل نیکوتین را دارا می‌باشد. فناوری یاد شده، به منظور نظارت بر رفتار کاربر در استفاده از نیکوتین و میزان تمایل وی، از یادگیری ماشین استفاده نموده و با کاهش تدریجی نیکوتین و جایگزینی آن با اسید سیتریک (به نحوی‌که مصرف‌کننده با چالش جدی مواجه نشود)، ترک سیگار میسر می‌نماید. شایان ذکر است که دستگاه پیشنهادی، توانایی اتصال به تلفن همراه هوشمند را داشته و از این طریق، تعیین می‌نماید که چند مرتبه از سیگار استفاده شده و هر بار، چه میزان نیکوتین توسط فرد استعمال شده است. بر این اساس، با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین، تعیین می‌گردد که چگونه و در چه زمانی، می‌توان محصول غیر نیکوتینی را جایگزین نموده و اعتیاد به مواد شیمیایی را از بین برد.

گفتنی است که شرکت «جوول»، پس از ثبت اختراع و سایر اقدامات محافظتی از نوآوری خود، بازاریابی محصول را با تمرکز بر نوجوانان آغاز نموده و با انتقاداتی نیز مواجه شده است. برای مثال، دادستان کل نیویورک، با تأکید بر این‌که تبلیغات این شرکت فریبنده بوده و خطرات سلامتی و بهداشتی سیگار را کمرنگ جلوه می‌دهد، خبر از شکایت رسمی مدعی‌العموم علیه آن داده است. وی در این خصوص اظهار داشته است: «تبلیغات فریبنده این شرکت، بحرانی جدی در بهداشت عمومی به همراه داشته، به‌طوری‌که بسیاری از جوانان نیویورکی و سرتاسر کشور، به محصولاتش معتاد شده‌اند». جالب است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، اخیراً دستور به جمع‌آوری کارتریج‌های سیگار الکترونیکی طعم‌دار داده که عمدتاً مورد علاقه نوجوانان است. باید دید که با این هجمه‌های انتقادی، سرانجام این نوآوری منحصربه‌فرد چه خواهد شد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.