همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»
۲۱ اسفند ۱۳۹۸ همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»

شرکت‌های «TSMC» و «STMicroelectronics»، به عنوان دو غول صنعت نیمه‌هادی جهان، از یک همکاری فناورانه جدید خبر داده‌اند. بر اساس این همکاری، «STMicroelectronics» که یک تولیدکننده فرانسوی-ایتالیایی لوازم الکترونیک و نیمه‌هادی است و در واقع پردرآمدترین شرکت اروپایی در این حوزه به شمار می‌رود، به منظور تسریع در توسعه فناوری‌های مرتبط با «GaN»، به‌ویژه در صنعت خودرو (مبدل و شارژ خودروهای هیبریدی و برقی)، از فناوری‌های پتنت شده شرکت تایوانی «TSMC» کمک خواهد گرفت.

نیترید گالیوم یا «GaN»، از مواد منحصربه‌فردی است که در تولید دستگاه‌های نیمه‌هادی و «LED»ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت «TSMC»، با سرمایه‌گذاری گسترده بر روی توسعه و تجاری‌سازی این فناوری، مجموعه‌ای ارزشمند، متشکل از بیش از ۱۳۰ پتنت ثبت شده در اقصی نقاط جهان را به خود اختصاص داده که بالغ بر ۷۰ پتنت از این مجموعه، در آمریکا و ۲۵ مورد نیز در چین به ثبت رسیده است.

آنالیز سبد پتنت «TSMC»، نشان می‌دهد که در میان ثبت اختراعات این شرکت، ۱۲ پتنت کلیدی مرتبط با «GaN» وجود دارد که پیشگامی قابل توجه این شرکت و وابستگی همه رقبا را به دنبال داشته است. در همین راستا، بسیاری از شرکت‌های علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه، مشارکت و همکاری با «TSMC» را در اولویت سیاست‌های خود قرار می‌دهند. شرکت «STMicroelectronics» هم، در زمره یکی از این شرکت‌ها بوده که با اخذ مجوزهای بهره‌برداری از فناوری‌های پتنت شده «TSMC»، به جمع سایر شرکت‌های همکار، نظیر «GaN Systems» و «VislC» و «Navitas Semiconductor» پیوسته است. البته توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که شرکت «STMicroelectronics»، خود از پیشگامان نوآوری در صنعت نیمه‌هادی قلمداد شده و با توجه به سبد مالکیت فکری قدرتمندی که در اختیار دارد، همکاری دو مجموعه می‌تواند به تقویت هر چه بیشتر قابلیت‌های فناورانه طرفین بیانجامد.

گفتنی است که «TSMC»، یکی از بازیگران فعال در سیستم پتنت تایوان محسوب شده که بنا بر گزارش اخیر دفتر مالکیت فکری این کشور (TIPO) در خصوص سال ۲۰۱۹ میلادی، بالغ بر ۱.۳۳۳ درخواست جدید در این کشور به ثبت رسانیده و از این حیث، در جایگاه اول شرکت‌های نوآور تایوانی قرار گرفته است. این شرکت که در مقیاس بین‌المللی فعالیت دارد، حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها در سایر کشورها را نیز به صورت جدی دنبال نموده که برای مثال، در سال ۲۰۱۹ میلادی، موفق به دریافت ۲.۱۳۳ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده است. این آمار، جایگاه دوازدهمی فهرست جدید «IFI Claims[g2] » از ۵۰ شرکت برتر دارنده «US» پتنت گرنت شده در سال ۲۰۱۹ را برای «TSMC» به ارمغان آورده که نشان از نقش نوآوری و مالکیت فکری در استراتژی‌های رقابتی این شرکت دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.