عملکرد قابل توجه «ایکس‌پنگ موتورز» در خصوص فناوری‌های هوشمند در خودروها
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ عملکرد قابل توجه «ایکس‌پنگ موتورز» در خصوص فناوری‌های هوشمند در خودروها

شرکت «ایکس‌پنگ موتورز» (Xpeng Motors) که عمده فعالیت‌های خود را بر توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های هوشمند مرتبط با خودروها متمرکز نموده است، در سال ۲۰۱۹ میلادی، موفق به قرارگیری در صدر دارندگان پتنت‌های این حوزه در بین خودروسازان چینی شده است. استراتژی تهاجمی این شرکت در ثبت اختراعات پیشرفته خودرویی، یک سال شلوغ و پر فراز و نشیب را برای این خودروساز به همراه داشته، به‌طوری که با ۷۴۲ پتنت انتشار یافته، خود را در میان بیست متقاضی ثبت اختراع در صنعت خودرو قرار داده است.

تحلیل پرونده‌های ثبت اختراع در یک دهه گذشته، نشان می‌دهد که آمریکا در حال از دست دادن موقعیت پیشتازی خود در فناوری‌های پیشرفته و واگذاری آن به کشورهایی مانند چین است. امروزه غول‌های فناوری چین، از «هوآوی» و «علی‌بابا» گرفته تا «بایدو» و «تنسنت»، خود را به‌عنوان پیشگامان نوآوری در فناوری‌های ارتباطی، بلاک‌چین و تجارت الکترونیک مطرح نموده و سبد قدرتمندی از پتنت‌های ارزشمند را به انحصار خود در آورده‌اند. در این میان، صنعت خودرو نیز از حوزه‌هایی است که طی سال‌های اخیر، با تغییر و تحولات فراوانی مواجه شده است. از یک‌سو، می‌توان به فناوری‌های مرسوم خودرویی اشاره نمود که نمود نوآوری در آن، در خودروهای برقی پیشرفته و ظهور شرکت‌های قدرتمندی نظیر تسلا مشهود است. مهم‌تر از آن، به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته ارتباطی و مواردی نظیر هوش مصنوعی در صنعت خودرو است که حضور گسترده شرکت‌های فناور، اعم از نوکیا، اپل و گوگل را در این صنعت موجب شده است. کلیدواژه «خودروهای خودران»، به‌عنوان نسل جدید خودرو و سرمایه‌گذاری گسترده شرکت‌های مختلف در این حوزه، به خوبی این وضعیت را توصیف می‌کند.

در میان این رقابت گسترده، شرکت‌های چینی نیز از این قافله عقب نمانده و بسیاری از آن‌ها، به توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های هوشمند مرتبط با صنعت خودرو، مشغول می‌باشند. بنا بر آخرین آمار ثبت اختراع در چین در سال ۲۰۱۹ میلادی، از شرکت «ایکس‌پنگ موتورز»، ۳۳۵ پتنت با موضوع خودروهای هوشمند منتشر شده که این آمار، این خودروساز را در صدر شرکت‌های خودرویی چین قرار داده است. نکته جالب‌تر، جهش فوق‌العاده این شرکت در زمینه ثبت اختراع است، به‌طوری که آمار پتنت‌های انتشار یافته از ۱۰۴ پتنت در سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۷۴۲ پتنت در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این رشد قابل توجه، به خوبی جایگاه مالکیت فکری و پتنت را در سیاست‌های توسعه‌ای این شرکت نشان می‌دهد.

«هی ژیائوپنگ» (He Xiaopeng)، مدیرعامل شرکت ایکس‌پنگ موتورز، در ارتباط با عملکرد این شرکت ابراز می‌دارد: «دستاورد ما در خصوص نوآوری و اختراعات پتنت شده، گواهی بر تعهد و تمرکز شرکت برای تحقیق‌وتوسعه داخلی است. بر همین اساس، درخواست‌های ثبت اختراع منتشر شده ما، با رشدی ۶۱۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی همراه بوده که این میزان از رشد، بیشترین مقدار در بین سی متقاضی برتر سال گذشته میلادی بوده است.»

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day