تعداد پتنت یا ارزش و کیفیت آن؛ کدام یک مهم‌تر است؟
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ تعداد پتنت یا ارزش و کیفیت آن؛ کدام یک مهم‌تر است؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که داشتن سبدی پرتعداد از ثبت اختراعات مختلف، به تنهایی تضمینی برای موفقیت و پیشی گرفتن از رقبا نخواهد بود. آنچه نوآوری واقعی را به خوبی توضیح و تفسیر می‌کند، کیفیت پتنت در کنار تعدد آن‌ است. برخی از گزارش‌های جدید که مبتنی بر کیفیت و قدرت پتنت‌ها در حوزه‌های مختلف است، کمی جایگاه شرکت‌های برتر در فهرست‌های آماری را تغییر داده و این حاکی از لزوم توجه به کیفیت پتنت‌ها در کنار تعدد آن‌ها است.

امروزه نوآوری به یکی از مهم‌ترین ابزارهای رقابتی شرکت‌های فناور بدل شده و با توجه به تشدید رقابت‌های ناشی از جهانی‌سازی و همگرایی فناوری در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تلاش برای تجاری‌سازی نوآوری‌ها و ابداعات، به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در این میان، حفاظت از نوآوری به یک مقوله کلیدی بدل شده و ثبت اختراع به‌عنوان یک ابزار کارآمد حفاظتی، استقبال شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف را برانگیخته است. اما پتنت را از یک منظر دیگر هم می‌توان نگریست: «شاخصی دقیق برای درک بهتر عملکرد نوآوری و موفقیت آن».

بررسی موشکافانه دنیای «IP»، ما را با تعداد قابل‌توجهی از گزارشات آماری پیرامون تعداد ثبت اختراعات و بازیگران برتر در حوزه‌های مختلف فناوری مواجه می‌سازد؛ آمارهایی که کمیت فعالیت‌های ثبت اختراع را به‌عنوان تنها شاخص نوآوری در نظر می‌گیرند. بدون شک، پتنت‌های فراوان بسیار مؤثر است، اما شاید بتوان کمی واقع‌بینانه‌تر نیز به این مسئله نگاه کرد! افتادن در دام شمارش پتنت‌ها، می‌تواند ارزیابی‌ها را کمی سطحی و غیردقیق نماید. این در حالی است که تمرکز بیشتر بر کیفیت پتنت‌ها، درک ما را از روند نوآوری و جایگاه شرکت‌های مختلف تغییر می‌دهد.

به عنوان مثال، گزارش اخیر «IPlytics»، هوآوی را دارای بیشترین پتنت در حوزه «5G» معرفی نموده است. اطلاعات ارائه شده، این تصور را ایجاد می‌کند که این غول فناور چینی، موفق به پیشی گرفتن از رقبای قدرتمند خود شده است. این در حالی است که «IEEE Spectrum»، با تعریف شاخصی تحت عنوان «شاخص قدرت پتنت» (Patent Power Index)، تأثیر، عمومیت و ارزش پتنت‌ها در فناوری‌های ارتباطی را در نظر گرفته و بر این اساس، یک طبقه‌بندی جدید از شرکت‌های برتر ارائه نموده است. طبق این شاخص، کوالکام در صدر قرار گرفته و هوآوی به رده نهم سقوط کرده است. با توجه به این دو گزارش به نسبت متفاوت، به نظر می‌رسد که تفاوت بین شاخص کمی و کیفی پتنت‌ها بسیار زیاد بوده و باید به آن‌ها توجه بیشتری شود!

مثال دیگر، در مطالعات شرکت «Mount Laurel» که یک شرکت فعال در تجزیه‌وتحلیل داده‌های ثبت اختراع است، به چشم می‌آید. بنابر بررسی جامع این شرکت از ۱۰۲۷ سازمان تأثیرگذار و پردرآمد در حوزه فناوری و رصد سبد پتنت آن‌ها، شرکت «Micron» (دومین سازنده تراشه‌های حافظه در جهان) با وجود برخورداری از سبد پتنتی بسیار کوچک در مقایسه با شرکت‌هایی مانند «IBM» (با ۲۷ سال پیشگامی در تعداد «US» پتنت‌های گرنت شده)، مایکروسافت و اینتل، در صدر شرکت‌های قدرتمند جهان در این حوزه قرار دارد. این مسئله، مهر تأیید دیگری بر اهمیت کیفیت پتنت‌ها بوده و به خوبی نقش و اهمیت کیفیت و ارزش پتنت در کسب‌وکارهای رقابتی فعلی را نشان می‌دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.