تعداد پتنت یا ارزش و کیفیت آن؛ کدام یک مهم‌تر است؟
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ تعداد پتنت یا ارزش و کیفیت آن؛ کدام یک مهم‌تر است؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که داشتن سبدی پرتعداد از ثبت اختراعات مختلف، به تنهایی تضمینی برای موفقیت و پیشی گرفتن از رقبا نخواهد بود. آنچه نوآوری واقعی را به خوبی توضیح و تفسیر می‌کند، کیفیت پتنت در کنار تعدد آن‌ است. برخی از گزارش‌های جدید که مبتنی بر کیفیت و قدرت پتنت‌ها در حوزه‌های مختلف است، کمی جایگاه شرکت‌های برتر در فهرست‌های آماری را تغییر داده و این حاکی از لزوم توجه به کیفیت پتنت‌ها در کنار تعدد آن‌ها است.

امروزه نوآوری به یکی از مهم‌ترین ابزارهای رقابتی شرکت‌های فناور بدل شده و با توجه به تشدید رقابت‌های ناشی از جهانی‌سازی و همگرایی فناوری در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تلاش برای تجاری‌سازی نوآوری‌ها و ابداعات، به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در این میان، حفاظت از نوآوری به یک مقوله کلیدی بدل شده و ثبت اختراع به‌عنوان یک ابزار کارآمد حفاظتی، استقبال شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف را برانگیخته است. اما پتنت را از یک منظر دیگر هم می‌توان نگریست: «شاخصی دقیق برای درک بهتر عملکرد نوآوری و موفقیت آن».

بررسی موشکافانه دنیای «IP»، ما را با تعداد قابل‌توجهی از گزارشات آماری پیرامون تعداد ثبت اختراعات و بازیگران برتر در حوزه‌های مختلف فناوری مواجه می‌سازد؛ آمارهایی که کمیت فعالیت‌های ثبت اختراع را به‌عنوان تنها شاخص نوآوری در نظر می‌گیرند. بدون شک، پتنت‌های فراوان بسیار مؤثر است، اما شاید بتوان کمی واقع‌بینانه‌تر نیز به این مسئله نگاه کرد! افتادن در دام شمارش پتنت‌ها، می‌تواند ارزیابی‌ها را کمی سطحی و غیردقیق نماید. این در حالی است که تمرکز بیشتر بر کیفیت پتنت‌ها، درک ما را از روند نوآوری و جایگاه شرکت‌های مختلف تغییر می‌دهد.

به عنوان مثال، گزارش اخیر «IPlytics»، هوآوی را دارای بیشترین پتنت در حوزه «5G» معرفی نموده است. اطلاعات ارائه شده، این تصور را ایجاد می‌کند که این غول فناور چینی، موفق به پیشی گرفتن از رقبای قدرتمند خود شده است. این در حالی است که «IEEE Spectrum»، با تعریف شاخصی تحت عنوان «شاخص قدرت پتنت» (Patent Power Index)، تأثیر، عمومیت و ارزش پتنت‌ها در فناوری‌های ارتباطی را در نظر گرفته و بر این اساس، یک طبقه‌بندی جدید از شرکت‌های برتر ارائه نموده است. طبق این شاخص، کوالکام در صدر قرار گرفته و هوآوی به رده نهم سقوط کرده است. با توجه به این دو گزارش به نسبت متفاوت، به نظر می‌رسد که تفاوت بین شاخص کمی و کیفی پتنت‌ها بسیار زیاد بوده و باید به آن‌ها توجه بیشتری شود!

مثال دیگر، در مطالعات شرکت «Mount Laurel» که یک شرکت فعال در تجزیه‌وتحلیل داده‌های ثبت اختراع است، به چشم می‌آید. بنابر بررسی جامع این شرکت از ۱۰۲۷ سازمان تأثیرگذار و پردرآمد در حوزه فناوری و رصد سبد پتنت آن‌ها، شرکت «Micron» (دومین سازنده تراشه‌های حافظه در جهان) با وجود برخورداری از سبد پتنتی بسیار کوچک در مقایسه با شرکت‌هایی مانند «IBM» (با ۲۷ سال پیشگامی در تعداد «US» پتنت‌های گرنت شده)، مایکروسافت و اینتل، در صدر شرکت‌های قدرتمند جهان در این حوزه قرار دارد. این مسئله، مهر تأیید دیگری بر اهمیت کیفیت پتنت‌ها بوده و به خوبی نقش و اهمیت کیفیت و ارزش پتنت در کسب‌وکارهای رقابتی فعلی را نشان می‌دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران
۱ مهر ۱۴۰۰

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در پاییز سال جاری، هشت مورد از پرمخاطب‌ترین رویدادهای خود را در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌نماید.

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی
۱۰ مهر ۱۴۰۰

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی

نوجوان ۱۷ ساله اهل «گوام»، موفق به دریافت چهار گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده است. «سونگو کانگ» که از کودکی علاقه خاصی به ساختن وسایل و چیزهای جدید داشت، عمده تمرکزش را بر شناسایی مشکلات پیرامون خود و حل آن‌ها گذاشته و همین رویکرد خلاقانه، تاکنون چهار اختراع کاملاً متفاوت را برایش به ارمغان آورده است.

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ
۱۱ مهر ۱۴۰۰

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ

رصد فعالیت‌های ثبت اختراع سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت فناور، ایده‌های جدید و متنوعی را برای قلم هوشمند خود در سر دارد. در ثبت اختراع جدید این شرکت، قابلیت تصویربرداری و ضبط صدا هم برای قلم هوشمند توصیف شده که استقلال نسبی قابل قبولی را برای این ابزار جانبی ایجاد می‌نماید. در طراحی سامسونگ، سنسورهای دوربین در انتهای قلم تعبیه شده‌ و با بیرون کشیدن نسبی آن از داخل گوشی، امکان تغییر زاویه و ارتفاع دوربین وجود دارد.