رکورد جدید دفتر ثبت اختراع اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی
۰۹ فروردین ۱۳۹۹ رکورد جدید دفتر ثبت اختراع اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی

دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO)، به رکورد جدیدی در زمینه تعداد درخواست‌های ثبت اختراع دست یافته است. بنا بر گزارش اخیر این نهاد در خصوص سال ۲۰۱۹ میلادی، مخترعین، نوآوران و شرکت‌های فناور، ۱۸۱.۴۰۶ درخواست جدید را در این دفتر به ثبت رسانیده‌اند که رشدی ۴ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۸ (۱۷۴.۴۸۱ درخواست) به دنبال داشته است. پس از کاهش ناچیز ۰/۶ درصدی تعداد درخواست‌های ثبت اختراع در سال ۲۰۱۶ میلادی، این برای سومین سال متوالی است که تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده در «EPO»، روندی صعودی را تجربه می‌نماید.

در کنار افزایش کلی تعداد درخواست‌های ثبت اختراع، نکته جالب‌توجه دیگر، پیشی گرفتن فناوری‌های دیجیتال از سایر حوزه‌های فناوری است. این امر که برای نخستین بار طی یک دهه اخیر رخ داده، گواهی بر رشد سریع و فزاینده فناوری‌های دیجیتال در بخش‌های مختلف زندگی بشر است. «آنتونیو کامپینوس» (António Campinos)، رئیس دفتر ثبت اختراع اروپا، در این خصوص اظهار داشته: «رشد سریع فناوری‌های دیجیتال، برجسته‌ترین روند در فعالیت‌های ثبت اختراع سال ۲۰۱۹ بوده و تحول دیجیتال در اقتصاد را کاملاً منعکس نموده است». وی همچنین در خصوص نقش دفتر ثبت اختراع اروپا در حمایت از مخترعین ابراز داشته: «EPO در مرکز حمایت از مخترعین و تقویت نوآوری در اروپا قرار گرفته و مهم این است که شرکت‌ها و محققین اروپایی که به دنبال محافظت از اختراعات خود هستند، با رقبای آسیایی و آمریکایی خود، در یک زمین بازی نموده و بتوانند موقعیت قدرتمند خود در بازار جهانی فناوری را حفظ نمایند».

گفتنی است که در میان حوزه‌های اصلی فناوری، بیشترین رشد به «ارتباطات دیجیتال» (۱۹/۶ درصد) و «فناوری کامپیوتر» (۱۰/۲ درصد) اختصاص داشته که نقش اصلی این فناوری‌ها را در هدایت روند تحول دیجیتال نشان می‌دهد. از منظر تعداد درخواست‌های ثبت اختراع نیز، سه حوزه «ارتباطات دیجیتال»، «فناوری‌های پزشکی» و «فناوری کامپیوتر»، به ترتیب با ۱۴.۱۷۵، ۱۳.۸۳۳ و ۱۲.۷۴۴ درخواست، در رده‌های اول تا سوم جای گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۹ میلادی، شرکت‌های «هوآوی»، «سامسونگ» و «LG»، در صدر شرکت‌های برتر متقاضی ثبت اختراع در «EPO» جای گرفته‌اند. جالب اینجا است که اولین شرکت اروپایی حاضر در فهرست ده شرکت برتر، شرکت زیمنس بوده که در رده پنجم و پس از شرکت آمریکایی «United Technologies» قرار دارد. این در حالی است که در گزارش پیشین «EPO» (سال ۲۰۱۸)، این شرکت در رده نخست شرکت‌های برتر قرار داشته است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.