راه‌اندازی هاب گسترش نوآوری از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا
۱۶ فروردین ۱۳۹۹ راه‌اندازی هاب گسترش نوآوری از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، با هدف تشویق و تحریک هر چه بیشتر مخترعین و افزایش مشارکت آن‌ها برای ثبت اختراع در سیستم پتنت آمریکا، پلتفرم جدیدی راه‌اندازی نموده است. این بستر آنلاین که «هاب توسعه نوآوری» یا «Expanding Innovation Hub» نام گرفته است، با ارائه منابع و اطلاعات مختلف، می‌تواند الهام‌بخش گروه‌های متنوع جامعه، به‌ویژه زنان، اقلیت‌ها و گروه‌های مختلف جغرافیایی بوده و آن‌ها را به عنوان بخش فعالی از اقتصاد مبتنی بر نوآوری آمریکا، به جنب و جوش در آورد.

بی‌شک، یکی از معتبرترین سیستم‌های ثبت اختراع در جهان، سیستم پتنت آمریکا است. بازار بزرگ این کشور، فعالیت گسترده شرکت‌های فناور مشهور و همچنین توسعه و تجاری‌سازی آخرین فناوری‌های نوظهور در اکوسیستم‌هایی مانند دره سیلیکون، موجب شده که «US» پتنت‌ها، برای شرکت‌های مختلف آمریکایی و حتی شرکت‌های خارجی فعال در این کشور، به‌عنوان یک دارایی بسیار ارزشمند تلقی گردد. در این میان، تردیدی نیست که رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد آمریکا، وابسته به کارکرد مطلوب اکوسیستم نوآوری و همچنین سیستم‌های مالکیت فکری این کشور بوده که تلاش‌های قابل توجه «USPTO» نیز، در همین مسیر است. بستر آنلاین «هاب توسعه نوآوری» نیز که از ۲۴ مارس سال جاری میلادی آغاز به کار نموده است، در راستای همین سیاست‌گذاری‌ها می‌باشد.

«آندره ایانکو» (Andrei Iancu)، مدیر «USPTO» و یکی از صاحب‌نظران حوزه سیاست‌گذاری مالکیت فکری، معتقد است که به منظور حفظ رهبری فناورانه آمریکا، این کشور می‌بایست اکوسیستم نوآوری خود را از منظر جمعیتی، جغرافیایی و اقتصادی گسترش دهد. به نظر می‌رسد که اقدام جدید این دفتر در راه‌اندازی هاب گسترش نوآوری نیز، دقیقاً معطوف به همین رویکرد می‌باشد. بنا بر بیانیه‌ای که در همین خصوص در وب‌سایت رسمی این نهاد درج گردیده، رکن اصلی تلاش‌ها، برای الهام‌بخشی به زنان، اقلیت‌ها و متقاضیان متنوع جغرافیایی و اقتصادی بوده است. این تلاش‌ها، می‌تواند مشارکت هر چه بیشتر در فعالیت‌های ثبت اختراع این مجموعه‌ها را موجب گردد.

در پلتفرم آنلاین مذکور، منابعی برای مخترعین و ذینفعان سیستم پتنت فراهم گردیده که درک روند دستیابی به گواهی‌های ثبت اختراع را تسهیل می‌سازد. علاوه بر این، در پلتفرم یاد شده برخی دستورالعمل‌های راهنما، به‌عنوان منابع مکمل قرار گرفته که می‌تواند به سازمان‌ها در ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی با نوآوران باتجربه و تعامل آن‌ها با نسل بعدی نوآوران سازمان، کمک نماید. زیرساخت‌های ایجاد ارتباط بین کارمندانی با خصوصیات، علایق و اهداف مشترک، از دیگر امکانات این پلتفرم است که می‌تواند توجه سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف را به خود جلب نماید.

گفتنی است که اوایل سال گذشته میلادی، «USPTO» با انتشار گزارشی از مشارکت زنان در فعالیت‌های ثبت اختراع، رشد مخترعین زن را به نسبت کند و آهسته ارزیابی نمود. بر اساس آمارهای این دفتر، سهم پتنت‌های دارای حداقل یک مخترع زن، از ۷ درصد در سال ۱۹۸۰ میلادی، به ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته که در عین رشد سه برابری، هنوز هم ناکافی است. علاوه بر این، گزارش‌های متعددی از جمله گزارش «Women’s Policy»، نشان می‌دهد که آفریقایی و اسپانیایی تبارهای آمریکا، مشارکت بسیار کم‌رنگی در فعالیت‌های ثبت اختراع دارند (به ترتیب، ۰/۳ و ۱/۴ درصد در سال ۲۰۱۶) که بسیار کمتر از پتانسیل موجود در این جوامع است. به نظر می‌رسد که مدیران و سیاست‌گذاران نوآوری در آمریکا و در صدر آن‌ها «USPTO»، رونق اقتصادی و تداوم رهبری فناورانه آمریکا را، در گرو یک اکوسیستم نوآوری قوی و فراگیر دانسته و از همین رو، به دنبال مشارکت همه‌جانبه تمامی اقشار، اعم از زنان، اقلیت‌های نژادی و حتی گروه‌های مختلف جغرافیایی و اقتصادی هستند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.