راه‌اندازی سرویس اطلاعاتی پتنت‌های مرتبط با کرونا ویروس
۱۷ فروردین ۱۳۹۹ راه‌اندازی سرویس اطلاعاتی پتنت‌های مرتبط با کرونا ویروس

با شیوع بیش از پیش ویروس کرونا در کشورهای مختلف و تلاش دانشمندان و مخترعین برای توسعه روش‌های درمانی، کره جنوبی اقدام به جمع‌آوری داده‌های ثبت اختراع با موضوع کووید-۱۹ (COVID-19) و ارائه آن‌ها در قالب یک پلتفرم اطلاع‌رسانی جامع نموده است. این مجموعه اطلاعاتی که سیستم جهت‌یابی اطلاعات پتنت کووید-۱۹ (Corona 19 patent information navigation) نام گرفته، هم در شناسایی درمان‌های جعلی کمک نموده و هم راهکاری برای کمک به مخترعین و شرکت‌های مختلف، به منظور تولید محصولات مثمر ثمر برای درمان و جلوگیری از گسترش بیماری می‌باشد.

کره جنوبی که به دلیل مرز مشترک با چین، بیشترین ریسک ورود بیماری به کشور خود را پیش‌بینی می‌کرد، از نخستین کشورهایی بود که با این اپیدمی وحشتناک مواجه شد و طبیعتاً بسیاری از تبعات و عوارض بیماری، اعم از فشار بر سیستم بهداشتی و ترس و نگرانی فزاینده مردم را تجربه نمود. در همین راستا، اقدامات قابل تحسینی نیز توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف این کشور انجام گرفت که یکی از آن‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و پتنت‌های مرتبط با کرونا ویروس می‌باشد. یکی از اهداف کلیدی جمع‌آوری اطلاعات و پتنت‌های مرتبط با این ویروس، جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و درمان‌های عمدتاً تشدیدکننده بیماری است. در همین راستا، دفتر مالکیت فکری کره جنوبی (KIPO)، در توضیح راه‌اندازی سرویس اطلاعاتی جدید اظهار داشته: «یکی از اهداف این سرویس، مقابله با انتشار اخبار جعلی در ارتباط با بیماری بوده که به‌طور خاص، اضطراب و نگرانی افراد را تشدید می‌کند. این سیستم، به کاربران امکان می‌دهد تا روند ثبت اختراعات داخلی و بین‌المللی با موضوع کووید-۱۹ که در بر دارنده درمان‌های احتمالی، واکسن‌ها و روش‌های تشخیص ابتلا می‌باشد را مشاهده نمایند».

بی‌شک، بخش اصلی مخاطبین سرویس اطلاعاتی مذکور، شرکت‌های فناور و مخترعین خواهند بود. این گروه، با رصد تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه، می‌توانند ایده‌های جدید برای توسعه روش‌های درمانی مربوطه را دنبال نموده و یا اقدام به ساخت و عرضه محصولات مرتبط با این بیماری نمایند. «پارک ون جو» (Park Won-Ju)، مدیر دفتر مالکیت فکری کره جنوبی، در این زمینه ابراز داشته: «هدف این است که به شرکت‌های داخلی کمک کنیم که تا حد امکان، به اطلاعات فنی موجود، دسترس داشته باشند. امیدوارم که این سیستم، هم برای عموم و هم برای تولیدکنندگان مختلف، مفید باشد».

گفتنی است که سرویس آنلاین مذکور، اطلاعات پتنت را در سه حوزه «روش‌های درمانی یا واکسن برای کویید-۱۹»، «تجهیزات مرتبط با روش‌های تشخیصی» و «روش‌های جلوگیری از بیماری با تمرکز بر ماسک‌های صورت»، ارائه نموده است. برخی از بخش‌های پلتفرم مذکور عبارتند از:

  • مروری بر پتنت‌های مرتبط با کرونا ویروس، از قبیل «SARS» یا «MERS»
  • جزئیات گزارش‌های پژوهشی و آنالیزهای آماری مرتبط با درمان، تشخیص، واکسن‌ها، فرایندهای نابودکننده ویروس و ...
  • پلتفرمی برای ارائه پیشنهادات و ایده‌ها به مخترعین (پیشنهادات برجسته می‌تواند با درخواست ثبت اختراع و جوایزی از سوی دولت همراه گردد).

لازم به تأکید است که در پی شیوع بیماری کرونا، دفتر مالکیت فکری کره جنوبی به منظور کمک به کاربرانی که پرونده‌های ثبت اختراعشان تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است، خبر از تمدید مهلت ارسال اسناد و یا پرداخت هزینه‌های مرتبط داده است. علاوه بر این، «KIPO» هر گونه مراجعه حضوری برای ارتباط با ارزیابان و یا پیگیری روند ثبت اختراع را ممنوع کرده و کاربران را به استفاده از تلفن و یا سیستم‌های آنلاین، توصیه نموده است. نکته جالب این‌که به موازات افزایش درخواست‌های ثبت اختراع مرتبط با موضوع کرونا ویروس (به‌ویژه راهکارهای درمانی)، ثبت علائم تجاری مرتبط با این بیماری نیز، در کره جنوبی افزایش محسوسی داشته است. این امر، نشان می‌دهد که با وجود تأثیر سوء اپیدمی بر کسب‌وکارها، هنوز هم ایده‌هایی برای رونق مجدد و حتی استفاده از شرایط در این جهت وجود دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.