قابلیت کنترل خودرو با استفاده از تلفن‌های همراه آیفون
۱۸ فروردین ۱۳۹۹ قابلیت کنترل خودرو با استفاده از تلفن‌های همراه آیفون

اپل با معرفی آخرین نسخه سیستم‌عامل مشهور خود، تحت عنوان «iOS 13.4»، یک قابلیت بسیار جالب و منحصربه‌فرد را در اختیار کاربران گوشی‌های آیفون قرار داده است. این ویژگی منحصربه‌فرد که تحت عنوان «CarKey» نام‌گذاری شده، امکان کنترل‌های پیشرفته خودرو، مانند باز کردن درب‌ها و یا استارت‌زدن به ماشین از طریق گوشی تلفن همراه را فراهم می‌نماید.

در کنار پیشرفت‌های قابل توجه در سیستم‌های مکانیکی خودروها و همچنین امکانات متعدد تعبیه شده در نسل‌های جدید آن‌ها، یکی از تغییر و تحولات بزرگ این صنعت، به لطف پیشرفت‌های فنی در حوزه فناوری‌های ارتباطی به وقوع پیوسته است. به‌کارگیری فناوری‌های ارتباطی در خودروها و ترکیب و یکپارچگی قابلیت‌های مرتبط با آن‌ها، شگفتی‌های بسیاری را برای این صنعت تداعی نموده که ظهور خودروهای خودران، نمونه سرآمد این تغییر و تحولات است. این میزان از تأثیرپذیری صنعت خودروسازی از فناوری‌های ارتباطی، فعالیت گسترده شرکت‌های فناوری نظیر گوگل، اپل، سامسونگ و حتی نوکیا را به دنبال داشته است. در همین راستا، از آنجاکه گوشی‌های هوشمند، به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی بشر بدل شده است، شرکت‌هایی همچون اپل، سعی دارند تا از قابلیت‌های فناورانه خود، در جهت رفع بخشی از نیازهای کاربران استفاده نمایند.

بنا بر اعلام اپل، قابلیت «CarKey» تعبیه شده در سیستم «iOS» جدید، قادر به باز کردن درب خودرو، روشن کردن خودرو (آغاز به کار موتور)، خاموش کردن موتور برای بازه زمانی مشخص، حرکت دادن برف‌پاک‌کن‌ها، برنامه‌ریزی برای تنظیمات کاملاً شخصی و سفارشی شده درون خودرو، فعال‌سازی سیستم «GPS»، روشن و خاموش کردن سیستم‌های صوتی و تصویری، روشن و خاموش کردن چراغ‌های خودرو، باز کردن سقف متحرک و حتی برنامه‌ریزی سیستم پارکینگ خودرو خواهد بود.

نکته جالب در ارتباط با این قابلیت جدید گوشی‌های آیفون، توسعه آن مبتنی بر پتنتی در خصوص سیستم‌های کنترلی خودرو است که اپل در سال ۲۰۱۱ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسانیده است. به نظر می‌رسد که طی ۹ سال گذشته، اپل این سیستم را توسعه داده و حال، با جدی‌تر شدن ورود این شرکت به صنعت خودرو، اقدام به تجاری‌سازی آن نموده است.

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر، اپل به دور از فضای رسانه‌ای، اقدام به طراحی و ساخت یک خودروی برقی در قالب پروژه تیتان نموده که احتمالاً در فاصله سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی، آماده عرضه به بازار خواهد بود. فناوری‌های متنوع قابل استفاده در این خودرو که هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه قابل توجهی را برای اپل به همراه داشته، توسط پتنت‌های متعددی مورد حفاظت قرار گرفته‌اند که به عنوان مثال، می‌توان به پتنت‌های مرتبط به سقف شیشه‌ای متحرک، سیستم تنظیمات دینامیکی صندلی، سیستم نورپردازی داخلی و استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ایمن‌سازی رانندگی اشاره نمود. علاوه بر موارد یاد شده، احتمالاً تیتان در بر دارنده مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارتباطی و کنترل از راه دور نیز خواهد بود که یکی از آن‌ها، سیستم «CarKey» است. البته اپل پیش از این هم، علاقه خود به این موضوع را نشان داده و در یکی از پتنت‌های خود، به امکان مکان‌یابی، قفل کردن یا روشن نمودن تیتان به کمک آیفون یا ساعت هوشمند اپل، اشاره داشته است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.