پیشگامی نوکیا در نسل جدید فناوری‌های ارتباطی
۱۹ فروردین ۱۳۹۹ پیشگامی نوکیا در نسل جدید فناوری‌های ارتباطی

شرکت مشهور نوکیا که از تولیدکنندگان پیشین تلفن‌های همراه و پیشگامان فعلی حوزه فناوری‌های ارتباطی محسوب می‌شود، با معرفی ۳۰۰۰ پتنت خود به‌عنوان پتنت‌های ضروری استاندارد (SEPs) در شبکه‌های ارتباطی نسل جدید، مهر تأییدی بر رهبری خود در این صنعت زده است.

در بیانیه‌ای که نوکیا به همین مناسبت منتشر نموده، بر این نکته تأکید شده که هدف‌گذاری جدید این شرکت، مبنی بر افزایش پتنت‌های ضروری استاندارد خود از ۲۰۰۰ مورد به ۳۰۰۰ مورد فعلی، در کمتر از شش ماه محقق شده است. در همین راستا، نوکیا مجموعه پتنت‌های خود را به مؤسسه استاندارد ارتباطات از راه دور اروپا (ESTI) ارسال نموده است. جالب‌تر این‌که در بیانیه نوکیا، خبر از هزینه ۱۲۹ میلیارد یورویی تحقیق و توسعه این شرکت در طی دو دهه ارائه شده که موفقیت‌های اخیر این شرکت را کاملاً منطقی می‌نمایاند. همچنین، این شرکت اعلام داشته که در سال ۲۰۱۹ میلادی، بالغ بر ۴/۴ میلیارد یورو به فعالیت‌های تحقیق و توسعه اختصاص داده که بیانگر عزم راسخ این غول فناوری برای حفظ برتری خود و پیشی گرفتن از رقبا می‌باشد.

گفتنی است که در حال حاضر، نوکیا بالغ بر ۳۴۰۰ خانواده پتنت مرتبط با یکی از استانداردهای «2G» و «3G» و «4G» و «5G» در اختیار داشته و مدل درآمدی خود را مبتنی بر اعطای مجوز بهره‌برداری از این مجموعه ارزشمند، استوار نموده است. بر این اساس، توسعه فناوری‌های جدید این شرکت، در مجموعه «Nokia Bell Lads» انجام گرفته و صدور مجوز و درآمدزایی از آن‌ها نیز، از طریق مجموعه «Nokia Technologies» صورت می‌پذیرد. با توجه به پیشگامی این شرکت در زمینه پتنت‌های ضروری استاندارد و طیف وسیع متقاضیان این پتنت‌ها که شامل فعالان صنعت خودروسازی، تلفن‌های هوشمند و ... می‌شود، نوکیا را می‌توان در کنار غول‌هایی نظیر کوآلکام، از موفق‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه صدور مجوز دانست.

لازم به ذکر است که فعالیت در زمینه صدور مجوز، در کنار مزایای درآمدی قابل توجه، برخی اختلافات حقوقی را هم برای نوکیا در پی داشته که این مسئله، به صورت ویژه در صنعت خودرو نمود داشته است. از مهم‌ترین این دعاوی حقوقی، می‌توان به رویارویی جدی نوکیا و دایملر (غول خودروساز آلمانی و صاحب برند مشهور مرسدس) اشاره نمود که در آن، نوکیا به انحصارگرایی و سوءاستفاده از پتنت‌هایش متهم شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day