نسل جدید ماسک‌های شیمیایی ارتش آمریکا
۲۰ فروردین ۱۳۹۹ نسل جدید ماسک‌های شیمیایی ارتش آمریکا

گروهی از محققین و مخترعین ارتش آمریکا، موفق به طراحی و ساخت نوع جدیدی از ماسک‌های نظامی محافظ در برابر عوامل شیمیایی و بیولوژیکی شده‌اند. در طراحی منحصربه‌فرد این ماسک‌ها، با حذف بخش‌هایی از پوشش‌های غیرالزامی که در نمونه‌های فعلی موجود است، علاوه بر کاربرپسند شدن ماسک، صرفه‌جویی قابل‌توجهی نیز در زمان مورد نیاز برای پوشیدن و برداشتن ماسک فراهم شده است.

ماسک‌های تنفسی ارتش آمریکا، موسوم به «M40»، معمولاً شامل نوعی پوشش محافظتی بوده که کل سر سربازان را می‌پوشاند و همین مسئله، عمدتاً استفاده از ماسک را به امری ناراحت‌کننده مبدل می‌سازد. علاوه بر عدم رضایت موجود در استفاده از ماسک، نیاز به تنظیم بندها در زیر چانه و لزوم برداشتن کلاه برای لحظه پوشیدن و یا برداشتن ماسک‌، از جمله مواردی است که می‌تواند کاهش سرعت عملکرد سربازان را به دنبال داشته و در مواقع حساس، شرایطی بحرانی را ایجاد نماید. این موضوع، موجب شده تا گروهی از محققین ارتش آمریکا، بر طراحی یک ماسک جدید متمرکز شده که تسهیل شرایط استفاده از آن را به دنبال داشته باشد. نتیجه تلاش این گروه هشت نفره، نوعی تجهیز منحصربه‌فرد و کارآمد حفاظت شخصی است که چالش‌های موجود را تا حدودی مرتفع می‌سازد.

شایان ذکر است که مخترعین این ماسک جدید، در ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی، به منظور محافظت از نوآوری خود، آن را در سیستم پتنت آمریکا به ثبت رسانیده‌اند که پس از بررسی‌ها و ارزیابی صورت گرفته توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در مارس سال جاری میلادی، گواهی ثبت اختراعی با شماره «US 10595580»، به آن‌ اختصاص یافته است. در طراحی جدید معرفی شده در پتنت، با حذف پوشش روی سر، زمان لازم برای پوشیدن این پوشش و همچنین زمان مورد نیاز برای برداشتن و گذاشتن کلاه بر روی سر، حذف شده و این، منجر به صرفه‌جویی زمانی قابل توجهی می‌شود. همچنین، ماسک‌های جدید منطبق با کلاه‌های ایمنی مورد استفاده توسط سربازان بوده که آن‌ها را کاربرپسند نیز می‌نماید.

گفتنی است که دقت در تاریخچه نوآوری و اختراع، به‌ویژه در دوره مدرن پس از انقلاب صنعتی، نشان می‌دهد که بسیاری از فناوری‌ها و نوآوری‌های در دسترس بشر، ابتدا در مراکز دفاعی و با هدف کاربرد‌های نظامی توسعه یافته‌اند. در طی سال‌های اخیر، مجموعه وسیعی از نوآوری‌های مختلف، نظیر ابررسانایی در دمای اتاق، پهپادهای فوق پیشرفته، رآکتورهای هسته‌ای قدرتمند و حتی فناوری رفع یخ‌زدگی انگشتان در محیط‌های سرد، توسط مخترعین و نوآوران فعال در ارتش آمریکا توسعه یافته است که علاوه بر کاربردهای ویژه نظامی برای ارتش این کشور، قابلیت استفاده در ابعاد مختلف تجاری را نیز خواهند داشت. با توجه به سیاست تجاری‌سازی فناوری‌ها و نوآوری‌های نظامی توسعه‌یافته در ارتش آمریکا، موافقت‌نامه‌ای برای بهره‌برداری از حقوق انحصاری پتنت‌های به ثبت رسیده در این موضوعات، بین ارتش و مرکز «CCDC» منعقد شده که امکان انتقال فناوری به سایر بخش‌ها و بازارهای نظامی و تجاری را ممکن می‌سازد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.