کاهش ۶۰ درصدی ارزش سهام یک شرکت دارویی در پی رد اعتبار چند پتنت کلیدی
۲۴ فروردین ۱۳۹۹ کاهش ۶۰ درصدی ارزش سهام یک شرکت دارویی در پی رد اعتبار چند پتنت کلیدی

در پی شکست شرکت دارویی آمارین (Amarin) در یک دعوی حقوقی پتنت، سهام این شرکت با افتی فاحش همراه گردید. بنا بر رأی دادگاه که به تازگی صادر شده است، پتنت‌های کلیدی این شرکت که از داروی قلبی موسوم به «Vascepa» حفاظت می‌کردند، از درجه اعتبار ساقط شده و در نتیجه انحصار موجود، دیگر ادامه نخواهد داشت. این رد اعتبار، رقبا را به تکاپو انداخته و بازار مخاطب آمارین را با یک شوک جدی همراه نموده است و در نتیجه، افت ۶۰ درصدی در ارزش سهام این شرکت را موجب شده است.

یکی از حوزه‌هایی که سیستم پتنت به شکلی فراگیر مورد استفاده شرکت‌ها و فناوران قرار می‌گیرد، صنایع دارویی و پزشکی است. توسعه و تولید یک محصول دارویی جدید و یا یک تجهیز پزشکی متفاوت، نیازمند سال‌ها تحقیق و توسعه و صرف منابع هنگفت است. از همین رو، حفاظت از نوآوری‌های صورت گرفته در این صنعت، به منزله یک اولویت بسیار مهم تلقی می‌شود. بدیهی است که در چنین شرایطی، به دلیل اختلاف‌نظر بازیگران مختلف صنعت دارو و همچنین بازارهای چندین میلیارد دلاری داروهای جدید، دعاوی حقوقی متعددی پدید می‌آید که یکی از نمونه‌های اخیر آن، پرونده حقوقی بین شرکت «آمارین» و شرکت‌های دارویی «هیکما» (Hikma Pharmaceuticals) و «دکتر ردی» (Dr. Reddy’s Laboratories) است.

گفتنی است که تصمیم دادگاه مبنی بر رد اعتبار پتنت‌های آمارین، یک پیروزی بزرگ برای رقبا به حساب آمده و گامی جهت نزدیک شدن به ساخت و عرضه نسخه‌های عمومی داروی «Vascepa» خواهد بود. در همین راستا، در ساعات اولیه انتشار اخبار مرتبط با شکست آمارین، سهام این شرکت با سقوطی ۶۰ درصدی مواجه گردید. از زمان آغاز این پرونده پیچیده، اکثر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که حکم دادگاه به سود آمارین صادر می‌شود و همین امر، موجب شد تا نوسان زیادی در ارزش سهام این شرکت بزرگ پدید آید. البته آمارین به رأی صادره از سوی دادگاه، مبنی بر آشکار و بدیهی بودن ادعاهای پتنت خود اعتقادی نداشته و تصمیم دارد تا نسبت به رأی مذکور اعتراض نماید. در همین راستا، جان ترو (John Thero)، مدیرعامل آمارین، طی بیانیه‌ای اظهار داشته: «آمارین با این رأی مخالف بوده و تمامی راهکارهای موجود، از جمله درخواست تجدیدنظر در دادگاه را دنبال نموده و نسبت به ابطال آن کوشش می‌نماید».

لازم به ذکر است که رأی دادگاه، ضربه مهلکی به سهم بازار آمارین در زمینه داروی انحصاری «Vascepa» خواهد بود. فروش این دارو که از روغن ماهی به دست می‌آید، با رشدی ۸۷ درصدی در سال ۲۰۱۹ میلادی، به ۴۳۰ میلیون دلار رسید و تحلیلگران برای سال جدید میلادی نیز، برآوردی ۷۰۰ میلیون دلاری پیش‌بینی می‌کردند. با این وجود، با توجه به رأی صادرشده، باید منتظر اقدامات بعدی آمارین برای نجات این بازار بزرگ و رو به رشد و تصمیم نهایی محاکم قانونی باشیم.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.