خرید و حمل آسان با استفاده از ربات خودران تویوتا
۲۶ فروردین ۱۳۹۹ خرید و حمل آسان با استفاده از ربات خودران تویوتا

نوآوری جدید تویوتا، رباتی است که برای انجام خریدهای روزانه از فروشگاه‌ها و حمل آن‌ها تا درب منازل، به کمک کاربران می‌آید. این خودروساز مشهور، معتقد است که الزامات و نیازمندی‌های دنیای مدرن فعلی، به سمتی پیش رفته که برای تسهیل فرآیند خرید و حمل سفارشات تا درب منزل مشتریان، می‌توان از ربات‌های هوشمند استفاده نمود. در همین راستا، پتنت جدید تویوتا، تلاش نموده تا به این احساس نیاز، پاسخ مناسبی ارائه نماید.

اگرچه شرکت‌های زیادی در حوزه لجستیک اقدام به ارائه طرح‌های نوآورانه نموده و مسئله حمل سفارشات مشتریان را به صورت جدی در فرایندهای تحقیق و توسعه خود قرار داده‌اند، اما نوع نگاه تویوتا به این مسئله، کمی با دیدگاه سایر شرکت‌های فعال، همچون والمات و آمازون متفاوت است و شاید این تفاوت، به حوزه اصلی فعالیت هر یک از این مجموعه‌ها باز می‌گردد. برای درک نوع نگاه تویوتا، تصور کنید که لیستی بلندبالا از خریدهای خود آماده نموده و رهسپار فروشگاه شده‌اید. پس از انتخاب و خرید کالاهای مورد نظرتان، با انبوهی از بسته‌ها روبرو شده که در ماشینتان جا نمی‌شوند. در چنین وضعیتی چه می‌کنید؟ تویوتا برای این مشکل، راه‌حل جالبی داشته و می‌گوید در عوض اینکه یک ماشین حمل بار اجاره کنید و یا از فروشگاه بخواهید که اقلام را برای شما ارسال نماید، می‌توانید وسیله نقلیه خودرانی تحت عنوان «Workhorse» را به کمک بگیرید. همه خریدهایتان را در آن قرار داده و به آن بگویید که تا خانه دنبال شما بیاید. در پایان هم، می‌توانید به کمک بازوهای ربات، بارها را تخلیه نموده و کار خود را به شکل قابل توجهی تسهیل نمایید.

شاید در نگاه نخست، کاربرد ربات تویوتا، تنها حمل کالاهای خریداری شده از سوی مشتریان از درب فروشگاه تا درب منزل تعریف شود. اما واقعیت چیز دیگری است. مهندسان تویوتا، به موارد دیگری هم فکر کرده‌اند. به عنوان مثال، ربات می‌تواند در فروشگاه و همراه با خریدار حرکت نموده و به محض این‌که وی تصمیم گرفت چه چیزی را خریداری نماید، بازوهای ربات اقدام به حمل محصولات و انتقال آن‌ها به پایانه‌های خرید می‌کنند. علاوه بر این، پلتفرم دریافت هزینه هم برای ربات تعبیه شده که به خریداران اجازه می‌دهد تا خرید خود را در همان لحظه حساب کنند.

در پتنت جدید تویوتا که سیزدهم سپتامبر ۲۰۱۸ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20200089257» منتشر شده است، با توجه به حوزه اصلی این شرکت فعال در صنعت خودروسازی، مدل چرخ‌دار ربات خوران، به‌عنوان منطقی‌ترین گزینه پیشنهاد شده است. با این حال، تویوتا خود را به این مسئله محدود ندانسته و اعلام داشته که ربات می‌تواند یک اسکوتر، پهپاد و یا حتی یک جت‌اسکی نیز باشد. در ارتباط با منابع تأمین انرژی ربات هم، تویوتا از مواردی نظیر باتری، سلول‌های سوختی و سوخت‌های فسیلی نام برده است.

در پایان، باید به این نکته اشاره نمود که اگرچه اختراع معرفی شده تا حدودی عجیب به نظر می‌رسد اما این اولین بار نیست که تویوتا فناوری‌های عجیب و بعضاً دور از ذهنی را معرفی می‌نماید. این شرکت، پیش از این هم نوآوری‌های عجیب زیادی داشته که از آن جمله، می‌توان به سیستم جالب معرفی شده برای جلوگیری از سرقت خودرو با استفاده از پخش گاز اشک‌آور اشاره نمود. در کنار استراتژی‌های کلان برای توسعه خطوط تولید تویوتا و همچنین محافظت جدی از فناوری‌های توسعه‌یافته، تلاش برای صدور مجوز بهره‌برداری برای برخی از فناوری‌های خاص نیز، از دیگر نقاط مورد تمرکز این شرکت است. در همین راستا، تویوتا در دسامبر سال گذشته میلادی، رسماً اعلام داشت که در برنامه‌ای تحت عنوان «Toyota IP Solutions»، تصمیم به واگذاری مجوزهای بهره‌برداری در برخی حوزه‌های خاص داشته که شرکت‌های علاقه‌مند، می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند. با این وجود، به نظر می‌رسد که فناوری ربات خودران فروشگاهی این شرکت، شامل این صدور مجوز نبوده و شاید مدیران تویوتا، برنامه دیگری برای آن در سر دارند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.