خرید و حمل آسان با استفاده از ربات خودران تویوتا
۲۶ فروردین ۱۳۹۹

خرید و حمل آسان با استفاده از ربات خودران تویوتا

نوآوری جدید تویوتا، رباتی است که برای انجام خریدهای روزانه از فروشگاه‌ها و حمل آن‌ها تا درب منازل، به کمک کاربران می‌آید. این خودروساز مشهور، معتقد است که الزامات و نیازمندی‌های دنیای مدرن فعلی، به سمتی پیش رفته که برای تسهیل فرآیند خرید و حمل سفارشات تا درب منزل مشتریان، می‌توان از ربات‌های هوشمند استفاده نمود. در همین راستا، پتنت جدید تویوتا، تلاش نموده تا به این احساس نیاز، پاسخ مناسبی ارائه نماید.

اگرچه شرکت‌های زیادی در حوزه لجستیک اقدام به ارائه طرح‌های نوآورانه نموده و مسئله حمل سفارشات مشتریان را به صورت جدی در فرایندهای تحقیق و توسعه خود قرار داده‌اند، اما نوع نگاه تویوتا به این مسئله، کمی با دیدگاه سایر شرکت‌های فعال، همچون والمات و آمازون متفاوت است و شاید این تفاوت، به حوزه اصلی فعالیت هر یک از این مجموعه‌ها باز می‌گردد. برای درک نوع نگاه تویوتا، تصور کنید که لیستی بلندبالا از خریدهای خود آماده نموده و رهسپار فروشگاه شده‌اید. پس از انتخاب و خرید کالاهای مورد نظرتان، با انبوهی از بسته‌ها روبرو شده که در ماشینتان جا نمی‌شوند. در چنین وضعیتی چه می‌کنید؟ تویوتا برای این مشکل، راه‌حل جالبی داشته و می‌گوید در عوض اینکه یک ماشین حمل بار اجاره کنید و یا از فروشگاه بخواهید که اقلام را برای شما ارسال نماید، می‌توانید وسیله نقلیه خودرانی تحت عنوان «Workhorse» را به کمک بگیرید. همه خریدهایتان را در آن قرار داده و به آن بگویید که تا خانه دنبال شما بیاید. در پایان هم، می‌توانید به کمک بازوهای ربات، بارها را تخلیه نموده و کار خود را به شکل قابل توجهی تسهیل نمایید.

شاید در نگاه نخست، کاربرد ربات تویوتا، تنها حمل کالاهای خریداری شده از سوی مشتریان از درب فروشگاه تا درب منزل تعریف شود. اما واقعیت چیز دیگری است. مهندسان تویوتا، به موارد دیگری هم فکر کرده‌اند. به عنوان مثال، ربات می‌تواند در فروشگاه و همراه با خریدار حرکت نموده و به محض این‌که وی تصمیم گرفت چه چیزی را خریداری نماید، بازوهای ربات اقدام به حمل محصولات و انتقال آن‌ها به پایانه‌های خرید می‌کنند. علاوه بر این، پلتفرم دریافت هزینه هم برای ربات تعبیه شده که به خریداران اجازه می‌دهد تا خرید خود را در همان لحظه حساب کنند.

در پتنت جدید تویوتا که سیزدهم سپتامبر ۲۰۱۸ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20200089257» منتشر شده است، با توجه به حوزه اصلی این شرکت فعال در صنعت خودروسازی، مدل چرخ‌دار ربات خوران، به‌عنوان منطقی‌ترین گزینه پیشنهاد شده است. با این حال، تویوتا خود را به این مسئله محدود ندانسته و اعلام داشته که ربات می‌تواند یک اسکوتر، پهپاد و یا حتی یک جت‌اسکی نیز باشد. در ارتباط با منابع تأمین انرژی ربات هم، تویوتا از مواردی نظیر باتری، سلول‌های سوختی و سوخت‌های فسیلی نام برده است.

در پایان، باید به این نکته اشاره نمود که اگرچه اختراع معرفی شده تا حدودی عجیب به نظر می‌رسد اما این اولین بار نیست که تویوتا فناوری‌های عجیب و بعضاً دور از ذهنی را معرفی می‌نماید. این شرکت، پیش از این هم نوآوری‌های عجیب زیادی داشته که از آن جمله، می‌توان به سیستم جالب معرفی شده برای جلوگیری از سرقت خودرو با استفاده از پخش گاز اشک‌آور اشاره نمود. در کنار استراتژی‌های کلان برای توسعه خطوط تولید تویوتا و همچنین محافظت جدی از فناوری‌های توسعه‌یافته، تلاش برای صدور مجوز بهره‌برداری برای برخی از فناوری‌های خاص نیز، از دیگر نقاط مورد تمرکز این شرکت است. در همین راستا، تویوتا در دسامبر سال گذشته میلادی، رسماً اعلام داشت که در برنامه‌ای تحت عنوان «Toyota IP Solutions»، تصمیم به واگذاری مجوزهای بهره‌برداری در برخی حوزه‌های خاص داشته که شرکت‌های علاقه‌مند، می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند. با این وجود، به نظر می‌رسد که فناوری ربات خودران فروشگاهی این شرکت، شامل این صدور مجوز نبوده و شاید مدیران تویوتا، برنامه دیگری برای آن در سر دارند.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت
۱۴ تیر ۱۳۹۹

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری صورت گرفت، به استحضار اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت می‌رساند که از نهم تیرماه، امکان ثبت‌نام برای وبینارهای مردادماه فراهم شده است.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

قرارگیری کتاب «مالک فکر خود باشید» در ۳۲امین فهرست لاک‌پشت پرنده
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

قرارگیری کتاب «مالک فکر خود باشید» در ۳۲امین فهرست لاک‌پشت پرنده

به دنبال آخرین اخبار حوزه کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان، کتاب «مالک فکر خود باشید»، در سی و دومین فهرست لاک‌پشت پرنده جای گرفته است. این کتاب، با معرفی انواع حقوق مالکیت فکری، شامل پتنت، کپی‌رایت، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی، به زبانی ساده و کودکانه، مخاطب را با مقوله محافظت از دارایی‌های فکری آشنا ساخته و مثال‌های کاربردی متنوعی را برای بیان مفاهیم مدنظر ارائه نموده است.