پیشی گرفتن چین از آمریکا در ثبت درخواست‌های «PCT»
۳۰ فروردین ۱۳۹۹ پیشی گرفتن چین از آمریکا در ثبت درخواست‌های «PCT»

بر اساس اعلان سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، چین در سال ۲۰۱۹ میلادی، در زمینه ثبت درخواست‌های بین‌المللی در چهارچوب پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT)، موفق به پیشی گرفتن از آمریکا شده است. در طی چهل سالی که از تأسیس این سیستم جهانی می‌گذرد، همواره آمریکا در صدر کشورهای متقاضی ثبت پرونده‌های «PCT» قرار داشته و این نخستین بار است که چین موفق به کنار زدن رقیب قدرتمند خود و جای گرفتن در رده اول می‌شود.

پیمان همکاری ثبت اختراع، یک سیستم بین‌المللی تحت نظارت سازمان جهانی مالکیت فکری است که از طریق آن، می‌توان یک درخواست مشترک با زبانی واحد و هزینه مشخص را، در مجموعه کشورهای عضو به ثبت رسانیده و سپس نسبت به پیگیری در هر یک از سیستم‌های پتنت ملی، اقدام نمود. بنا به گزارش وایپو، در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۶۵.۸۰۰ درخواست «PCT» به ثبت رسیده که رشد ۵/۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ و رشد ۷۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی را نشان می‌دهد. همین رشد مداوم، به خوبی بیانگر استقبال مخترعین و شرکت‌های فناور از این سیستم کارآمد بین‌المللی، برای کاهش هزینه‌ها و زمان ثبت اختراع در چندین منطقه جغرافیایی مختلف است.

در میان متقاضیان ثبت درخواست‌های «PCT»، چین با ۵۸.۹۹۰ درخواست، در صدر قرار گرفته و آمریکا با ۵۷.۸۴۰ درخواست، در رده دوم جای دارد. جالب اینجا است که طی بیست سال گذشته، تعداد درخواست‌های چین از رشدی ۲۰۰ برابری برخوردار بوده و به لطف همین رشد خیره‌کننده، سبقت گرفتن از آمریکا را ممکن نموده است. گفتنی است که اگرچه چین در سال ۲۰۱۹ میلادی موفق به پیشی گرفتن از آمریکا شده و این یک زنگ خطر جدی دیگر برای آمریکا در خصوص عقب ماندن از این رقیب آسیایی است، اما از زمان تأسیس پیمان همکاری ثبت اختراع در سال ۱۹۷۸ میلادی، آمریکا مجموعاً بیشترین درخواست در جهان را داشته و از این حیث، هنوز هم صدرنشین است.

مالکیت بر پتنت و دارا بودن یک سبد پتنت گسترده، به معنای قدرت اقتصادی و قابلیت‌های فناورانه بالای یک کشور است و به نظر می‌رسد که چین با هدف پیشبرد نوآوری و حفظ رشد اقتصادی خود، توسعه پتنت در میان مخترعین و نوآوران را به شدت ترویج می‌کند. فرانسیس گری (Francis Gurry)، مدیرکل وایپو، در این ارتباط می‌گوید: «موفقیت چین، یک استراتژی آگاهانه از جانب رهبران این کشور، برای پیشبرد نوآوری و تبدیل چین به کشوری است که اقتصادش در سطوح ارزشی بالاتری کار می‌کند».

نکته قابل‌توجه دیگر، سهم ۵۲/۴ درصدی کشورهای آسیایی در کل درخواست‌های «PCT» در سال ۲۰۱۹ است. علاوه بر چین که در رده نخست قرار دارد، ژاپن در رده سوم و کرده جنوبی نیز، در رده پنجم کشورهای برتر قرار گرفته‌اند که به خوبی نشان‌دهنده پیشگامی کشورهای آسیایی در این حوزه می‌باشد. آلمان نیز با جای گرفتن در رده چهارم، پرچم اروپا را در میان کشورهای مدعی به اهتزاز در آورده است.

از منظر شرکت‌های فناور فعال در ثبت درخواست‌های «PCT»، شرکت چینی هوآوی با ۴۴۱۱  درخواست، برای سومین سال متوالی در صدر قرار گرفته است. این شرکت که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی در جهان به حساب می‌آید، در یک سال اخیر، چالش‌های متعددی را با دولت آمریکا تجربه نموده و حتی به سرقت اسرار تجاری و جاسوسی فناوری برای دولت چین نیز متهم شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.