تسریع جایگزینی خوروهای الکتریکی با نسل‌های موجود خودروهای احتراق داخلی
۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

تسریع جایگزینی خوروهای الکتریکی با نسل‌های موجود خودروهای احتراق داخلی

مخترع باتری‌های لیتیوم یونی و برنده جایزه نوبل سال ۲۰۱۹ در رشته شیمی، نوآوری جدیدی ارائه نموده که می‌تواند ذخیره‌سازی انرژی به‌ویژه در صنعت خودروهای برقی را کاملاً متحول سازد. در باتری ابداعی «جان گوودنوف» (John Goodenough)، از شیشه به‌عنوان عنصر اصلی استفاده شده که در نوع خود، یک نوآوری منحصربه‌فرد به شمار می‌رود. با توجه به پتانسیل‌های ادعاشده برای ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی توسط این باتری جدید، احتمالاً روند جایگزینی خوروهای برقی با نسل‌های موجود، به شدت تسریع می‌گردد.

در فناوری جدید، به منظور ساخت الکترودهای باتری، از شیشه و سدیم (یا لیتیوم) استفاده می‌شود. بنا بر گزارشات انتشار یافته در خصوص نحوه عملکرد باتری‌های توسعه یافته با این الکترودهای جدید، ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی فعلی، سه برابر افزایش می‌یابد. علاوه بر این، محتوی باتری فرار و قابل اشتعال نبوده و به دلیل گستره تحمل دمایی منفی ۲۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد، برخی محدودیت‌های باتری‌های لیتیوم یونی که خطرات ایمنی قابل‌توجهی را به همراه دارند، رفع خواهد شد.

لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت حفاظت از این دستاورد ارزشمند، در تاریخ نهم ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی، درخواست ثبت اختراع آن، به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارائه گردیده که در ۲۲ دسامبر همان سال، با شماره «US 20160368777» انتشار یافته است. در ادامه نیز، پس از ارزیابی‌های صورت گرفته، در سیزدهم فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 9890048»، به آن تخصیص یافته است.

گوودنوف، معتقد است که این نوآوری، آرزوی بیست ساله صنعت حمل‌ونقل را برآورده می‌سازد. وی در این خصوص می‌گوید: «این فناوری، بدین معنی است که دستیابی به یک اتومبیل برقی با هزینه مقرون‌به‌صرفه و قابل رقابت با موتورهای احتراق داخلی، امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر این، از آن می‌توان برای ذخیره‌سازی انرژی خورشید و انرژی بادی در شبکه الکتریکی نیز استفاده نمود». نکته جالب این‌که مالکیت این پتنت، در اختیار آزمایشگاه ملی انرژی و زمین‌شناسی پرتغال، دانشگاه پورتو و همچنین دانشگاه تگزاس قرار داشته و با توجه به پتانسیل چشمگیر الکترودهای ابداعی برای رونق صنعت حمل‌ونقل، ارزش تجاری بالایی برای آن پیش‌بینی می‌گردد. در همین راستا، احتمالاً به زودی خبرهایی از اخذ مجوز بهره‌برداری از این فناوری پتنت شده، از سوی شرکت‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل شنیده خواهد شد.

گفتنی است که یکی از معضلات توسعه و تجاری‌سازی گسترده خودروهای الکتریکی، محدودیت در ظرفیت باتری‌های آن‌ها است که طیف وسیعی از شرکت‌های فناور، نظیر تسلا را به تحقیق‌وتوسعه گسترده وا داشته است. در همین راستا، به تازگی تسلا خبر از ساخت باتری‌های نسل جدید خود با طول عمر بیش از یک میلیون مایل داده است. علاوه بر این، به منظور جلوگیری از افزایش دما، مجموعه‌ای از نوآوری‌های جانبی برای سیستم‌های خنک‌کننده و همچنین سیستم مدیریت دینامیکی برای ایجاد باتری‌های قابل‌اعتمادتر، در دستور کار این شرکت قرار دارد. اگرچه به نظر می‌رسد که صنعت حمل‌ونقل، فاصله زیادی تا جایگزینی کامل سوخت‌های فسیلی با انرژی الکتریکی ندارد، اما اینکه زمان دقیق این اتفاق تاریخی چه موقعی خواهد بود و چه شرکت یا مجموعه‌ای، فناوری مورد استفاده در خصوص باتری‌های این خودروها را عرضه می‌نماید، هنوز هم نامعلوم به نظر می‌رسد و باید با تماشای گذر زمان، منتظر نهایی شدن این فناوری‌ها ماند.

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.