تسریع جایگزینی خوروهای الکتریکی با نسل‌های موجود خودروهای احتراق داخلی
۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ تسریع جایگزینی خوروهای الکتریکی با نسل‌های موجود خودروهای احتراق داخلی

مخترع باتری‌های لیتیوم یونی و برنده جایزه نوبل سال ۲۰۱۹ در رشته شیمی، نوآوری جدیدی ارائه نموده که می‌تواند ذخیره‌سازی انرژی به‌ویژه در صنعت خودروهای برقی را کاملاً متحول سازد. در باتری ابداعی «جان گوودنوف» (John Goodenough)، از شیشه به‌عنوان عنصر اصلی استفاده شده که در نوع خود، یک نوآوری منحصربه‌فرد به شمار می‌رود. با توجه به پتانسیل‌های ادعاشده برای ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی توسط این باتری جدید، احتمالاً روند جایگزینی خوروهای برقی با نسل‌های موجود، به شدت تسریع می‌گردد.

در فناوری جدید، به منظور ساخت الکترودهای باتری، از شیشه و سدیم (یا لیتیوم) استفاده می‌شود. بنا بر گزارشات انتشار یافته در خصوص نحوه عملکرد باتری‌های توسعه یافته با این الکترودهای جدید، ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی فعلی، سه برابر افزایش می‌یابد. علاوه بر این، محتوی باتری فرار و قابل اشتعال نبوده و به دلیل گستره تحمل دمایی منفی ۲۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد، برخی محدودیت‌های باتری‌های لیتیوم یونی که خطرات ایمنی قابل‌توجهی را به همراه دارند، رفع خواهد شد.

لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت حفاظت از این دستاورد ارزشمند، در تاریخ نهم ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی، درخواست ثبت اختراع آن، به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارائه گردیده که در ۲۲ دسامبر همان سال، با شماره «US 20160368777» انتشار یافته است. در ادامه نیز، پس از ارزیابی‌های صورت گرفته، در سیزدهم فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 9890048»، به آن تخصیص یافته است.

گوودنوف، معتقد است که این نوآوری، آرزوی بیست ساله صنعت حمل‌ونقل را برآورده می‌سازد. وی در این خصوص می‌گوید: «این فناوری، بدین معنی است که دستیابی به یک اتومبیل برقی با هزینه مقرون‌به‌صرفه و قابل رقابت با موتورهای احتراق داخلی، امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر این، از آن می‌توان برای ذخیره‌سازی انرژی خورشید و انرژی بادی در شبکه الکتریکی نیز استفاده نمود». نکته جالب این‌که مالکیت این پتنت، در اختیار آزمایشگاه ملی انرژی و زمین‌شناسی پرتغال، دانشگاه پورتو و همچنین دانشگاه تگزاس قرار داشته و با توجه به پتانسیل چشمگیر الکترودهای ابداعی برای رونق صنعت حمل‌ونقل، ارزش تجاری بالایی برای آن پیش‌بینی می‌گردد. در همین راستا، احتمالاً به زودی خبرهایی از اخذ مجوز بهره‌برداری از این فناوری پتنت شده، از سوی شرکت‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل شنیده خواهد شد.

گفتنی است که یکی از معضلات توسعه و تجاری‌سازی گسترده خودروهای الکتریکی، محدودیت در ظرفیت باتری‌های آن‌ها است که طیف وسیعی از شرکت‌های فناور، نظیر تسلا را به تحقیق‌وتوسعه گسترده وا داشته است. در همین راستا، به تازگی تسلا خبر از ساخت باتری‌های نسل جدید خود با طول عمر بیش از یک میلیون مایل داده است. علاوه بر این، به منظور جلوگیری از افزایش دما، مجموعه‌ای از نوآوری‌های جانبی برای سیستم‌های خنک‌کننده و همچنین سیستم مدیریت دینامیکی برای ایجاد باتری‌های قابل‌اعتمادتر، در دستور کار این شرکت قرار دارد. اگرچه به نظر می‌رسد که صنعت حمل‌ونقل، فاصله زیادی تا جایگزینی کامل سوخت‌های فسیلی با انرژی الکتریکی ندارد، اما اینکه زمان دقیق این اتفاق تاریخی چه موقعی خواهد بود و چه شرکت یا مجموعه‌ای، فناوری مورد استفاده در خصوص باتری‌های این خودروها را عرضه می‌نماید، هنوز هم نامعلوم به نظر می‌رسد و باید با تماشای گذر زمان، منتظر نهایی شدن این فناوری‌ها ماند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.