تلاش غول دارویی آلمان برای تجاری‌سازی فناوری «CRISPR»
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ تلاش غول دارویی آلمان برای تجاری‌سازی فناوری «CRISPR»

غول دارویی آلمان، دومین پتنت خود برای فناوری اصلاح ژنی «CRISPR» را به دست آورد. گواهی ثبت اختراع جدید مرک، سبد ارزشمند دارایی‌های فکری این شرکت در حوزه اصلاح ژنی را، به‌عنوان تنها دارنده فناوری پاک‌سازی کروماتین از طریق اصلاح ژنی، تقویت می‌نماید.

فناوری «CRISPR» را می‌توان در زمره یکی از اختراعات مهم تاریخ دانست که امیدهای بسیاری برای توسعه و تکامل فرآیندهای درمانی پدید آورده است. این فناوری، توسط یک تیم چند رشته‌ای، متشکل از «جنیفر دودنا»، «مارتین جینک»، «امانوئل چارپنتیر» و «کریستوف چیلینسکی» توسعه یافته و با توجه به پتانسیل‌های بالقوه آن، رقابتی فزاینده بین بازیگران اصلی توسعه و تجاری‌سازی آن، یعنی مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا در گرفته است. در حالی که فعالیت‌های گسترده دانشگاه کالیفرنیا و موفقیت در ثبت درخواست و اخذ گواهی‌های پی‌درپی، این دانشگاه را به یک پیشگام در این حوزه بدل نموده است، اما شرکت‌های دارویی نیز، بیکار ننشسته‌اند. در همین راستا، شرکت دارویی مرک که یکی از رهبران جهانی در حوزه نوآوری‌های دارویی و پزشکی محسوب می‌شود، از فناوری «CRISPR»، به عنوان یکی از مهم‌ترین فناوری‌های نوظهور در سطح جهان غافل نشده و برای عقب نماندن از دیگر رقبای خود، سرمایه‌گذاری وسیعی در این زمینه انجام داده است. نتیجه فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای این شرکت، ۲ پتنت در آمریکا و ۲۳ پتنت در سایر نقاط جهان بوده که مرک را به یک پیشگام صنعتی در این حوزه بدل می‌نماید.

«اودیت باترا» (Udit Batra)، از اعضای هیئت‌مدیره مرک و مدیرعامل شرکت «Life Science»، در خصوص پتنت جدید مرک می‌گوید: «این پتنت، ما را به عنوان یک مبتکر برجسته در این فناوری مطرح می‌کند. ما همچنان به نوآوری و همکاری با دانشمندان در سرتاسر جهان ادامه می‌دهیم تا اطمینان یابیم که به پیشرفته‌ترین گزینه‌های موجود دسترسی خواهیم داشت». گفتنی است که «Life Science»، بازوی تحقیقاتی مرک در حوزه اصلاح ژنی بوده و تحقیق و توسعه‌های مربوط به «CRISPR» را هم بر عهده دارد. اختراعات این شرکت، در کشورهایی نظیر استرالیا، کانادا، چین، اروپا، سنگاپور و کره جنوبی به ثبت رسیده که بیانگر هدف‌گذاری گسترده جغرافیایی این شرکت، برای تجاری‌سازی آن‌ها می‌باشد.

لازم به ذکر است که تیمی از محققین دانشگاه استنفورد، در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از فناوری «CRISPR» برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر، به‌ویژه کرونا ویروس استفاده نمود؟ آن‌ها دریافته‌اند که محلول‌های در معرض فناوری «CRISPR»، با کاهش ۹۰ درصدی ویروس‌ها همراه هستند و این، به معنای اثرگذاری بسیار بالا در جلوگیری از ابتلای انسان به بیماری‌های ویروسی مختلف می‌باشد. البته این موضوع هنوز در حد یک تئوری آزمایشگاهی است، اما امیدهایی به وجود آورده که بتوان از این فناوری ارزشمند، برای پیشگیری از کرونا ویروس و سایر ویروس‌های همه‌گیر، استفاده نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day