عرضه بیش از ۵۶۰۰۰ پتنت هوآوی به شرکت‌های نرم‌افزاری منبع باز
۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ عرضه بیش از ۵۶۰۰۰ پتنت هوآوی به شرکت‌های نرم‌افزاری منبع باز

غول فناوری‌های ارتباطی چین، به منظور تسهیل توسعه‌های نرم‌افزاری، سبد پتنت ارزشمند خود را بر روی لینوکس و شرکت‌های منبع باز گشوده است. این استراتژی شرکت هوآوی که از طریق شبکه «Open Invention network» یا «OIN» انجام می‌گیرد، از طرفی نشان‌دهنده اهمیتی است که این شرکت برای توسعه‌های نرم‌افزاری قائل بوده و از طرف دیگر، نمایش نوعی نماد صلح در حوزه مالکیت فکری است که دولت آمریکا و شرکت‌های این کشور را خطاب قرار می‌دهد.

در واقع، عرضه بیش از ۵۶.۰۰۰ پتنت هوآوی به لینوکس و سایر شرکت‌های منبع باز، یک بمب خبری در حوزه مالکیت فکری محسوب می‌شود. چیزی که این موضوع را عجیب‌تر می‌نماید، اصطکاک‌های اخیر این شرکت با دولت آمریکا است. آمریکا، هوآوی را به سرقت اسرار تجاری و سوءاستفاده از شرکت‌های فناور آمریکایی متهم نموده و هوآوی نیز در یک مقابله به مثل آشکار، در ازای صدور مجوز بهره‌برداری از ۲۳۰ پتنت خود، خواستار دریافت یک میلیارد دلار از شرکت آمریکایی «ورایزون» گردید. هوآوی از یک سبد پتنت بسیار قدرتمند، حاوی صدها پتنت ضروری استاندارد در حوزه فناوری‌های ارتباطی بهره می‌برد و طبیعی است که در مقابل تهدیدهای دولت آمریکا، ابزارهایی برای تغییر شرایط به سود خود را داشته باشد. اما چگونه می‌توان اقدام جدید این شرکت را تفسیر نمود؟

هوآوی با ۳۱۴۷ پتنت، از پیشگامان فناوری ارتباطی «5G» محسوب می‌شود و هر فعالیتی از سوی سایر شرکت‌ها در این حوزه، به معنای سروکار داشتن با هوآوی خواهد بود. علاوه بر این، هوآوی در سال ۲۰۱۹ میلادی، بیشترین ثبت‌کننده درخواست «PCT»، رده دوم بیشترین گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) و یکی از ده دریافت‌کننده برتر «US» پتنت بوده است. این شرکت را به معنای واقعی، می‌توان بزرگ‌ترین بازیگر حوزه ارتباطات از راه دور دانست. از سوی دیگر، هوآوی در سال ۲۰۱۲ میلادی، از اریکسون به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات ارتباطی در جهان نیز پیشی گرفت و در حوزه تلفن‌های هوشمند، پس از سامسونگ و بالاتر از اپل، در رده دوم قرار گرفته است.

با وجود تمامی این موفقیت‌ها، هوآوی به «OIN» پیوسته تا چند هدف توأمان را تحقق بخشد: ۱) عرضه پتنت به این شبکه، به معنای تعامل بهتر با دیگر شرکت‌های عضو این شبکه، نظیر گوگل، «AT&T» و ورایزون است. ۲) جامعه تجارت جهانی، ترجیح می‌دهد که به فناوری‌های هوآوی، به‌ویژه در حوزه «5G» دسترسی داشته باشد و این اقدام هوآوی، کمی تنش‌های موجود را تلطیف می‌سازد. ۳) منبع باز، یک کلیدواژه مهم و ضروری برای توسعه تقریباً تمامی پلتفرم‌های نرم‌افزاری است و هوآوی هم به‌عنوان یک شرکت حاضر در همین اکوسیستم، ترجیح می‌دهد که به توسعه بیش از پیش نرم‌افزارها کمک نماید، کاری که در راستای منافع این شرکت خواهد بود. ۴) ساخت یک شبکه باز از اختراعات، می‌تواند یک سد محکم و اطمینان‌بخش در برابر فعالیت باج‌گیران پتنت باشد و هوآوی نیز به‌عنوان یک شرکت فناور، خواستار مبارزه جدی با این بازیگران موذی است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day