همکاری تنگاتنگ دانشگاه تگزاس و یک شرکت فعال در صنعت نفت و گاز
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ همکاری تنگاتنگ دانشگاه تگزاس و یک شرکت فعال در صنعت نفت و گاز

یک شرکت فعال در صنعت نفت و گاز، خبر از امضای موافقت‌نامه صدور مجوز با دانشگاه تگزاس (University of Texas) داده است. بنا بر این توافقنامه، «گرین‌وی تکنولوژی» (Greenway Technologies)، مجوز بهره‌برداری از مجموعه گسترده‌ای از پرونده‌های ثبت اختراع داخلی و بین‌المللی دانشگاه تگزاس را در اختیار می‌گیرد. پتنت‌های مورد توافق، در خصوص فناوری تبدیل گاز به مایعات (GTL) بوده که به شدت مورد علاقه هر دو طرف می‌باشد.

گرین‌وی و دانشگاه تگزاس، از سال‌ها پیش به تعامل و همکاری در زمینه‌های مختلف فناورانه پرداخته‌اند که عمده این مشارکت‌ها، با هدف تبدیل گاز طبیعی به بنزین، سوخت جت و سایر محصولات نفتی پرکاربرد بوده است. جالب‌تر این‌که در سال ۲۰۱۶ میلادی، گرین‌وی مبلغ ۷۵۰ هزار دلار برای تأسیس آزمایشگاهی تحت عنوان «Conrad Greer Lab» در دانشگاه تگزاس تخصیص داد. آغاز به کار این آزمایشگاه در ژوئن ۲۰۱۷، تحقیقات برای توسعه فناوری «GTL» را به شدت افزایش داده که می‌تواند نتایج چشمگیری را برای طرفین به همراه داشته باشد. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که نام آزمایشگاه مذکور، برگرفته از اسم مخترع اصلی فناوری «GTL» و مدیرعامل بازنشسته گرین‌وی می‌باشد.

گفتنی است که دانشگاه تگزاس، تصمیم دارد تا درآمدهای ناشی از صدور مجوز دریافتی از گرین‌وی را، به توسعه مجموعه جدیدی از اختراعات و فناوری‌های خود اختصاص داده و از این راه، درآمدزایی دانشگاه را افزایش دهد. این تصمیم را می‌توان یک نمونه ملموس از کارآفرینی دانشگاهی و استفاده از سیستم پتنت برای تبدیل نتایج پژوهشی به ارزش‌افزوده بیشتر دانست. این شکل از همکاری‌های صنعت و دانشگاه، الگویی اثرگذار برای تحقیق و توسعه مشارکتی فراهم می‌نماید که نه تنها شرکت‌ها را قادر ساخته تا به صورت هدفمند و ساختاری، با دانشگاه‌ها شریک شوند، بلکه مسیری جدید برای دانشجویان همواره ساخته که می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی، به‌طور جدی به کار در محیط‌های صنعتی مانند گرین‌وی فکر کنند.

«ری رایت» (Ray Wright)، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر بخش انرژی گرین‌وی، در خصوص توافق جدید بین دو مجموعه اظهار داشته: «با توجه به پیچیدگی سیستم انحصاری تبدیل گاز به مایعات و ثبت اختراعات متعدد دانشگاه تگزاس در این حوزه، اخذ مجوز بهره‌برداری از آن‌ها، می‌تواند یک نقطه عطف برای ما محسوب شود. دانشگاه تگزاس، به شدت برای متمایز ساختن خود از دیگران تلاش می‌کند و در همین راستا، محیطی را برای فعالیت شرکت‌ها ایجاد نموده که تنها شامل متخصصین فردی نبوده و مؤسسات کارآمدی را نیز در برگرفته که توانایی رفع نیازهای تحقیقاتی ما را دارند».

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day