ویکی‌پدیا، قربانی جدید باجگیران پتنت
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ویکی‌پدیا، قربانی جدید باجگیران پتنت

یکی از جدیدترین نمونه‌های باجگیری پتنت که سر و صدای زیادی در دنیای مالکیت فکری به پا نموده، ادعاهای یک باجگیر پتنت علیه ویکی‌پدیا است. «وردلاجیک» (WorldLogic) که یک باجگیر پتنت بسیار فعال می‌باشد، اعلام داشته که ویکی‌پدیا، یکی از ادعاهای مرتبط با پتنت در اختیار این شرکت را نقض نموده است.

طی سال‌های اخیر، وردلاجیک با تملک مجموعه‌ای از پتنت‌ها، تعدادی از شرکت‌های فناور را مورد حمله قرار داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرکت، ۱۲ پرونده حقوقی مبنی بر نقض پتنتی به شماره «US 7681124» را به ثبت رسانیده و عملاً تمامی اخبار حول و حوش این شرکت، مربوط به استخدام وکلای حقوقی پتنت و بیانیه‌های مطبوعاتی فریبنده در ارتباط با نقض پتنت و خسارات ناشی از آن است. البته اقدامات گسترده وردلاجیک، آن‌چنان هم موفق نبوده و تا بدین جا، ۹ پرونده بدون هیچ موفقیتی بسته شده است. در میان پرونده‌های مذکور، دو مورد جذاب‌تر از بقیه بوده‌اند. در یک مورد، «Unified Patents» درخواست بررسی اعتبار پتنت را به «PTAB» اعلام داشت و وردلاجیک از ترس اینکه پتنت مذکور از اعتبار ساقط گردد، پیش از آنکه حکمی داده شود، به شکایت خود خاتمه داد. مورد دوم، به دعوی با «Fleksy» مربوط می‌شود که پس از دفاعیات قوی وکلای طرف مقابل و احتمال بالای شکست، وردلاجیک طی چند روز، ادعای خود را پس گرفته و پرونده بسته شد.

به نظر می‌رسد که آخرین اقدام وردلاجیک در اعلان شکایت از ویکی‌پدیا و ارسال نامه اخطاریه به این شرکت، آن‌قدرها هم عاقلانه نبوده و به احتمال زیاد، شکست دیگری را برایش در پی خواهد داشت. وردلاجیک مدعی است که ویکی‌پدیا، یکی از ادعاهای مرتبط با پتنت مذکور (ادعای شماره ۱۹) را نقض نموده است. استفاده از عبارت مبهم «احتمالاً ادعاهای دیگری هم نقض شده است» و به‌کارگیری واژه «رهبر جهانی» برای توصیف خود، دو ادعای بسیار مضحک و خنده‌دار برای شرکتی است که در طول دو سال گذشته، هیچ درآمدی به دست نیاورده است. همچنین، وردلاجیک پرونده قبلی خود با «Fleksy» را، یک دادخواست در جریان دانسته و در نامه اخطار خود به ویکی‌پدیا، به آن ارجاع داده که بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

نکته جالب در خصوص نامه وردلاجیک که در عملکرد باجگیران پتنت معمولاً مشهود می‌باشد، درخواست ۳۰۰۰۰ دلاری برای خاتمه به شکایت است. وکیل این شرکت، در نامه خود به ویکی‌پدیا، اظهار داشته که اگرچه گزینه‌هایی در پیش روی شما برای ادامه این دعوی قضایی وجود خواهد داشت، اما از آنجاکه ما از اعتبار پتنت‌هایمان اطمینان داریم و نقض پتنت نیز رخ داده است، لذا توصیه می‌شود که این مبلغ را پرداخت نموده و مسئله را خاتمه دهید. در واقع، آن‌ها به عنوان یک باجگیر پتنت، می‌دانند که ورود ویکی‌پدیا به دعوی حقوقی، هزینه‌ای بیش از ۳۰۰۰۰ دلار را برای این شرکت به همراه خواهد داشت و لذا چنین درخواستی، کاملاً نگاه باجگیری داشته و می‌خواهند بدون هیچ شکایتی، به پول دست یابند.

ویکی‌پدیا در پاسخ به وردلاجیک، مدعی شده که اولاً پتنت مذکور با توجه به دانش پیشین فاقد اعتبار بوده، ثانیاً پتنت مذکور با توجه به موضوعات قابل ثبت، غیر قابل ثبت بوده است و ثالثاً اگر پتنت هم اعتبار داشته باشد، نقضی از سمت ما رخ نداده است. همچنین ویکی‌پدیا اعلام داشته که اگر وردلاجیک عاقل باشد، این شرکت را به حال خود رها می‌کند، در غیر این صورت، برای وردلاجیک و پتنت‌هایش، مشکلاتی پیش می‌آید.

 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.