رشد ادامه‌دار ثبت اختراعات پزشکی در اروپا
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ رشد ادامه‌دار ثبت اختراعات پزشکی در اروپا

آمار جدید دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO)، نشان می‌دهد که فناوری‌های پزشکی، همچنان به عنوان یکی از منابع اصلی نوآوری در اروپا قلمداد می‌شود. مطابق با آخرین گزارش این نهاد در خصوص اطلاعات ثبت اختراع، در سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ بر ۱۳۸۳۳ درخواست در حوزه فناوری‌های پزشکی به ثبت رسیده که در مقایسه با ۱۳۷۰۷ پرونده ثبت اختراع سال ۲۰۱۸، با رشد جزئی یک درصدی همراه بوده است.

از دیرباز، نوآوری‌های پزشکی و دارویی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه در جوامع مختلف قلمداد شده است؛ نوآوری‌هایی که سطح مراقبت‌های بهداشتی را ارتقاء داده و سلامت افراد را تضمین می‌نماید. با این وجود، ارائه نوآوری در این حوزه و توسعه یک روش درمانی یا یک محصول دارویی جدید، نیاز به سرمایه چشمگیری دارد. بدیهی است که لازمه این سرمایه‌گذاری‌ها، اطمینان از بازگشت سرمایه و جلوگیری از ورود محصولات مشابه به بازار بوده که به لطف سیستم پتنت و انحصار ناشی از آن، کاملاً فراهم گردیده است. همین موضوع، موجب شده تا در دهه‌های اخیر، روند ثبت اختراعات دارویی و پزشکی هم به شدت افزایش یابد. این روند، در کشورهای اروپایی هم به‌عنوان یک بازار بزرگ و بسیار جذاب صادق بوده و عملاً فناوری‌های پزشکی، یک حوزه پررنگ در ثبت اختراعات «EPO» محسوب می‌شود. البته رشد نوآوری‌های پزشکی در سال ۲۰۱۹ میلادی، کمی نسبت به سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ آهسته‌تر شده است که به عقیده برخی از کارشناسان، این مسئله به دلیل نفوذ صنایع دیجیتال و ارتباطات به حوزه پزشکی بوده که بسیاری از پتنت‌های مربوط به این حوزه را، در زمره پتنت‌های دیجیتالی طبقه‌بندی نموده است.

شایان ذکر است که افزایش ۲۰ درصدی درخواست‌های مرتبط به ارتباطات دیجیتال در سال ۲۰۱۹ میلادی، گواهی بر توسعه ثبت اختراع در این حوزه است. در تعقیب این حوزه از فناوری، فناوری‌های پزشکی در رده دوم بیشترین درخواست‌های ثبت اختراع در «EPO» قرار گرفته است. به گفته دکتر توماس پروک (Thomas Prock)، از اعضای گروه مالکیت فکری «Marks & Clerk»، نقش نوآوری‌های پزشکی و فناوری‌های درمانی، هنوز هم عظیم و پررنگ است. وی در این خصوص ابراز می‌دارد: «چالش مراقبت‌های بهداشتی در قرن بیست و یکم، به دلیل پیر شدن جمعیت و مقاومت بدن افراد در برابر داروهای قبلی، کمی پیچیده‌تر شده و نیاز به راهکارهای هوشمندانه‌تری وجود دارد. نوآوری‌های حوزه پزشکی، در مسیر ارائه فناوری‌های تشخیصی و کنترلی جدیدی قدم بر داشته که باعث می‌شود، افراد بتوانند به صورت مستقل، مسئولیت سلامتیشان را بر عهده گیرند. شگفت‌آور نیست که فناوری‌های دیجیتال رو به افزایش باشند؛ هوش مصنوعی و ارتباطات دیجیتال، در حال تغییر شکل اقتصاد جهانی هستند و صنعتی که از این نوآوری‌ها بهتر استفاده کند، برنده خواهد بود. به نظر من، آمار و ارقام جدید پرونده‌های ثبت اختراع، نشان‌دهنده کندی رشد در نوآوری‌های پزشکی نیست، بلکه نقش مهم و روزافزون کاربردهای هوش مصنوعی در توسعه فناوری‌های هوشمندتر و پاسخگوتر در فناوری‌های پزشکی را نشان می‌دهد».

گفتنی است که در سال‌های اخیر، توجه بسیاری از غول‌های فناوری دیجیتال، به‌ویژه اپل، به حوزه مراقبت‌های بهداشتی جلب شده و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای فراوانی را به همراه داشته است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ارزش بازار سلامت و مراقبت‌های بهداشتی اپل تا سال ۲۰۲۷ میلادی، به بیش از ۳۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید و سرمایه‌گذاری‌های گسترده این شرکت و سایر فعالان این حوزه، به منظور کسب یک جایگاه بهتر در این بازار با ارزش تجاری بالا می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.